SIMP: Fra venstre: Christian Skaatan. CSO. Arvid Torset. styreleder og teknologisk arkitekt, Daniel Skaatan. CFO, Martin Kongsvik. partner & client relations, Tor Henning Endresen. CEO/founder. Foto: Simp

Simp henter syv millioner kroner fra Braathens-arving for å koble fysisk besøkende gjester med digitale profiler

Publisert Sist oppdatert

De kobler din fysiske butikkatferd med din digitale profil for å skape et kraftfullt markedsføringsverktøy. De hevder at én million brukere er registrert på plattformen deres. Nå henter de penger til vekst. 

Simp er en plattform som kobler fysisk besøkende gjester på steder som kjøpesentre og hoteller til digitale profiler, som kan brukes til markedsføring etter endt besøk. Dette gjør at bedrifter kan kommunisere med gjester digitalt, basert på fysiske handlemønstre.

-- Vi jobber mot, og har startet betatesting med integrasjoner mot allerede etablerte apper og bookingsystemer, slik at vi kan samle data fra flere kilder. Dette gjør vi for å ha flere ben å stå på, samtidig som det gjør budskapene mer treffsikre, sier gründer og daglig leder Tor Henning Endresen til Shifter, og markedsføringsplattformen Simp.

Bak selskapet står  i tillegg til Endresen selv, Arvid Torset, (styreleder), Daniel Skaatan, (CFO), Martin Kongsvik, (Head of
Relations) og Christian Skaatan, (Head of Sales).

Slik fungerer det

Se for deg at du ønsker å logge deg på det trådløse nettet på et kjøpesenter. For å bruke WIFI kan du få tilbud om å huke av for at du ønsker personlig markedsføring. Gjør du det, blir du registrert, og kjøpesenteret kan «se» hvilke butikker du fysisk besøker. Deretter kan du motta markedsføringstilbud som er personalisert basert på din atferd. Hvis du i tillegg har en app så kan de tilby markedsføring helt ned til butikknivå.

Ifølge Endresen har de kjente navn som DNB, Dr Holmes, De historiske hotell, Mathallen og flere andre hoteller og kjøpesenter på kundelisten. I tillegg hevder han at plattformen oppfyller kravene til GDPR.

-- Hvor mange er registrert på plattformen?

-- Vi nærmer oss én million unike brukere.

-- Virkelig? Én million? Det hørtes mye ut.

-- Ja, vi har 250 kunder og én million unike brukere på plattformen.

-- Det er altså én million mennesker som har huket av for at de kan motta målrettet markedsføring?

-- Ja.

-- Er dette GDPR-kompatibelt?

-- Ja. Vi følger GDPR, og det var faktisk det beste som kunne skje oss. Fordi da GDPR kom inn i markedet, mistet mange bedrifter mye kundedata. Da åpnet det seg en mulighet for oss til å samle inn data på nytt, på en GDPR-kompatibel måte.

-- Hvem eier dataen?

-- Kunden eier dataen.

-- Så dere kan ikke overføre data fra én kunde til en annen?

--Nei, det kan vi ikke. Vi har hatt kontinuerlig dialog med Datatilsynet hele veien. Vi har ikke en eneste kunde som ikke er GDPR-kompatibel. Vi bruker seriøse advokatselskaper og alt vi henter av data er lovlig, sier han.

LES OGSÅ: Rekordpågang hos Datatilsynet. 930 flere avviksmeldinger enn året før.

Markedsføring forsvinner ikke

Ifølge Endresen, henter de informasjon fra profilene til blant annet Facebook- og Google+  brukere som logger på, samt andre plattformer som har mange brukere.

--Folk vet at markedsføring ikke kommer til å forsvinne. Derfor mener vi i Simp at det å kunne gi rett informasjon som alder, kjønn, handlemønstre og interesser, er fremtiden. Vi har veldig få som forlater plattformen og vi har mange fornøyde kunder som er åpne for innovative løsninger som teknologi i 2019 kan gi, sier Endresen.

