Ulf Skagerström og Karl Andersson i Matsmart satset på nordmenn, og ga opp.

Svenske gründere gir opp å selge nordmenn mat som snart er gammel

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer i Shifter

Publisert 3. desember 2018

Matsmart legger ned den norske satsingen.

Det svenske oppstartsselskapet har hentet tungt med investeringskapital. Forretningsideen er å minske mengden mat som kastes gjennom å kjøpe opp store partier av tørrvarer som har kort best-før-dato, har fått ny forpakning eller som av andre årsaker er blitt vanskelig for grossistene å bli kvitt. Siden selger man dem videre til en ny og lavere pris.

Sommeren 2016 bestemte de seg for å gå inn i det norske markedet, med et eget nettsted for nordmenn på harryhandel. Nå melder nettavisen Breakit at svenskene har fått nok av Norge.

Ifølge selskapet var veksten vært grei nok, men det har ikke vært mulig å få lønnsomhet i den norske delen av driften.

Tollsjokk

Til å begynne med kunne nordmennene hente sine varer ved svenskegrensen, men etter en stund begynte Matsmart også å sende til Norge. Det ble imidlertid avgifter på nesten alt, ifølge selskapet.

— Den store utfordringen ble alle tollavgiftene. Det hendte at kundene måtte vente i ti dager på pakkene, og til slutt kjente at vi brukte for mye krefter på dette her, forteller Karl Andersson til E-handel.se.

Men det er langt fra slutt for Matsmart forøvrig. I fjor vinter hentet selskapet inn 100 millioner svenske kroner fra Ikea, D-Ax og Norrsken. Blant de tidligere investorene er blant annetNorthzone, GP Bullhound, Edastra og Inbox Capital.