Rudolf borte i julestormen? Teknologer fra denne fjellbygda viser vei

De sporer sau, reinsdyr, storfe og kanskje snart alpakka. Satser globalt fra Nordøsterdalen.  

De færreste dyr har faktisk en rød og lysende nese. Det betyr at de rett som det er forviller seg steder de ikke burde vært når de er ute på beite.

Da Marit Mjøen Solem og mannen tok over familiegården på Kvikne i Nordøsterdalen, strevde de som andre sauebønder med at de stadig mistet dyr. I de tunge stundene etter tapet av dyr, lette de desperat etter løsninger. Med alskens teknologi som finnes i dag, måtte det da finnes et system for å spore og finne igjen sauene. Men Google sa bare nei og atter nei.

– Da bestemte vi oss for å lage noe selv. Det ble til e-bjella, forteller gründer Marit Mjøen Solem – sauebonde med sykepleierutdanning og bachelor i realfag og informatikk. Hun gründet FindMySheep sammen med ektemannen Arnstein Solem, broren Halvor Mjøen og utvikleren Håkon Innerdal  i 2011.

Marit Mjøen Solem og Halvor Mjøen fra FindMySheep pitcher videreutviklingen SaveMyReindeer på Hack4Norden under Slush-konferansen. Foto: Nordic Innovation

Redder reinsdyr med satellitt

Det tok ikke lang tid før de driftige nordøsterdølene fra den lille fjellbygda hadde en prototype klar til salg. Siden oppstarten har det gått mye sau i fjellet og rent mye vann i bekken, og gründerne fra Kvikne har solgt 25.000 e-bjeller for 2000 kroner stykket.  For ikke lenge siden ble systemet altså utvidet til å redde reinsdyr fra togpåkjørsel, SaveMyReindeer. Løsningen gjør det mulig for togene og dyreeierne å få beskjed når dyr står i fare for å bli påkjørt.

Det finnes «konkurrenter» til e-bjella fra Kvikne. De andre systemene er imidlertid avhengig av mobildekning. Det skorter det gjerne på i villmarka. FindMySheep bruker på sin side satellitt. Bjella sender ut et signal til Global Stars satellitter, som igjen sender det tilbake til en basestasjon som viser hvor dyret er. Bjella bruker minimalt med strøm, og har opptil ett års batteritid dersom man velger å sende ut signaler bare en gang i døgnet, samtidig som den altså har dekning nesten overalt.

Vondt å miste dyr

Den viktigste drivkraften for å utvikle systemet har vært at gründerne har trengt produktet så sterkt selv.

– Dette er et reelt behov som vi har kjent på kroppen. Det gjør ordentlig vondt å miste et dyr. Jeg skriker for hvert eneste dyr vi mister. Slik tror jeg det er for de aller fleste dyreeiere, sier Marit Mjøen Solem.

Hun reagerer sterkt på medieoppslag som antyder at dyreeiere lever godt med å miste dyr.

– Det er ikke tilfelle at vi tjener mer på at et dyr forsvinner. Dyrene er viktig for avlsgrunnlaget. Og det er en stor belastning å miste et dyr, og ikke vite hva som har skjedd. Erstatningen er jo bare et plaster på såret for at vi ikke får slaktet, sier Mjøen Solem.

Gründerarven

Det er ikke bare nærheten til husdyr som gjorde at det var nettopp søsknene Mjøen som «fant opp» e-bjella. For hjemme på gården på Kvikne er det lange startuptradisjoner. Faren Kåre Mjøen gründet programvareselskapet VisBook i 1995, etter at han som campingvert hadde behov for en administrativ bookingløsning, der all informasjon var samlet på et sted. I dag er selskapet en av de viktigste bedriftene i bygda, med sine 14 ansatte på hovedkontoret, og 9 ansatte på utviklingskontoret på Oppdal.

– Faren vår har bygd selskapet stein på stein, til det som i dag er en blomstrende bedrift. Vi vokste opp med en mentalitet om at hvis det var et problem, var det bare å slutte å syte, og heller lage noe som løste det, forteller Halvor Mjøen.