Henter penger fra Braathens-arving

Selskapet har nå hentet 7 millioner kroner fra investeringsselskapet Til Bjørn L.G. Braathen, Bramare. I tillegg har de fått fire millioner kroner i lån via Innovasjon Norge og DNB.

Bramare er et privat investeringsselskap med base i Norge. Styreleder i Bramare AS er Bjørn L.G. Braathen, bror til Per G. Braathen, som driver investeringsselskapet Breganza, som også har investert i en startup.

Selskapet Bramare driftes av Bjørn og hans to sønner og styremedlemmer Ludvig og Bastian Braathen.

Braathen-familien har lange tradisjoner innen skipsfart, luftfart og teknologiutvikling, men er for de fleste mest kjent for flyselskapet “Braathens Safe”, som senere fusjonerte med SAS

--Vi har tidvis vært tungt investert i maritim elektronikk. Utover dette består hovedsakelig porteføljen vår av næringseiendom,food and beverage, hardware og software. Vi har også gjennom 2018 etablert flere interesser innenfor det grønne skiftet, sier Bastian Braathen til Shifter.

LES OGSÅ: Braathen investerer 8 millioner kroner i reiseplattform

Har tillit til at Simp beskytter persondata

--Hva er bakgrunnen for investeringen i Simp?

--Simp er i teten internasjonalt når det kommer til hvor kompatible de er med alle flater man kan innhente informasjon.  Vi har ekstremt stor tillit til Tor Henning Endresen og Arvid Torset, den kompetansen og de deres evner er en drivende årsak til at vi valgte å investere i Simp, sier Bastian Braathen.

-- Har dere betenkeligheter med å investere i et selskap som behandler persondata i disse "Facebook-tider"?

-- Vi har fullstendig tillit i Simps evne til å beskytte brukernes persondata, sier han

-- Hva er investeringsfilosofien deres?

--Bramare ønsker å være en strategisk og langsiktig investor som kan tilføye det respektive selskapet erfaring og kompetanse, særlig ved utfordrende og strategiske beslutninger. Vi investerer i all hovedsak i mennesker som sitter på unik kompetanse innenfor sitt felt. Videre har vi som strategi å komme inn i selskapet så tidlig som mulig, samtidig som verdsettelsen må reflektere en mulighet for å kunne være aktive eiere helt til en potensiell notering eller annen exit, sier Braathen.

Verdsettes til 55 millioner kroner

-- Simp er verdsatt til 55 millioner kroner etter emisjonen. Dette tredobler verdien siden forrige emisjon i 2017, sier Endresen.

Han forteller at de skal hente nye 50 millioner kroner allerde i første kvartal av 2020.

Ifølge Endresen omsatte selskapet for 5,1 millioner i 2018, og gikk inn i 2019 med gjentagende inntekt på 3,5 millioner.

--Den totale kontraktsverdien på avtalene fra 2018 er på over 13 millioner da kundene som regel har treårsavtaler. Salgsmålet er 9 millioner kroner i 2019, men dette er ikke et år for vekst. 2019 er året vi skal få alt på plass med produktet, så skal vi forberede oss på den kommende veksten, sier Endresen.

Han forteller at deres konsept og programvare enkelt kan overføres til andre land, brukes som franchise-løsning, samt at de kan inngå partnerskap.

--Nå ser vi frem til å kunne skalere med litt mer arbeidsro enn start-up årene, sier Endresen.


Hold deg oppdatert på den digitale internettøkonomien.

Sjekk ut Shifters podkast her.

Dette sier noen av podkastens lyttere om podkasten:

Bra! ⭐⭐⭐⭐⭐

Aktuell og variert og god! Tror jeg har hørt de fleste som er laget. Liker særlig godt når det blir en faktisk diskusjon, når dere utfordrer som dere gjør i spørsmål om Facebook, etikk og liberalismen.

Veldig bra podcast!⭐⭐⭐⭐⭐

Holder deg oppdatert på start-up, innovasjon og tech i Norge!

Lærerikt⭐⭐⭐⭐⭐

Glimrende podcast som slipper bransjeeksperter til orde. Inspirerende og lærerikt