Daglig leder i Cubit, Arild Soldal fikk StartupLab-investering på to millioner.

StartupLab åpner pengesekken i Bergen. Gir millioner til eltilsyn-løsning

Publisert Sist oppdatert

Cubit vil forenkle eltilsyn, og henter millioner fra StartupLab. -- De retter seg mot en usexy bransje, sier Kjetil Holmefjord i StartupLab.

Cubit utvikler programvareløsninger for å forenkle og forbedre prosessen rundt tilsyn og inspeksjoner i Norge og internasjonalt.

De fikk nylig inn tre millioner i investeringer, hvorav to millioner fra StartupLab. Det er en av de første investeringene StartupLab gjør i Bergen, etter at de åpnet kontor der i januar.

− Vi er utrolig fornøyde med å få komme inn hos StartupLab. De er gründervennlige, sitter på vår side av bordet og deler gjerne av sin erfaring og kompetanse, forteller daglig leder i Cubit, Arild Soldal til Shifter.

Et godt team

Oslo−baserte StartupLab bestemte seg i fjor for å utvide horisonten, og startet Erlend Waaler og Åshild Aarø  i front opp i Bergen.

Nå er de i gang med å investere i flere selskaper på Vestlandet, og Cubit er en av de første.

− Vi har truffet veldig mange spennende selskaper fra Bergen allerede, og med økt tilstedeværelse vil det naturligvis også bli flere investeringer fremover, forteller Kjetil Holmefjord i StartupLab.

Han forteller at det var flere grunner til at de valgte å satse på Cubit, men at teamet var aller viktigst.

 Det er først og fremst team vi investerer i - det er de som skal ta ut potensialet som ligger i ethvert oppstartsselskap. I Cubit har vi møtt et veldig kompetent team, som i tillegg viser vilje ved å tre ut av gode konsulent-jobber for å satse 100%, forklarer Holmefjord, og legger til at bransjen også er attraktiv.

− Selskapet retter seg mot en relativt “usexy” bransje, og det gjør selskapet ekstra spennende - der er det ofte mindre konkurranse og desto større forbedringspotensiale.

I tillegg til å ha startet et kontor i Bergen, har Startuplab også begynt å snuse på Trondheim. De har allerede inngått et samarbeid med NTNU Accel, og blitt godt kjent med miljøet i begge byene.

− Økosystemet i Bergen har tatt oss godt i mot - helt upåklagelig.

− Ser dere noen tydelige forskjeller mellom miljøet i Oslo og Bergen?

− Mye er likt, men ettersom det etablerte næringslivet i Bergen er sentrert rundt andre sektorer enn i Oslo, er det som forventet en del gründerne som jobber med å løse litt andre problemer. Vi treffer for eksempel flere selskaper som angriper subsea- og sjømatnæringen på Vestlandet, sier Holmefjord.

 

Les også: StartupLab med rekordresultat. Øker inntektene med 38 prosent

Sært område

Cubit ble startet av fire tidligere konsulenter i Miles, og ble til gjennom et innovasjonsprosjekt med Hafslund Nett. Nettselskapet ønsket å utvikle en løsning for å effektivisere arbeidet til det lokale eltilsynet, noe man ikke fikk til med eksisterende leverandører. Det er nå flere nettselskaper som bruker løsningen og flere er på vei inn. De har også fått kommunale avtaler med Bergen og Ringerike kommune. I tillegg samarbeider de med Boligmappa.

 

Selskapet har per nå tre produkter på plattformen sin: Cubit Tilsyn, for nettselskaper, Cubit Brann, som utvikles i samarbeid med Bergen brannvesen, og Cubit Skatt som snart blir lansert sammen med Ringerike kommune.

Begge går ut på å effektivisere tilsyn og kontroller, ved å samle og analysere data i et og samme system.

− Det er jo et ganske sært område å komme inn i, men vi prøver å endre leverandørbransjen.

I sin seneste årsrapport la Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap vekt på at aktivitetene på elsikkerhetsområdet i stadig større grad preges av at samfunnet blir mer avhengig av elektrisk strøm som bærer av alt fra energi til informasjon og velferdstjenester.

"Strømmen er grunnmuren i det moderne norske samfunnet. Derfor er vi stadig mer avhengig av at elektroobransjen gjør jobben på en sikker måte med høy profesjonalitet", heter det i rapporten.

− Vi ser at mange nettselskaper og kommuner har løsninger som hindrer samhandling og er lite åpne. Vår åpne tilnærming sikrer samhandling, kvalitet og mulighet til å gjenbruke data i andre deler av organisasjonen. Det handler om å bygge ned siloer , forklarer Soldal.

Vil ut av Norge

Målet med tilsynsløsningen er å automatisere mest mulig av dagens tungvinte manuelle prosesser, åpne opp data til resten av organisasjonen, i tillegg til å samle flere prosesser på samme plattform.

− Vi ønsker at våre brukere skal bruke tid på fag og ikke repetitivt manuelt arbeid. Når vi automatiserer en type saksgang kan vi enkelt videreføre dette til andre områder og kunder. Jo flere kunder på løsningen, jo mer delt kompetanse mellom kunder, sier Soldal.

Nå skal selskapet ansatte flere.

− Vi jobber nå to veier samtidig. Vi skal erobre det norske markedet, både med kommunale selskaper og nettselskaper, samtidig som vi begynner å se internasjonalt.

Soldal mener plattformen kan skaleres ut av Norge.

− Plattformen er veldig dekkende for lignende områder internasjonalt, og vi tror dette har et potensiale også utenfor Norge.