Jörn Beckröge på stand under konferansen Cutting Edge - Science and Innovation Festival. Foto:

Denne øyelegen vil fjernsjekke synet ditt digitalt, og nå rulles systemet ut hos norske optikere

Gründer Jörn Beckröge i Eyecheck Systems vil redusere ventetiden for pasienter som skal til øyelegen.

I en pressemelding fra inkubatoren Aleap står det at pasienter kan måtte vente alt fra noen uker til et helt år på å få helsehjelp for øyeproblemer. Dette uroer mange pasienter, som etter et år kan få beskjed om at det de har bekymret seg for ikke er noe annet enn en vanlig synsforstyrrelse, som kan «kureres» med briller.

— Jeg har vært det i 24 år, og de siste 17 årene har jeg vært privatpraktiserende øyelege med driftsavtale. Fra dag én har det vært en veldig lang venteliste, sier Beckröge.

Lokalisert rundt de store byene

Eyecheck System har Alliance Optikk og C) Optikk som kunder i dag, og har forhandlinger med tre andre kjeder. Han mener at helsemyndighetene investerer for lite i nye hjemler for å løse problemene som har oppstått. Han trekker frem at de fleste øyelegene lokalisert rundt de store byene, og sier at det i nord, øst og sentralt i den sørlige delen av Norge nesten ikke er noen øyeleger.

Folk reiser langt til nærmeste øyelege, og det koster samfunnet primært refusjonsutgiftene til øyelegen og sekundært transportutgifter. Pasienten må bruke tid og må ta fri fra jobb.

Beckröge forteller at Eyecheck fremover trenger mer «manpower» og folk som kan brukes til å bygge opp bedriftsstrukturen. Prosjektet har aldri tidligere fått investorstøtte, og Beckröge eier selv 75 prosent av aksjene. De resterende 25 prosentene eies av en god venn av ham.

Eldre kunder

Med ønske om å løse problemet de lange ventelistene hadde blitt for profesjonen, bestemte Beckröge seg for å utnytte det digitale potensialet i måten øyeleger jobber.

— Øyefaget er spesielt egnet for digital informasjonsutveksling. Eyecheck System utnytter denne muligheten og kobler optikere og øyelegen digitalt sammen. Dette skaper muligheten for desentrale, lokale undersøkelser hos optikere og en sentral vurdering og diagnostisering av øyespesialister. For to år siden begynte jeg å undersøke markedet, og finne ut hva vi ville at produktet vårt skulle være. Vi har i all hovedsak eldre mennesker som kunder, som ikke lenger må reise for å komme til en øyelege, sier Beckröge.

— Optikerne må få øynene opp for dette

Eyecheck System sin «visjon», slik Beckröge omtaler det, er å få et bedre helsevesen. Han ønsker å øke samarbeidet mellom de ulike profesjonsgruppene — optikere og øyeleger — fordi «sharing is caring». Beckröge forteller at de bruker omkring 10 minutter på en konsultasjon, og dermed kan rekke opptil seks konsultasjoner i timen, med Eyecheck System.

— Nå har Eyecheck System 11 håndplukkede øyeleger her i Norge, og fem i Sverige. Det er en veldig attraktiv og fleksibel måte å jobbe på, for eksempel for sykehusleger. De ønsker for eksempel muligheten til å tjene litt ekstra penger på kveldene etter at barna har lagt seg, når de pendler til og fra jobb eller når de er på ferie. Det eneste man trenger er internett, sier Beckröge.

Han forteller at 63 prosent av alle henvisningene Eyecheck System har fått ikke må videre til vurdering hos øyespesialist, og kan følges videre opp av optikere. Dette betyr at tjenesten er mer beleilig for alle involverte, både legen som slipper å reise ut til pasienten, og pasienten som slipper å reise til en lege i byen.

— Stor aksept for dette produktet

Beckröge forteller at selv om produktet  og konseptet er klart, kan det være vanskelig å formidle for en optiker hvorfor Eyecheck har noen nytteverdi.

— Optikerne må få øynene opp for dette. Det har vært stor aksept for dette produktet blant optikere og optikerkunder, og selve driften er uten problemer. Samtidig innebærer dette et stort paradigmeskifte som endrer systemet.  Vi må få Eyecheck inn i markedet så folk skjønner at de kan bruke oss, sier Beckröge.

— Telemedisinske løsninger kommer til å overta en økende andel i helsevesenet i framtiden. Nå har vi i tillegg begynt å skalere og utvide i Sverige. Det finnes allerede et system lignende vårt i Sverige, men vår teknisk løsning og servicenivå omfatter vesentlig mer. Og i Europa som helhet finnes det ikke noe som minner om vårt system. Behovet er stort for slike tjenester. Over de neste to årene regner vi med at vi kommer til å trenge omkring fire millioner kroner for å drive Eyecheck System videre, sier Beckröge.

 


Christine Steinsholt i Listfully har laget en podcast om hennes gründerreise. Foto: Lucas Weldeghebriel

Podcast alert! Christine har tatt permisjon fra jobben for å starte et selskap. I episode 5 diskuteres kjønn og entreprenørskap.

Last ned podcasten i Itunes eller den podcast-klienten du måtte bruke. 

Hør episoden her.

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta nyheter, reportasjer og innsikt rett i innboksen.

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Ledige stillinger

Annonsørinnhold

Utviklet av Martin Grønneberg