Zwipe har møtt motbør i jakten på betaligskort-markedet. Men CEO André Løvestam har fortsatt klokkertro på konseptet.

Ikke overrasket over rekordunderskudd i Zwipe: – Fingeravtrykk i ferd med å gå av moten, mener ekspert.

Zwipe-sjef André Løvestam har imidlertid klokkertro på betalingskort med fingeravtrykklesere.

Publisert Sist oppdatert

Fjoråret var tungt for den norske biometri-startupen Zwipe. Jakten på sertifisering fra Visa og Mastercard ble satt på vent, selskapet måtte gjennom en omfattende nedbemanning, og markedsverdien stupte med over 70 prosent.

Årsrapporten viser et rekordunderskudd92 millioner kroner.

Samtidig iverksatte selskapet en rekke nye tiltak i løpet av fjoråret, hvor det viktigste var et tett samarbeid med betalingskjempen Idemia, samt notering på både Oslo Børs' Merkur Market og den svenske teknologibørsen Nasdaq First North.

– Planen er fortsatt at vi skal kunne kjøre piloter med ny teknologi fra andre halvår, og vi ser for oss kommersiell utrulling fra 2021, sier daglig leder André Løvestam.

– Vi er fullt engasjert i et utviklingsprosjekt som tar sikte på å redusere enhetskostnadene med bortimot fireganger'n sammenliknet med dagens tilgjengelige teknologi, og en halvering i forhold til den mest kostnadseffektive teknologien som er på trappene, ifølge han.

På vei ut?

Ekspert på digital autentisering og sikkerhet, Per Thorsheim, er ikke like overbevist som Løvestam, og lar seg ikke overraske over at det norske selskapet sliter tungt på Børsen.

– Fingeravtrykk vil jeg si er i ferd med å gå av moten, mener han.

Han viser blant annet til at Apple har gått bort fra løsningen på de nyeste utgavene av Iphone. De har i stedet satset tungt på sitt system for ansiktsgjenkjenning, FaceID.

– Og minibanker i Japan har i mange år brukt biometri i form av ultrafiolett lys som skanner blodåremønsteret i håndbaken. Det gir mye bedre unikhet enn fingeravtrykk, forteller han.

– Det er også et rent psykologisk element her. Folk vet hvordan et plastkort med pin funker. På kort er dette med biometri ukjent, og mange vil vegre seg for å bruke det. Når det i tillegg er dyrere å produsere og kanskje dyrere å bruke, da går folk for vanlig kort, legger Thorsheim til.

Han presiserer at dette ikke er en kritikk av Zwipe direkte.

– Men de står overfor et marked som er vanvittig dyrt å omvende. Dessuten; hvem andre i verden ønsker seg ikke globale avtaler med Visa, Mastercard eller Apple? Konkurransen er knallhard, sier Thorsheim.

Lokal lagring av fingeravtrykk

Børsen, både i Norge og Sverige, reagerte kraftig negativt på årsrapporten til Zwipe, som ble offentliggjort onsdag morgen. Finansanalytikerne i svenske Redeye beskrev imidlertid reaksjonen som «overdreven», og mener utviklingen er i tråd med planen til Zwipe. De stiller seg «forsiktig positive» til selskapet.

– Vi har kommet langt i prosjektet med Idemia, og passert mange viktige milepæler som tar ned risikoen og gir oss økt trygghet på at vi når tidsplaner og kostnadsplaner, sier Løvestam.

– Er ikke fingeravtrykk på vei ut, nå som andre typer biometri, for eksempel ansiktsgjennkjenning, blir stadig bedre?

– Fingeravtrykk vil bli brukt i stadig økende grad, blant annet fordi biometri blir mer og mer dagligdags. Hvem bruker ikke det på mobiler og datamaskiner? For betalingskort er fingeravtrykk den overlegent beste metoden, fordi biometrien kun lagres i kortet. Ansiktsgjenkjenning i kassa på butikken er derimot avhengig av at biometrien lagres sentralt, påpeker han.

Veien til «break even»

Det store underskuddet til tross; Løvestam har en klar vei til å gå «break even». Ifølge han er selskapet i samtaler med 29 av verdens 50 største kortprodusenter, hvorav 8 er blant de 10 største.

– Etter kostnadsreduksjonen trenger vi rundt 6 millioner enheter i året for å dekke alle kostnader, og sånn sett være selvfinansiert. Det er veldig lite sammenlignet med en del estimater av markedspotensialet. Modellen er meget skalerbar og gir sånn sett gode inntjeningsmuligheter når volumet øker.

– Men kostnaden på kortene vil fortsatt være mye høyere enn i dag. Hvor langt over kan dere være, for å overbevise kortprodusenter om at fingeravtrykk er verdt det?

– Man kan se på erfaringene fra da kontaktløse kort ble lansert for 10 år siden, mener han.

Den gangen var prisen på et kontaktløst kort 4 - 5 ganger høyere enn de gamle, kontaktbaserte kortene.

– Gjennom volumøkninger har kostnaden blitt redusert til togangern. I mellomtiden har kontaktløse kort tatt nesten over, og har for eksempel en andel på 80 prosent i UK. Når vi nå kommer med biometriske kort, så er målet en kostnad på under 10 dollar kortet. Det kan sammenlignes med vanlige kort, som ligger på 2-4 dollar, altså 2,5 - 5 ganger billigere. Det var akkurat der kontaktløse kort startet. Deretter forventer vi ytterligere redusert kostnad. Når de kommer ned i 5 dollar, er det ingen grunn til at ikke biometri skal være like vanlig i betalingskort som det er i mobiltelefoner i dag, mener Løvestam.

Wearables på vei

Zwipe-sjefen påpeker at selskapet også jobber med wearables, og skal i samarbeid med Giesecke + Devrient levere både design og teknologi som skal piloteres av en «ledende europeisk bank» i løpet av året.

– Betalingskort representerer den største muligheten de neste årene. Det utstedes rundt fire milliarder betalingskort i året, så bare en liten andel av det blir fort veldig mange. Men wearables, ringer, armbånd, nøkkelringer osv, er også i vekst, og får stadig større oppmerksomhet. Det er et spennende område.