Opera-gründerens selvfinansierte nettleser Vivaldi runder snart én million brukere

Publisert Sist oppdatert

Gründeren som ikke vil ha investorer og aldri skal selge selskapet sitt.

De fleste som er her på Shifter, kjenner Opera-gründer Jon S. von Tetzchners historie.

For dere andre, her er den på noen få setninger:

Han bygde en bra nettleser: Opera. Det var noen konflikter i selskapet. Han solgte seg stadig ned i selskapet og fikk masse penger (over 400 millioner kr). Prøvde seg som investor, men savnet etter å bygge en ny nettleser ble for stort, så han satt sammen et team og har nå bygget Vivaldi: Nettleseren for den litt mer avanserte internettbrukeren. Du vet. Han eller hun som sitter med en stor skjerm og har 90 faner oppe samtidig. Ja, kanskje det er deg?

Nå har nettleseren snart rundet én million månedlige brukere.  Uten å være tilgjengelig på mobil.

 Hvorfor har du ingen mobilversjon ute?

− Vi begynte med begge deler, men fant ut at vi skulle lage desktop først, sier Von Tetzchner til Shifter.no

− Ikke mobile first, med andre ord?

− Hvis det er en ting jeg har lært meg gjennom tidene, er at det å følge strømmen ikke nødvendigvis er det riktige. Inntektsmodellen er bedre på desktop-siden. På mobil har man ikke i like stor grad fått forretningsmodellen til å fungere. Inntektene er 10 ganger så store på desktop i forhold til mobil, sier Vivaldi-sjefen.

Han forteller at han ville lage en nettleser for sine venner. En nettleser som er smart og som tar utgangspunkt i funksjonalitet fremfor at den kun skal være fin å se på.

− Hva betyr det?

− Jo, at vi har gjort mye med hvordan man håndterer faner. Når du har mange, blir de små og vanskelige å lese. Vi gjør det lett å fjerne dem og lett å organisere dem. Med blant annet muligheten til å stable dem, man kan koble faner og organisere dem hierarkisk. Man kan ha faner nede, på siden, eller hvor du måtte ønske. Den kan tilpasses den enkeltes preferanser. Det gjør det lettere å ha oversikt.

− Så nå har du én million brukere. Hvor mange trenger du?

− Rundt fem millioner. Det tar nok litt tid, men vi er på god vei. Vi lanserte offentlig for noen uker siden og har allerede en million månedlige brukere. Vi har en inntekt på om lag en dollar per bruker per år via trafikk til søk og bokmerker, sier han.

Sortien fra Opera var ikke hyggelig. Han ble presset ut av sjefsstolen i Opera i 2010. Sommeren 2012 trakk han seg som rådgiver og var helt ute av selskapet. Han har også flere ganger kritisert selskapet og retningen det har tatt etter at han sluttet. Derfor har han nå bestemt at ingen andre skal få investere i selskapet, bortsett fra de ansatte.

− Selv hvis jeg kunne velge investorer fra øverste hylle, vil jeg ikke ha investorer inn i Vivaldi. Jeg har fått mange forespørsler fra dyktige og anerkjente investorer. Men hvis jeg tar deres penger, betyr det exit, og da må jeg børsnotere eller selge det. Det er ikke det jeg vil. Jeg vil lage en nettleser for våre venner. Ingenting skal drives av kortsiktighet.

− Kommer du aldri til å selge Vivaldi?

− Nei, jeg skal aldri selge Vivaldi, sier Jon Von Tetzchner til Shifter.

Følg oss på Facebook og Twitter, så får du nyhetene rett inn i feeden.