Anders Storbråten i Pulsereads. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Podcast med Anders Storbråten: Møtte veggen hos bokbransjen da han ville lage «Spotify for bøker», men nå lanserer han «Facebook for bøker»

Publisert Sist oppdatert

I toppidretten og den internasjonale finansbransjen lærte han seg å jobbe hardt og ikke gi seg. Det har hjulpet ham når han har "blødd" i møtet med en konservativ bransje.

For seks år siden hadde Anders Storbråten i Pulsereads en lysende idé, trodde han. Han ville lage "Spotify for strømming av bøker", med tilgang til alt for en fastpris i måneden. Selv om advarslene var mange, var han fast bestemt på at dette måtte gå bra.

– Folk sa jo til meg "er du gæern, som begir deg inn i bokbransjen".  Men jeg var blåøyd og naiv, og mente at det var et åpenbart behov for å rasjonalisere denne bransjen og gjør den mye bedre, forteller Storbråten i Shifters seneste podcast.

Motarbeidet

Det viste seg at det ikke skulle bli lett i en bransje der forlag og bokutsalg ofte har samme eiere. Han opplevde det som at "det strittet i mot på alle kanter".

– Jeg brukte 18 måneder på å få den første boken inn på plattformen. Og etterhvert skjønte jeg at det var noen agendaer som ikke ønsket oss velkommen i det hele tatt, sier Storbråten.

Slik fortsatte det, og Storbråten og det som den gang het eREADZ humpet av gårde i lav fart, uten de nødvendige avtalene og dermed de nødvendige bøkene i tjenesten.

– I stedet for å være «on the cutting edge» var vi «on the bleeding edge», men det har ikke vært forgjeves. Vi har jo fått mye kunnskap om hvordan bransjen fungerer. Derfor tror vi på produktet vi kommer med nå, forteller Storbråten.'

Tjene penger på å lese

Etter lang tids hardt arbeid lanserer han og teamet nå Pulsereads - et "Facebook for bøker". Denne gangen har han gått stille i dørene underveis. Og i motsetning til forrige gang er nå alle de viktigste avtalene og bøkene på plass før lanseringen.  Målet er å etablere "word of mouth" som en valuta, der leserne kan tjene penger på å anbefale bøker og gi gode råd. Både litteraturanmeldere, forfattere, og vanlige folk får en cut av salget dersom nettopp deres anbefaling utløser et kjøp i bokhandelen.

Han fikk ideen fordi han var glad i bøker, men var opptatt av å lese bedre og mer relevant.

– En bok er tross alt en fem til ti timers investering. Da vil jeg heller kjøpe fra folk som jeg stoler på, påpeker han.

Storbråten mener det er på tide at det skjer noe med bokbransjen, og han tror at Pulsereads er dette "noe".

– Det har ikke vært noe disrupsjon i denne bransjen, annet enn da Gutenberg og Kindle kom på banen, fastslår han.

Hardtarbeidende

Anders Storbråten har ikke levd på latsiden hittil i livet - for ham er det "all or nothing". Han har vært toppidrettsutøver innen langrenn og orientering, samt jobbet som finansrådgiver i investeringsbankene Goldman Sachs og JP Morgan, der han har vært med på flere store fundingrunder og børsnoteringer i ulike hjørner av verden.

I podcasten får vi høre om den harde jobbingen, søvnmangelen og de direkte tilbakemeldingene. Han forteller også om kulturforskjellene og de ulike utfordringene i store fundingrunder. Ellers om hvorfor norske selskaper ikke bør sløse bort tida på å hente penger i Silicon Valley. Om hvordan det er å brenne egen formue for å lykkes som gründer. Om de forhatte forsinkelsene. Og forøvrig at det kan lønne seg å være født sent på året, for å gjøre det godt i business. Pluss pluss pluss.

Hør hele podcasten med Anders Storbråten på Shifter. Last ned podcasten i iTunes / Podcaster på iphonen eller bruk din foretrukne podcast-klient på Android. Søk på «Shifter».

 

Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.