Mike Connors i Dimension10 hjelper Rune Huse Karlstad og Anja Krohn Bjørnstad i AF Gruppen i gang med VR. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Startup landet storkunde: Virtual Reality kan gi bedre og billigere vei

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer i Shifter

Publisert 22. oktober 2018

Dimension10 skal hjelpe AF Gruppen med å luke ut feil og kutte reisekostnader i gigantprosjekt.

Da anleggsgiganten jobbet med tilbudet på nye E39 mellom Kristiansand og Mandal, var oppfordringen fra myndighetene klar — den som fikk jobben skulle utnytte potensialet som lå i ny, digital teknologi. Av mange nye teknologier var VR og AR noe av det som kunne gi både bedre kvalitet og penger spart. Oppstartsbedriften Dimension10 i Oslo pekte seg raskt ut som en het kandidat på området. Nå har AF Gruppen landet en avtale med VR-selskapet.

— Med denne løsningen kan vi kjøre optimaliseringen av byggingen virtuelt og endre eventuelle feil før spaden blir satt i jorden. Det blir vesentlig billigere enn når vi oppdager ting som burde vært endret i etterkant, sier Rune Huse Karlstad, såkalt BIM-koordinator hos AF Anlegg.

Nye perspektiver i VR

De norske gründerne Aleksander Langmyhr og Christer-André Fagerslett bak Dimension10 har holdt en forholdsvis lav profil i mediene, men under radaren har de landet både nye kunder og fått inn den tidligere Dropbox-profilen Mike Connors som kommersiell direktør.

Da Connors denne forsommeren viste frem hvordan VR-programvaren kunne brukes, testet AF Anlegg det på en 3D-modell av en rundkjøring i Arendal. I VR så prosjekteringslederne feil som de til da ikke hadde merket seg på vanlige dataskjermer. Både et skilt og en lyktestolpe ble flyttet på i prosjekteringen, for å få bedre siktlinjer for trafikantene.

— Når du allerede etter en times bruk fant flere slike ting i en rundkjøring, kan man jo tenke seg hva man kan spare på et helt veiprosjekt. Man får et mye bedre overordnet blikk, ser kurvaturen og hvordan veien går i terrenget på en måte som er vanskelig å forestille seg via en PC-skjerm, sier Huse Karlstad.

Noe annet som AF Anlegg var fornøyd med, var at terskelen for å bruke programmet var lav.

— Her kan man ha flere personer i det samme VR-møtet, og det er gjort så enkelt som mulig. Det er bra i en bransje der mange synes det er utfordrende nok med Word og Outlook. Man blir fort paralysert hvis det blir for vanskelig, men dette verktøyet er det ikke «rocket science» å bruke, påpeker han.

Anja Krohn Bjørnstad i AF Gruppen er prosjekteringsleder for nye E18 mellom Kristiansand og Mandal, der VR blir en del av standardutstyret. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Møter i VR

Da Shifter nylig besøkte AF Gruppen, var Mike Connors nok en gang på besøk, for å starte opp VR-prosjektet for alvor. Prosjekteringsleder Anja Krohn Bjørnstad for E18 mellom Arendal og Tvedestrand hos AF-gruppen var en av de som tok en tur inn i den andre virkeligheten, og var fascinert av teknologien til Dimension10.

— Det var interessant å oppleve hvor raskt man aksepterer et VR-møte som konsept. Det tok ikke lang tid fra man tok på seg brillene til man ikke lenger reflekterte over at man befant seg i VR og heller konsentrerte seg om de faglige detaljene, sier Krohn Bjørnstad.

Hun håper VR bidrar til tettere dialog og effektivisering i oppfølgingsarbeidet.

— Ved å sammen stå og peke på og diskutere utfordringer i VR har jeg tro på at vi kan ytterligere minke gapet mellom teori og praksis. Vi kan man «møtes» ved en trekkekum på anlegget og diskutere problemstillinger uten å måtte kjøre prosjekterende ned til anlegget, påpeker hun.

Sparte reisekostnader

I en bransje som ikke er kjent for å holde høyt tempo i digitaliseringen, skal AF Anlegg nå bruke VR i flere prosjekter og jobber med en integreringsplan. I første omgang skal teknologien testes på «E18 Tvedestrand-Arendal» for å så implementere for fullt når det blir oppstart på prosjektet «Kristiansand vest – Mandal øst».

— Det er vanskelig å lage en helt nøyaktig kalkulering av hva vi sparer. Men dersom rådgiveren vår hos Norconsult kan reise ti prosent mindre ved å ta flere av møtene i VR det nærmeste året, er jeg trygg på at vi tjener inn investeringen bare der, sier Huse Karlstad.

— Hvorfor utvikler dere ikke noe lignende selv?

— Vi har jo hatt prosjekter der vi har utviklet apper for lønn og timeføring selv. Men den tiden man må investere i utvikling og vedlikehold, blir ofte veldig høy. Vi prøver i stedet å plukke hyllevare, og heller jobbe tett med leverandørene for å gjøre justeringer i tjenesten, gi «user input» for å gjøre den bedre og mer relevant for oss.

Dette er også fordelen når de er tidlig ute som kunde i en startup som Dimension10, at de kan være med å pushe produktet i visse retninger. De ønsker seg for eksempel en utvidelse med AR i løsningen, slik at man får en samtidsoppfølging av hvordan prosjektet ser ut i virkeligheten ute på anleggsplassen.

Verdi allerede nå

For Dimension10 er samarbeidet med AF Gruppen det de kaller «en perfekt match».

Kommersiell direktør Mike Connors hos VR-selskapet forteller at de store veiprosjektene på Sørlandet pekte seg raskt ut som et område der VR kunne gi store gevinster. Det handlet ikke bare beliggenheten langt utenfor Oslo, der nettmøter i VR gir færre reiser frem og tilbake. Det handlet også om at de enorme 3D-modellene for veiutbyggingen var lettere å navigere i med VR-utstyret enn på en skjerm. Dimension10 beskriver de andre partnerne i veiprosjektene som teknologisk fremoverlente, som er opptatt av å unytte mulighetene innenfor bygningsinformasjonsmodellering (BIM).

— Dette viser at VR gir verdi nå, og ikke bare er en «fremtidsgreie». Kundene våre ser gevinsten av å bruke denne teknologien allerede i dag, og det er noe VR-bransjen må være tydelig på, påpeker Connors.

Avtalen med nye kunder som AF Gruppen betyr også at VR-startupen får ny data om hvordan teknologien brukes.

— Dette er til stor nytte for oss, fastslår Connors.