NEW YORK, NY - MAY 20: Daniel Ek, Founder and CEO, Spotify speaks onstage at Spotify Press Announcement on May 20, 2015 in New York City. (Photo by Michael Loccisano/Getty Images for Spotify) *** Local Caption *** Daniel Ek

På den ene og annen side for Spotify: Omsetning +52%. Resultat -133%

Publisert Sist oppdatert

Spotify fortsetter å vokse så det knaker, men den svenske musikkgiganten taper penger enda raskere.

Det kommer frem i årsrapporten for 2016, som nylig ble registrert i Luxemburg. Omsetningen var opp med 52 prosent til 2,9 milliarder euro, 27,4 milliarder kroner.  Veksten finner sted over hele verden, fremfor alt bidrar lanseringen i folkrike land som Japan og Indonesia, men det viktige amerikanske markedet er en motor. Det fremkommer av Spotify litt merkelige geografiske inndeling i årsrapporten.

Den viser at USA vokste med 58 prosent, Storbritannia med 28 prosent, Sverige med 11 prosent, Luxemburg med 90 prosent og resten av verden med 65 prosent. I kroner og ører betyr det at resten av verden en Spotifys største marked med en omsetning på 11,6 millarder kroner, tett fulgt av USA.

Problemet for Spotify er at tapene fortsatt vokser enda raskere enn omsetningen. I 2016 økte tapet til knapt 5,1 milliarder kroner. Det er et minusresultat som er 133 prosent større enn i 2015, skriver DI Digital. Dermed ser det ut til at Spotify kommer til å bli børsnotert uten å noensinne ha gått i pluss.

Selskapet gjør imidlertid alt for å dempe betydningen av tapene og peker på at strategien fortsatt er å vokse seg til lønnsomhet.

”Vi tror at vi kommer til å generere en omfattende gevinst etterhvert som vi utvider vår rekkevidde, og at våre marginer kommer til å forbedres i takt med at vi skalerer opp. Vi vil ustanselig fortsette å investere i vårt produkt og vår markedsføring for å akselerere vår vekst”, skriver selskapet i årsrapporten.

Det er ganske klart at den veksten må være ganske så formidabel for at Spotify noensinne skal begynne å tjene penger. I 2016 gikk 84,6 prosent av inntektene til å betale royalty for musikken. Litt ned fra 2015 da andelen var 86,2 prosent.

Men av de gjenstående 15 prosentene er en god del allerede booket opp i fremtidige kostnader. For eksempel betyr de omskrevne lisensavtalene med Universal og Merlin at selskapet garanterer å betale minst 19 milliarder kroner i royalties de kommende to årene. Tidligere i år tegnet Spotify en 17-årig leasingavtale for et kontor på 35.000 kvadratmeter med adressen 4 World Trade Center. I årsrapporten kommer det frem at det totale leiekostnaden over 17 år vil være minst 4,5 milliarder kroner eller drøyt 265 millioner kroner om året. Også i rapporten for 2015 skrev Spotify om økte kontorkostnader. Da kom de økte kostnadene på cirka 1,2 milliarder kroner først og fremst fra nye leieavtaler i Stockholm.

Med nye å større kontorlokaler er det ikke rart at også arbeidsstyrken vokser. Ved årsskiftet 2015-16 var det 2.162 personer ansatte i Spotify, drøyt 500 personer mer enn et år før.

Dessuten har selskapet store lån å håndtere. I fjor lånte selskapet for eksempel én milliard dollar for å finansiere virksomheten. Og akkurat låne- og valutakostnader utgjør for øvrig omtrent en tredjedel av tapet i resultatet for 2016, eller 1,76 milliarder kroner.