Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen foran en selvkjørende buss. Foto: Tor Livius Midtbø/SD

Taxi-treghet: Regjeringen vil gjerne vente enda litt med å svare på om de norske drosjereglene bryter EØS-avtalen

Publisert Sist oppdatert
Regjeringen ber ESA om utsatt frist, for å tenke gjennom hvordan drosjereguleringen skal bli i fremtiden.

Mens Uber har tatt seg pause i Norge, og venter på å bli regulert, vil regjeringen gjerne ta det litt roligere i svingene når ESA krever svar på om det norske systemet for drosjeregulering bryter med EØS-avtalen. ESA mener at behovsprøvingen av antall drosjeløyver, kriteriene for tildeling av løyve og kravet om sentraltilknytning er i strid med fri rett til etablering. Overvåkingsorganet har derfor krevd svar fra Samferdselsdepartementet.

Regjeringen har allerede bedt om å få utsatt svaret ved flere anledninger - forrige gang i juni 2017 da de ble gitt frist til 27. oktober. Nå ønsker de fristen utsatt til 20.12.2017.

-- Regjeringen trenger noe mer tid til å vurdere hvordan drosjereguleringen skal være i fremtiden. Det blir lagt særlig vekt på å finne løsninger som kan sikre et tilstrekkelig tilbud i hele landet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen