Eilert Hanoa, styreleder i Kahoot. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Kahoot varsler 250 prosent økning - sjefen kjøper seg kraftig opp

Coronakrisen har gitt Kahoot en boost. Nå skjerper edtech-kjempen ambisjonene.

Publisert Sist oppdatert

Stengte skoler og hjemmekontor verden over har vært bra for økonomien i Kahoot. Ifølge årets første kvartalsrapport har selskapet vokst kraftig sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

I årets første kvartal økte inntektene med 222 prosent til 6,48 millioner dollar, opp fra 2 millioner i fjor.

Samtidig som selskapet la frem sin kvartalsrapport torsdag, kjøpte deler av ledergruppen seg kraftig opp.

CEO Eilert Hanoa har kjøpt 585.000 aksjer til 70 kroner stykket, ifølge en børsmelding, tilsvarende nesten 41 millioner kroner. Kahoot-sjefen eier nå 11,97 millioner aksjer i selskapet. I tillegg har Ken Østreng, som i mars gikk inn som CFO i selskapet, kjøpt 15.000 aksjer.

Aksjene i transaksjonen ble solgt av CTO Morten Versvik og CPO Åsmund Furuseth. Begge solgte 300.000 aksjer hver til en pris på 70 kroner per aksje, samlet 21 millioner kroner på hver av dem. Versvik og Furuseth eier nå henholdsvis 4,3 millioner og 2,7 millioner aksjer i selskapet.

Aksjen økte kraftig på nyheten, og var torsdag formiddag opp over 12 prosent, til 76 kroner stykket. Det gir Hanoa en umiddelbar papirgevinst av de nyinnkjøpte aksjene på omtrent 4 millioner kroner.

Venter godt år

Ifølge kvartalsrapporten har antallet aktive brukere også økt kraftig, til 16,8 millioner, opp 25 prosent fra samme periode i fjor. Selskapet har nå til sammen 202.000 betalende brukere, en økning på 32.000 siden årsskiftet. 30.000 har kommet til i april alene, og selskapet venter ytterligere vekst gjennom året. Det har blitt gjennomført 218 millioner spill på plattformen i første kvartal, melder selskapet.

Da Kahoot gikk på børs i høst var at planen å være «cashflow positive» i fjerde kvartal i fjor. Det klarte de, og i årets første kvartal går selskapet fortsatt i pluss i driften.

Kahoot meldte allerede i april at årets første kvartal viste en god økning knyttet til corona. Dette til tross for at de tidlig i corona-krisen gjorde flere tjenester gratis i skolesammenheng.

– Gjennom mars har vi sett et raskt og grunnleggende skifte i hvordan digitale verktøy brukes i selskaper, organisasjoner, i sosiale sammenhenger og i alle slags utdanningsinstitusjoner. Vi ser et enormt skifte til distribuert bruk av Kahoot gjennom videokonferanser og individuelle oppgaver til ansatte, studenter og sosiale aktører. skrev daglig leder Eilert Hanoa i en melding i april.

Og Kahoot har store mål for veien videre. I andre kvartal venter de at omsetningen skal passere 8 millioner dollar, som vil være en vekst på 250 prosent fra i fjor. De anslår også at fakturerte inntekter vi øke med 150 prosent i 2020.

Kahoot fikk i likhet med majoriteten av børsnoterte selskaper, et brått fall da corona-krisen nådde Norge, og havnet på en kurs på 40 kr, mot 73 kr i starten av mars. Dette var lavere enn da selskapet gikk på børs i høst. Nå peker imidlertid pilene oppover igjen for quiz-selskapet.