mobilitet

Skifter dekk i kundenes oppkjørsel: – Skal bygge noe stort på kort tid

Oda-gründer Karl Munthe-Kaas har allerede satset penger på Noddi-konseptet.

Odin Alveng, fremdeles forretningsutvikler i Oda, og Tom-Arne Danielsen står bak Noddi, en tjeneste for mobilt bilhold. Det gjør også teknologisjef Stian Grimsgaard (ikke i bildet), som var en av arkitektene bak ruteplanleggeren i Oda.
Publisert Sist oppdatert

Odin Alveng og Tom-Arne Danielsen ble i fjor spleiset av bekjente. Førstnevnte hadde for over fire år siden hatt på blokka en idé om et mobilt bilhold, men to barn og en jobb som forretningsutvikler i Kolonial, nå Oda, satte egne startup-planer på vent.

I mellomtiden hadde Danielsen deltatt på Antler og senere utforsket samme konsept.

Han ville også hjelpe folk som kjørte rundt i skitten bil og med vinterdekk på sommeren.

– Der jeg kunne bringe inn min logistikk-erfaring fra Oda, var Tom-Arne ingeniør og hadde høy teknologiforståelse. Det var en veldig god match mellom oss, sier Alveng.

– Alltid enige?

– Det er jo noen diskusjoner, men vi er også veldig pragmatiske, så vi har ikke tid til å bruke for mye tid på å diskutere små knapper og farger. Vi skal lage noe stort på kort tid, og så lenge begge to har det i fokus, går det stort sett veldig bra, sier Alveng.

I august lanserte gründerduoen i det stille lansert Noddi, en tjeneste for nettopp bilhold "der bilen står parkert", og i første omgang; vask og dekkskift i egen oppkjørsel.

– Dekkskifte er for oss en vei inn i dette store markedet, sier Danielsen.

– Usaklig mye tid på bilhold

Selskapet hadde før lansering gjennomført en rekke undersøkelser og piloter i felt.

– Folk bruker usaklig mye tid rundt bilhold. Det være seg bilvask, dekkskifte, verksted-tjenester og transport fra a til b. Det er mye negative følelser forbundet med det å være ansvarlig for en bil. Ikke bare når du eier, men også når du leaser, leier eller abonnerer.

Alveng sier de ikke fant et ønske om "premium"-tjenester, men de helt enkle ting.

– Noen vil alltid være veldig opptatt av bilen sin, og ønsker å vaske den selv, men veldig, veldig mange er bare opptatt av at den skal fungere og være ren nok, sier han.

Nå bretter Noddi ermene opp før vintersesongen. De har inngått et samarbeid med en partner som leier ut mannskap i form av mekaniker-lærlinger og andre bilkyndige.

Disse får betalt per oppdrag, og ifølge gründerne; en svært attraktiv timesbetaling.

Prisene på Noddis tjenester skal også matche den du får på et verksted.

Alveng sier de kan tilby rimelige tjenester, ved å utnytte at bilene som regel står stille.

– Det finnes jo tjenester som kommer hjem til deg i dag, men høyt volum og god ruteplanlegging gjør at vi kan unngå mye dødtid. Vi optimaliserer en kjørerute på forhånd og kjører innom stoppene i den mest lønnsomme sekvensen, sier han.

– Litt som hos Oda; vi kommer ikke bare plutselig, men du velger en tidsluke, og så får du mer nøyaktig feedback på tidspunkt etter hvert som vi ankommer ruten.

– Hva skjer med inntektsstrømmen når dekkskifte-sesongen er over?

– Når vi skifter dekk to ganger i året, får vi opprettet et forhold til disse kundene. Det finnes jo en haug av tjenester vi kan koble på etter hvert. I tillegg vet vi at 25 prosent av kundene hver sesong trenger nye dekk. Vi vet hvem de er, når de trenger nye - og veien er derfor kort til et dekksalg. Vi skal tilby det i samarbeid med partnere, sier Danielsen.

Noddi har allerede inngått et samarbeid med startupene Parqio og Gire.

Parqio tilbyr "smarte garasjesystem" og fikk på nyåret Obos på eiersiden. Gire spesialiserer seg på transport av biler og hentet i år kapital fra Møller Mobility Group.

– Målet med samarbeidet er å utforske hvordan vi kan tilby kundene bedre mobilitetstjenester for smidig bilhold, sier Alveng.

– Ut av landet fortest mulig

Selskapet har i høst kapasitet til å ta imot 10.000 kunder, men forventer å lande et sted mellom 3000 og 4000. Tjenesten er foreløpig kun tilgjengelig i Oslo og Bærum, men selskapet planlegger allerede ekspansjon til større norske, så vel som nordiske, byer.

– Vi skal ut av landet fortest mulig og ta markedsandeler, sier Alveng.

– Mange land har som Norge lovpålagte tidsfrister når det kommer til dekkskifte. Det innebærer for mange stress, bæring, venting i kø og generelt dårlig opplevelse.

Å være uredd, er noe han tar med seg fra tiden i Oda.

– Vi må tenke at vi får ti alt ved bruk av god teknologi, og ikke minst er det viktig å bygge et godt team. Det skal vi også gjøre, sier han.

På Noddi-laget er også tidligere Oda-kollega Stian Grimsgaard som teknologisjef.

Han er en av arkitektene bak ruteplanleggeren i Oda.

Noddi har også hentet noe kapital fra en rekke profilerte engleinvestorer, blant andre Oda-gründerne Karl Munthe-Kaas og Mats André Kristiansen, Nabobil-gründer Christian Hager, Johan Hallesby bak Beta Mobility, Sverre Tyrhaug, CEO i Thommessen.

Nå jakter selskapet mellom syv og åtte millioner kroner.

– Vi er i sen-fase-dialog med flere venturefond. Vi har også interesse fra noen corporate venture-fond innenfor bilhold. Skaleringspotensialet vårt er stort, sier Danielsen.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*