Kahoot-effekt for norsk edtech på kapitaljakt

Det gror godt i glansen av Kahoot. Gründere forteller at det har blitt enklere å hente penger til edtech etter den norske megasuksessen.

Publisert Sist oppdatert

De siste årene har digitale læremidler for alvor inntatt skoler og barnerom. Koronapandemien satt ytterlige fart på bruken av nye og eksistrendene hjelpemidler som skal gjøre læring mer effektivt og engasjerende.

Markedet for spillbasert læring er i dag 7 milliarder dollar på verdensbasis, og er estimert til å bli på 28 milliarder dollar innen 2024.

I Norge er det ett selskap som nesten suger all luften ut av rommet når man snakker om læringsteknologi eller «edtech»: Kahoot.

Det siste året har Kahoot-aksjen skutt i været på børsen, med en oppgang på voldsomme 295 prosent, godt hjulpet av investeringer fra giganten Softbank. Nylig rapporterte selskapet om fortsatt kjempevekst, og en ambisjon om dobling i år.

På sidelinjen står edtech-gründere over hele landet og tenker «kan de, kan vi». Shifter har snakket med tre av dem.

– Vil være plass til flere

– Kahoot har banet vei for andre aktører innenfor edtech når det kommer til kapitalinnhentingen. De har bevist at markedet er der, at det er betalingsvillighet og at man kan slå seg opp som en stor global aktør på kort tid, selv fra lille Norge.

Det sier gründer og daglig leder i Eduplaytion, Kristoffer H. Engebø.

Det Bergen-baserte selskapet utvikler spillbaserte læringsløsninger, og har på kort tid nytt stor suksess med mattespillet Numetry. Siden betalanseringen høsten 2020, har de fått en 4500 brukere, primært elever på grunnskolen.

Med på laget er «kjendislærer» Håvard Tjora (t.v), som har ansvar for å utvikle det pedagogiske rammeverket til Eduplaytion. Her sammen med Kristoffer H. Engebø.

Selskapet retter seg i første omgang mot det norske konsumentmarkedet, men har også en langsiktig strategi om egne skoleversjoner.

I 2019 hentet Eduplation 5,7 millioner kroner. Nå har de startet en ny emisjon som lukkes 22. januar.

Så langt har selskapet hentet 4,5 millioner, blant annet fra Stavanger-baserte Link Ventures og Fagbokforlaget.

Selv om konkurransen i markedet er beinhard, tror Engebø at det er plass til mange edtech-selskaper, både i Norge og globalt.

– Det er behov for en rekke ulike løsninger. For ulike fag og for ulike aldre, så her vil det være plass til flere, sier han.

– Kahoot har vist at det er mulig

– Kahoot har satt Norge på edtech-kartet i verden. Å komme med edtech fra Norge har blitt et kvalitetsstempel, sier gründer i Snapmentor, Jens Aarre Seip.

En av tingene Seip liker best med Kahoots suksess, er at de har bevist at det er mulig å gjøre skole og læring gøy og samtidig lykkes kommersielt.

Jens Aarre Seip i Snapmentor

Snapmentor hentet nylig to millioner kroner fra StartupLab og Sagene Tech Ventures. Det er selskapets første investering.

Seip forteller at har de har merket interesse fra investorer. Kahoots suksess tror han er en av grunnene.

– Vi tror jo selvfølgelig at vi har et produkt det er etterspørsel etter, og et godt team. Men det er klart at Kahoot har vist at det er mulig for investorer å gjøre gode investeringer også innenfor edtech. Covid har nok også spilt inn på ønsket blant investorer til å være eksponert mot læringsteknologi, sier han.

Rollemodell

– Kahoot har vært en rollemodell for Lingu. Produktet deres har klart å skape begeistring for læring hos både store og små. Våre lærere bruker også mye Kahoot i kurs og undervisning så dette er et nyttig verktøy, sier gründer og daglig leder av Lingu, Odd Bjerga.

Lingu driver med språkopplæring i både klasserom og digitalt, primært for voksne. Lingu ble startet tilbake i 2008. Det er først de seneste årene de har tatt steget til å bli et teknologiselskap.

Odd Bjerge

Han forteller at han sperret opp øynene da han leste om Kahoots oppkjøp av Drops for 280 millioner kroner.

– Drops har også lenge vært en rollemodell for Lingu på brukeropplevelse.

Lingu fikk 10 millioner kroner i finansiering fra Innovasjon Norge og Kompetanse Norge i oktober. Pengene skal gå til å satse internasjonalt på språklæringsplattformen lingu.com.

I motsetning til Snapmentor og Eduplayton, har de ikke merket noen økt interesse fra investorer.

– Vi har ikke selv deltatt i kapitalmarkedet, ettersom vi har satset på organisk vekst så langt. De følerne vi har ute er likevel at edtech er et spennende område for de som allerede er investert i programvare eller konsumertech.

– Vist vei blant talenter og investorer

– Det har aldri vært investert mer, solgt mer, eller vært flere ansatte i edtech enn akkurat i dag. Jeg tror dette vil akselerere fremover, sier direktør for strategi- og forretningsutvikling i IKT Norge, Fredrik Syversen.

Han tror veksten blant annet blir drevet av at vi har et skolesystem som har vist seg å bruke læringsteknologi svært aktivt, ikke minst siden mars i fjor.

Syversen tror Kahoot er en merkevare som nå er internasjonal, og ikke nødvendigvis bringer tankene til Norge. De fleste barn han snakker med, tror at Kahoot er noe som kommer fra USA. Det mener han er positivt.

I tillegg til å inspirere og indirekte hjelpe andre edtech-selskaper, har Kahoot kjøpt flere aktører, som Poio og DragonBox.

– Kahoot har vist at Norge kan kreere en gigant på kort tid med en kombinasjon av team, timing og kapital. Så det er klart at dette har vist vei både blant talenter og ikke minst investorer, sier han.