Oppmerksomhet internasjonalt

Selskapet har for lengst markert seg internasjonalt, og er blant annet etablert i Brasil, der systemet overvåker storfe. Gründerne har vist frem produktet under den store EuroTier-messen i Hannover. Og under Slush-konferansen i Helsinki gikk de nesten helt til topps i konkurransen Hack4Nordenbare slått av en annen norsk startup, augmented reality-startupen Hidden fra Hemsedal. På sikt kan både kameler, elefanter, lamaer og alpakkaer bli en del av markedet.

Marit Mjøen Solem og Halvor Mjøen roser Innovasjon Norge for god drahjelp i både den nasjonale og internasjonale satsingen. Også Fylkesmennene får sin del av æren. De har gitt norske sauebønder støtte til å kjøpe prototyper og vært med på å skape et marked. Slik har de solgt e-bjeller fra første stund, og hatt gode overskudd i selskapet.

Marit Mjøen Solem og Halvor Mjøen sammen med Kristin Skjerven i Kartverket, da teamet fra Kvikne gikk nesten helt til topps under Hack4Norden på Slush-konferansen, etter at de hadde vunnet den norske finalen #Hack4no tidligere i år. Foto: Sveinung Engeland, Statens Kartverk

Blir i Kvikne

Gründerne er overbevist om at Kvikne er en perfekt hub for å lansere et globalt produkt. Den dårlige mobildekningen som gjorde at de måtte velge et satellitt-basert system, har for eksempel vært en fordel i andre områder av verden med dårlig mobildekning.

– Det som løste vårt problem her i Kvikne, har vist seg å være veldig gunstig når vi skal internasjonalisere produktet, sier Halvor Mjøen.

Til tross for suksessen er det ikke aktuelt å flytte hovedbasen fra Kvikne. For et sted med 500 innbyggere er FindMySheep en betydelig arbeidsplass, med sine syv ansatte.

– Vi har ingen grunn til å være noe annet sted.  Det å skape en arbeidsplass på Kvikne har enorm betydning, sier Marit Mjøen Solem.

Hun mener at nærheten til dyrene er viktig for den videre utviklingen.

– Det er en av styrkene våre. Vi begynte etter hvert å selge til reinsdyr også, fordi vi identifiserte oss med reinsdyreiernes problemer og utfordringer, forklarer Mjøen Solem.

E-bjella er akkurat passe stor og tung til at det er greit for dyrene å ha den rundt halsen gjennom sesongen.

Uten eksterne investorer

FindMySheep er stolt over å ha klart å bygge opp bedriften uten å hente penger fra eksterne investorer.

– Far har lært oss å bygge stein på stein, og skape organisk vekst, sier Marit Mjøen Solem.

Veksten har gjort at selskapet har gjort det skarpt i Dagens Næringslivs gaselle-kåring. Gründeren innrømmer at de har vært litt heldige til nå.

– Det har hele tiden vært noen som kjenner noen som kjenner noen. Så de utenlandske kundene har kommet til oss, sier Mjøen Solem.

Nøkkelen fremover er å presse prisene på produktet ytterligere nedover, for å gjøre seg konkurransedyktig på det internasjonale markedet.


Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.

Hør vår seneste podcast med to  skarpe digitalhoder, Christoffer Hernæs i Skandiabanken og Wasim Rashid i Telia, om hvordan det er å drive innovasjon i store etablerte selskaper og plukk opp noen råd for hvordan du kan gå frem for å skape innovasjon på din arbeidsplass, enten det er i en startup eller i et stort og tregt selskap med en etablert forretningsmodell.

Hør på episoden her, eller enda bedre, last den ned i Itunes/podcaster. Hvis du har Android-telefon, kan vi anbefale appen podkicker.

Og please rate oss på iTunes. Nå har podcasten 8.500 innovative lyttere, men kun tre av dere har lagt igjen en anmeldelse. Vi trenger flere (positive :)) anmeldelser for at podcasten skal bli synlig for enda flere. Tusen takk til deg som nå faktisk går inn på iTunes og rater oss:)

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer (Editor and co-founder)