Carl-Nicolai Wessmann sammen med Sigrid Bonde Tusvik på Finansnæringens dag. Foto: Eirik Kvilten

Spiff væpner seg til knallhard sparestrid: Henter 8,5 millioner kroner

Publisert Sist oppdatert

– Det er «nerve-racking», og vi digger det, sier gründer Carl-Nicolai Wessmann om konkurransen i spareapp-markedet.

Spiff brukte bare litt over en måned på å hente inn de 8,5 millionene selskapet nå får inn fra investorer. Gründer Carl-Nicolai Wessmann kaller det en «fokusert og spisset» runde.

– Vi har hittil fundet selskapet i små drypp med akkurat så mye som vi har trengt. Frem til denne runden har det vært i mitt utvidede nettverk. Denne gangen hadde vi mål om å gå bredere ut, sier Wessmann.

Og det gikk kjappere enn de hadde trodd.

– Vi satt opp en liste på 200 potensielle investorer, men vi trengte ikke å gå ned hele lista. Det var mange som hadde lyst til å være med, og vi fikk det vi trengte før det, sier han.

Øyeblikket

Den største investoren i denne runden er Opsahl-familien, med Jan Christian Opsahl i spissen. Den første koblingen skjedde da StartupLab og Founders Fund arrangerte et seminar der startups og såkalte familiekontorer i investormiljøet kunne bli bedre kjent. Spiff var et av selskapene som pitchet, og Opsahl-familien skal ha tent på konseptet. Selve landingen av avtalen skjedde nesten så å si foran nesa på en samlet norsk banknæring.

– Da jeg sto på scenen på Finansnæringens dag, og holdt en live demo for bankene, tikket det inn en melding med terms. Etterpå dro vi ut på kafé, og visste at dette kom vi til å få til. Det var et kult øyeblikk. Det sparket ballen ordentlig i gang, og vi landet hele runden kort tid etter det, forteller Wessmann.

Utover Opsahl-familien er også nåværende styreleder Cathrine Lofterød Feght med i denne investeringsrunden.

Konsesjon i posten

I løpet av sommeren har også Spiff fått konsesjon som verdipapirforetak fra Finanstilsynet, med tillatelse til å yte investeringstjenester.

– Konsesjonen lå i brevform på pulten min da jeg kom tilbake fra ferie, forteller Wessmann.

Denne gjengen blir stadig flere.

De friske pengene brukes blant annet til å oppfylle kapitalkravet som skal til for å få en slik konsesjon.

– For øvrig går de rett og slett til å bygge produkt og team i månedene frem mot lansering. Denne investeringen gir oss muligheten til å styrke teamet, slik at vi kan jobbe enda hardere for å nå målet vårt om å gi unge et helt unikt spareprodukt. Vi styrker vår tech-satsning ytterlige og er nå på utkikk etter flere ulike utviklere. Innen året er omme håper vi at vi har vokst til det dobbelte, sier Wessmann.

Konkurransemennesker

Spiff har vært på manges lepper og selskapet har fått stor oppmerksomhet både i og utenfor startupmiljøet det siste året. Mange har etter hvert ventet på lanseringen. Nå lover Carl-Nicolai Wessmann at Spiff kommer for fullt denne høsten.

Strategien er å koble brukerne til et økosystem med et bredt spekter av finansielle produkter og andre tjenester som kan hjelpe folk med å spare penger. Den norske spareappen skal akselerere og integrere nye partnere utover høsten og vinteren; flere banker, flere fondsprodukter, og andre kommersielle aktører innen FinTech, e-commerce og reiseliv. Spiff har blant annet fått Nordea som samarbeidspartner, og fått kjente folk som Sigrid Bonde Tusvik inn på eiersiden.

– Den svenske spareappen Dreams meldte før sommeren at de går inn i Norge og DNB sysler med sin sparetjeneste. Gjør det deg stressa når dere ikke har lansert ennå?

– Min første reaksjon da Dreams gikk inn, var at «now it’s on». Jeg er et konkurransemenneske, i likhet med flere av de andre i teamet. Jeg har spilt basket i 20 år. Og du må være flere med i en serie for at et av lagene skal vinne. Jeg liker at vi får knallhard konkurranse, sier Wessmann.

Ifølge gründeren viser det hvor attraktivt det norske sparemarkedet er, når den største norske aktøren kommer med en egen app, og en ledende svensk tech-aktør også kommer inn.

– Vi er den ledende norske uavhengige aktøren. Vi ønsker konkurranse, og vi vil være med og vinne, en morsommere utfordring finnes ikke. Det er «nerve-racking», og vi digger det, fastslår han.

Vil vinne hjertene

Gamification. Ideen til Spiff er at folk skal kutte ned forbruket, og heller sette av penger til sparing. Foto: Aksel Gresvig

– Hva er det dere er sterke på i den knallharde konkurransen som nå kommer?

– Vi har utelukkende fokus på selve handlingen, at folk setter penger til side. Vi bygger Spiff for å passe inn i folks liv, det er hele vårt DNA. Det skal være best for sluttbruker, ikke noe vi gjør for å pushe andre produkter på kunden. Noe av det viktigste er uavhengigheten. Grunnen til at vi har valgt å bruke tid på konsesjonen er at vi ikke vil være et forlenget talerør for en bank. I konkurranse med noe som ligner, og kanskje noen som til og med kopierer funksjonene, skal vi være best på produktutviklingen, og rigger det for brukeropplevelsen.

– Men handler ikke dette om å ha mest muskler til å markedsføre et produkt, ikke nødvendigvis å ha det beste produktet?

– Når et marked setter seg, er det ikke nødvendigvis de med mest penger som vinner. Vår tilnærming er at de som vinner folks hjerter, vinner i det lange løp. Vi satser på at våre første hundre, ja tusen brukere, er fornøyde og at vi bygger produktet videre sammen med dem. Slik vinner vi folks hjerter.

Fornøyd investor

Det er iallfall ikke noe tvil om at Spiff-gründerne har vunnet sin nye investors hjerter.

— Carl-Nicolai er en leder med en visjon som virkelig kan påvirke og endre unges liv, gjennom å gjøre sparing sosialt og tilby en unik spare-opplevelse. Jeg ser frem til å jobbe sammen med Spiff og endre hvordan banker opererer for alltid, sier Jan Christian Opsahl.

Christian Opsahl (jr) går også inn i styret i Spiff.

OM SPIFF

Ved bruk av teknologi, design og gamification,  ønsker Spiff å gjøre sparing enklere, sosialt og mer engasjerende, med skreddersydde varsler og motivasjon for at brukerne skal nå sine mål.

Spiff ble startet av gründerne, småbarnsfedrene og studiekameratene Carl Nicolai Wessmann og Steve Mellbye-Stølen, som begge har et ønske om å gjøre verden til et litt bedre sted. Til sammen har de over 15 års erfaring fra blant annet Schibsted Media Group, Harvard Business School og DNB bank. Spiff er tilgjengelig som ventelisteapp i App Store for iOS, og er for øyeblikket i lukket BETA testing. Spiff lanseres i Norge senere i år, og vil snart ekspandere til både Android og flere land.