Byspark skal tilby el-sparkesykler i dockingstativ i Lillestrøm i sommer Foto: Byspark

Starter med docking−sparkesykler i Lillestrøm: − Det er kaotiske tilstander i Oslo.

Torill Henriksen

Torill Henriksen

Journalist

Publisert 11. juli 2019

I sommer får Lillestrøm en egen el−sparkesykkeltjeneste. Men disse kan du ikke sette fra deg hvor du vil.

− Det er jo kaotiske tilstander i Oslo, sier Byspark−gründer Tom Melby.

Han starter nå opp med el−sparkesykler i Lillestrøm. Men han har valgt en løsning med dockingstasjoner. Han mener docking er den beste løsningen.

− Jeg føler dette er litt snillere mot byen. Det er et grønnere og mer bærekraftig konsept enn de store selskapene i Oslo.

Mye kast og forsøpling

Melby var blant de første til å selge el−sparkesykler i Norge for tre år siden, med selskapet Elspark, og har fulgt markedet tett.

Melby begynte å se på muligheter for utleie av sparkesykler for halvannet år siden, da han så trenden starte på San Diego beach med selskapene Bird og Lime.

− Men jeg hadde ikke tro på Oslo. Med all den brosteinen og klimaet i Oslo, tenkte jeg at dette ikke ville være en god og langsiktig løsning. I tillegg ville det føre til mye kast og forsøpling, så da så jeg heller på muligheten for å bruke en lignende løsning som bysykkel, slik at det er lettere å ha kontroll på flåten, og kunne avdekke feil og mangler mye raskere.

Melby har det siste året jobbet med et selskap i Romania som har utviklet en ladestasjon for sparkesyklene, og er nå snart klar for Lillestrøm. Iløpet av juli vil Byspark sette ut 50 sparkesykler på dockingstasjoner rundt om i Lillestrøm, blant annet på togstasjonen, i sentrum, og på Oslo Met på Kjeller.

Melby mener tilbudet vil være viktig for studentene på Universitetet.

− Nettbuss og Ruter har redusert bussrutene noe ut mot Kjeller, og dette vil være et bra supplement for studentene , forteller han.

Byspark vil benytte en lik betalingsmodell som selskapene i Oslo og Trondheim, med oppstartspris og minuttspris. Forskjellen vil være at du er nødt til å finne en ladestasjon for å parkere.

ordfører i Skedsmo kommune Ole Jacob Flæten, ordførerkandidat Ståle Grøtte fra Rælingen, representant fra Norasondegruppen Anders Haug var innom Tom Melby i Byspark for å se på sykkelen som snart settes ut i Lillestrøm. Foto: Byspark

Mulighet for langtidsleie

Toby Sun, grunnleggeren av sparkesykkel−selskapet Lime, uttalte til Shifter i juli at dockingstasjoner ikke er ideelt for selskapet.

− Vi tror på fri flyt. Med biler kan man også parkere relativt fritt. Hvis man kun kunne parkert på egne «docking»-stasjoner med bil, ville det ødelagt bransjen. Vi tror heller at parkeringsfrie soner er viktig. Det må være en balanse der. Last-mile-konseptet forsvinner om man kun kan parkerer i en «docking»-stasjon, sa Sun da.

Melby mener de løse sparkesyklene har flere problemer.

− Det man ser i Oslo er at mange gjemmer sparkesyklene, enten innendørs eller i busker, slik at de er sikret den når de skal videre. Da mener vi det er bedre å ha mer langtidsleie, hvis du for eksempel skal på et møte, at du kan ta med deg sykkelen inn på møtet, og så være sikret på returen.

Han forteller at han vært i kontakt med flere kommuner om ekspansjon over tid.

− Mange kommuner vi snakker med har vært negativ til konseptet i utgangspunktet, men når de hører vår løsning synes de den er mer interessant.

Byspark har også levert sparkesykler til politiet på Flesland Lufthavn og til bruk under Byfesten i Lillstrøm i sommer. Disse sparkesyklene er «kledd i politiuniform» og har fungerende blålys.

Bransje: 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.