Gründergjengen i Kolonial.no. I sikksakk-rekkefølge fra foran til venstre: Mats André Kristiansen, Jon Kåre Steene, Karl Munthe-Kaas, Ida Johnsen, Mats Barlo, Vegard Vik, Tommy Gudmundsen, Andreas Skaranger, Christian Mikalsen og Jon Lønne.

Priser nettmatbutikken til 1,1 milliarder kroner

Kolonial.no henter mer penger. Nå skal de utvide til andre byer.

Ifølge Finansavisen, går tre familiefond inn i Kolonial.no med 150 millioner kroner. Dette betyr at selskapet prises til 1,1 milliard kroner.

Tre pengesterke familiefond går nå inn i Kolonial.no med 150 millioner kroner, i en emisjon som priser selskapet til 1,1 milliarder kroner.

– Vi skal inn i nye byer og få bedre utbredelse på Østlandet, sier daglig leder Karl Munthe-Kaas til DN.

Han forteller til avisen at pengene skal brukes på markedsføring, utvikling og ekspansjon.

Tidligere har Rema 1000 kjøpt seg inn nettmatbutikken. I tillegg til Alliance Venture og Verdane Capital.

Etter emisjonen skal gründerne sitte på verdier for 500 millioner kroner, skriver DN. Munthe-Kaas alene skal sitte på verdier for 150 millioner kroner.

LES OGSÅ: Svensk prissøkemotor utfordrer nettmatbutikkene

Massiv vekst

Kolonial.no har vært igjennom et år med enorm vekst, fra å omsette for 1 million i uka i august i fjor, omsetter de nå for over 10 millioner i uka.

Shifter omtalte selskapet i juni i forbindelse med årsregnskapet for 2015.Selskapet hadde økt omsetningen med 436 prosent fra 2014 til 2015.

− Vi begynte ikke skalere opp før i august. Vi omsatte for rundt en million kroner i uka i august i fjor, og først da vi begynte vi med markedsføring. Vi nådde maks kapasitet på lageret vi var på i april, da omsatte vi for ni millioner kroner i uka. Nå er vi på nytt lager som er fem ganger større enn det forrige. Vi kommer til å lande på rundt 500 millioner kroner i omsetning i år, og hastigheten på vei ut av 2016 kommer til å ligge høyere enn 500 millioner, sa Munthe-Kaas til Shifter.

LES OGSÅ: Slik sørget de for at de 10 gründerne fortsatt sitter på over 50 prosent av aksjene.

I Shifters podcast forteller Kolonial-gründer Karl Munthe-Kaas om hvordan de startet selskapet, hvilke utfordringer de støtte og hvorfor han ikke har tro på matkassene.

Last ned episoden i iTunes, eller den klienten du bruker for å høre på podcasts.

 

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta nyheter, reportasjer og innsikt rett i innboksen.

Lucas Weldeghebriel

Lucas Weldeghebriel

Journalist og gründer i Shifter

Annonsørinnhold

Utviklet av Martin Grønneberg