Svenske Breakit har avslørt at Google har hatt annonseinntekter på opptil 9 milliarder kroner i 2017.

Så mye tjener Google i Sverige: Og så mye skatter de

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 22. februar 2018

Hver fjerde svenske annonsekrone i 2017 gikk til Google. 

Det har lenge vært kjent at Facebook og Google har store andeler av annonsemarkedene over hele verden, og at de i praksis er i ferd med å utkonkurrere mange annonsører. Bedrifter som skal annonsere velger først og fremst Facebook og Google for å fremme produktene sine, men hittil har det vært lite kunnskap om hvilke annonseinntekter Google har.

Nå har den svenske nettavisen Breakit avslørt at Googles omsetning kan ha vært på opptil 9 milliarder kroner i 2017. Google fikk dermed hver fjerde svenske annonsekrone, men Google skattet ikke av inntektene.

Til sammenligning hadde hele det svenske annonsemarkedet — deriblant alle TV-kanaler, aviser, nettsider, radiokanaler — en omsetning på 37,7 milliarder i 2017.

Annonseinntektene holdes ikke bare hemmelig for befolkningen, men også politikere og journalister. Det er første gang en undersøkelse av omsetningen innen annonsemarkedet har omfattet markedsføring rettet mot mobiler også.

På europeisk nivå diskuterer man om det skal innføres en annonseskatt som vil føre til at Facebook, Google og andre store selskaper ikke kan ta alle inntektene selv.

Ønsker Google-skatt i Norge

For få dager siden skrev Shifter om Miljøpartiet De Grønne, og at de foreslår å utrede en annonseskatt lignende den som utredes for Europa. MDG vil at skatten skal gjøre at mer av overskuddet fra annonsering legges igjen her i landet.

Forslaget ble ikke møtt med særlig positive bemerkninger blant IT-selskapene selv, som mente at en slik skatt både vil være urettferdig og lite hensiktsmessig.