Gründer Hans Henriksen Marki vil gi maritime oppstartsbedrifter en smak av Haugesund

Starter ny «maritim akselerator» i Haugesund: Mest utenlandske selskaper som søker seg inn

– Vi hadde ventet oss flere lokale og nasjonale søkere, men vi må innrømme at det er ekstra stas når selskaper fra store sjønasjoner søker seg til lille Haugesund, sier medgründer Hans Henriksen Marki.

Publisert Sist oppdatert

Midt i corona-krisen har Flow Martime Accelator planlagt et fysisk høstprogram. Flow er en akselerator og et innovasjonsmiljø rettet mot de maritime næringene, med hovedsete i Haugesund.

– Målet er å vise frem mulighetene som ligger i den norske maritime sektoren. Den ekspertisen og partnerne vi har tilgang på i Haugesund-regionen har gitt oss oppmerksomhet fra hele verden, forteller med-gründer av Flow Hans Henriksen Marki.

Inspirert av Bergen

Han fikk inspirasjonen til å starte en egen akselerator da han med selskapet sitt AlgaePro deltok med på Hatch, et 100 prosent akvakulturbasert program.

– De baserte seg i Bergen fordi de så verdien i en sterk lokasjon der næring, oppstartsmiljø og finans møttes. Etter Hatch var jeg tilbake i Haugesund, og det var da jeg tenkte at vi på Haugalandet har det perfekte økosystemet for å etablere en akselerator og et miljø rundt de maritime aktørene her, forteller han.

Marki påpeker at Haugesund er hovedsetet for Sjøfartsdirektoratet, at akseleratoren har fått med seg store industripartnere fra næringslivet og at havnevesenet Karmsund havn står sterkt både nasjonalt og internasjonalt.

Mer spennende med internasjonale selskaper

Innvielsen av akselleratorprogrammet kunne kanskje fått en bedre start enn at verden gikk i lockdown, men planen er fremdeles at det skal avholdes i oktober i år.

Fem plasser er åpne for oppstarts- og vekstselskaper. De skal ledes gjennom intens forretnings- og produktutvikling, godt hjulpet av et variert utvalg mentorer og bedriftspartnere.

Marki forteller at de satser mest på internasjonale selskaper i denne omgang.

– Vi har fått søknader fra hele verden, men slik det ser ut nå, så vil vi i hovedsak ende opp med en første runde der alle oppstartselskapene er internasjonale. Bakgrunnen for dette tror jeg ligger i verdipotensialet til Flow. Det å invitere lokale startups, eller fra Oslo, Bergen, Trondheim, eller Stavanger, er ikke like spennende som selskaper fra andre store sjønasjoner.

– Blir det utfordrende å hente utenlandske selskaper hit til Norge?

– Vi har diskutert med flere av våre selskaper så langt og de fleste viser litt nervøsitet for å delta på et fysisk program allerede i høst. Derfor har vi i første omgang redusert programmet vårt fra fire måneder til én. Samtidig har vi måttet flytte mye av vår oppfølging digitalt, i form av webinarer, workshops, og kanskje online kick-off og demodag.

Norsk ekspertise

De to første plassene er allerede fylt.

Shelleck, et spansk selskap med mål om å gjøre shipping mer effektivt. De har utviklet en ny type container-segl som vil gi avsendere, speditører og transportører full kontroll over data i sanntid, blant annet containerens posisjon, godsets stand og oppdaterte ankomsttider.

Den andre plassen er kapret av Sinay, et fransk selskap som bruker stordata-analyser til å levere prediktiv informasjon til maritime selkaper, med dobbelt mål om å stilmulere vekst og redusere industriens innvirkning på havet. Bruksområdene inkluderer risikoanalyser for kabler på havbunnen, innvirkningsanaluser for fornybare havressurser, optimering av havbruk og sanntidsanalyser av havner.

Yanis Souami, CEO i Snay, er glad for muligheten til å delta i den nye akselleratoren.

– Den norske maritime industrien er veldig dynamisk. Gjennom dette programmet i Haugesund får vi tilgang til et unikt økosystem av partnere i Norge. For oss er det spesielt ekspertisen innen havner og logistikk som er av interesse, sier han.

– Sinay og Shellock er spennende selskaper som har et enormt potensial i det norske markedet. Selskapene er drevet av unge mennesker som er motiverte for å drive frem verdiskapende innovasjon, sier Marki.