Kommunikasjonssjef Ingibjörg Meyer-Myklestad i Argentum.

«På Tinder bruker du noen sekunder på å sveipe til høyre eller venstre. Du bør bruke litt mer tid på å velge investor.»

Ingibjörg Meyer-Myklestad er kommunikasjonsdirektør i Argentum Asset Management, og spaltist i Shifter

En helt vanlig dag bruker du fire minutter på å velge klær før du går hjemmefra. Du bruker fem minutter på å smøre matpakken. Hvor lang tid bruker du på å velge investor?

Mange konferanser tilbyr speed-dating for gründere og investorer. Det er flott, men du gifter deg neppe dagen etter en Tinder-date. Den samme regelen bør gjelde for investorsamarbeid. Da kan du unngå noen av disse opplevelsene:

  • Investoren som insisterer på at nevøen skal ansettes i bedriften.
  • Investoren som sletter e-post fra alle han ikke kjenner.
  • Investoren som presser ut bedriftens største salgstalent fordi han ikke tåler at noen er bedre enn ham.

Dette er bare noen få historier. Listen kunne lett vært lengre.  Historiene har én ting til felles: gründeren og investoren hadde forskjellige forventninger til samarbeidet.

Det er lett å la seg blende av penger når man lever på knekkebrød og smøreost. Men smaken av eksklusiv kaviar er neppe like tilfredsstillende hvis forholdet til ny investor forsures etter at kontrakten er signert. Da er tubeversjonen bedre.

Da debatten rundt Schibsted og Snapsale hadde rast flere uker, kunne mediekonsernet trekke et lettelsens sukk da Telenor og HipDriver kapret spalteplassen. I kjølvannet har advokatbransjen kjent sin besøkelsestid og gitt mang et råd om hva du som gründer bør passe på under kontraktsforhandlingene. Kontrakten er selvfølgelig viktig, men langt fra det eneste du bør tenke på når du velger investor.  Her er sjekklisten som forhåpentligvis kan spare deg for både tid, penger og knuste drømmer:

Sjekkliste i jakten på investoren:

  • Definer kapitalbehovet ditt. Mange er så lettet over å få inn en investor, at de glemmer å vurdere hvor mye kapital som trengs utover de neste tolv månedene. Er du helt avhengig av store tilleggsinvesteringer, må du sikre deg at dersom investoren din ikke kan bidra utover første finansieringsrunde, må hun/han ikke kunne blokkere nye investeringer på et senere tidspunkt. Hvor mye kapital trenger du de neste tre-fem årene? Finn ut av om investoren kan tilby deg dette selv eller gjennom sitt nettverk.
  • Gå etter mer enn bare penger når du velger investor. Se også etter hvordan investoren kan tilføre deg den kompetansen og nettverket som trengs for å utvikle selskapet ditt. Hvilke markeder skal du inn i? Har investoren erfaring fra dette markedet eller eget nettverk som kan tilby dette? «Kompetent kapital» kan kanskje høres flåsete ut, men er for mange gründerselskaper viktig for å lykkes. Derfor bør du gjøre en grundig vurdering av mer enn størrelsen på investorens bankkonto.
  • Vurder om du trenger en aktiv eller passiv investor. Vil du ha svigermor i kjelleren eller over fasttelefon? Tenk nøye igjennom hvor aktiv du ønsker at investoren skal være. Vil du helst ha en investor som kun dukker opp på generalforsamlingen en gang i året eller en som kan åpne dører til kunder, markeder eller samarbeidspartnere?
  • Gjør samme referansesjekk som når du ansetter en ny kollega. Er det et større miljø som skal investere, snakk med alle investorene både sammen og hver for seg. Be også om referanser fra selskaper de har investert i tidligere. Du bør snakke både med gründere hvor investoren er inne på eiersiden i dag, men også med gründere hvor de har solgt seg ut. Hvis referansene spriker, bør du grave dypere i hvorfor.
  • Vurder om du trenger en «Facebook-venn» eller «ekte» støttespiller. Henter du inn en investor fordi hun eller han har et bra nettverk? Er det nettverket som gjør at du er villig til å gi ham/henne en større eierandel eller mer innflytelse? Da bør du vite at nettverket er mer enn en power point-slide. Spør hva slags forhold investoren har med menneskene i nettverket. Hvordan kjenner de hverandre? Har de jobbet sammen før? Hva slags tjenester kan man forvente at de utveksler og kommer det til å koste noe?
  • Anta at investoren også «dater» andre. Sjekk om investoren allerede er inne i andre selskaper som kan skape interessekonflikt på sikt. Proff.no kan være til hjelp her. Spør også investoren om hun/han vurderer andre investeringer som kan føre til fremtidige interessekonflikter. Husk at dette ikke garanterer at interessekonflikter ikke oppstår, men du kan redusere sannsynligheten noe ved å gjøre litt gravearbeid på forhånd.
  • Definer tidsperspektivet på forholdet. Er investoren ute etter en speed-date eller et ekteskap? Og hva tenker investoren om exit-mulighetene? Med andre ord: når forventer hun/han å få tilbake pengene sine ved å selge seg ut? Spør deg selv om det samsvarer med din plan og om investorens tidsperspektiv er realistisk. Har du som gründer og investoren vidt forskjellige syn på dette, kan det skape problemer på sikt. Hva skjer for eksempel dersom investoren selger sin eierandel til en aktør du ikke vil ha med på laget?

På Tinder eller Happn bruker du kun noen sekunder på å sveipe til høyre eller venstre. Kanskje forklarer det hvorfor over halvparten av ekteskap går dunken. Du bør bruke litt mer tid på å velge investor.

 

 

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta nyheter, reportasjer og innsikt rett i innboksen.

Ledige stillinger

Utviklet av Martin Grønneberg