Daglig leder Nicolas Elvemo i GlucoSet. Foto: Johannes Jakobsen.

Technoport: Gründernes egne høydepunkter

Publisert Sist oppdatert

Hvert år samles gründere, investorer og næringslivet på Technoport-konferansen i Trondheim. Shifter har undersøkt hva gründerne selv får ut av konferansen.

Temaet for årets konferanse var "Deep Tech", som er en samlebetegnelse for  grensesprengende, unik teknologi, som er basert på tung forskning, bransjekompetanse eller "know how". Som en av få rendyrkede teknologi- og oppstartskonferanser i Norge, er Technoport en gyllen mulighet for gründere å knytte nye kontakter.

Rundt 20 selskaper fikk mulighet til å vise fram sine produkter og tjenester på egne stander. Shifter pratet med fem av disse.

Daglig leder Nicolas Elvemo i GlucoSet. Foto: Johannes Jakobsen.

-- Fin arena for rekruttering

 

GlucoSet utvikler en løsning som kom måle glukosenivået på intensivpasienter i sanntid. Daglig leder Nicolas Elvemo mener Technoport er en god plass for nettverksbygging.

-- Vi har fått muligheten til å komme i kontakt med potensielle investorer, og oppdatere investorer vi allerede har snakket med, forteller han.

Elvemo forteller at GlucoSet lager et nisjeprodukt som ikke er i markedet før om to til tre år. Hovedmålet med å delta på konferansen er derfor ikke å komme i kontakt med kunder.

Systemutvikler Ruben Schmidt Müller i Spacemaker. Foto: Johannes Jakobsen.

-- Det er mer interessant å komme i kontakt med potensielle ansatte. Det er mye flinke folk her fra NTNU og andre institusjoner som kan være aktuelle for oss, sier han.

-- Gir oss synlighet

Spacemaker.Ai bruker kunstig intelligens for å løse byplanlegging eller plassering av bygninger på tomter. Systemutvikler og NTNU-student Ruben Schmidt Mällberg representerte selskapet på Technoport. Han er fornøyd dagen på konferansen.

-- Technoport har vært bra og vi har snakket med veldig mange interessante folk. Nivået på de andre bedriftene her er veldig høyt, mener Schmidt Mällberg.

Fra venstre: Andreas Weibye og Peter Bakkeid i VizFlex. Foto: Johannes Jakobsen.

-- Hvorfor deltar dere på et slikt arrangement?

-- Vi ønsker å vise frem det vi jobber med og møte potensielle samarbeidspartnere. Da handler det i stor grad om å vise seg og tjenesten fram, sier han.

-- Konferanser er perfekt for presentasjon av VR

Daglig leder Peter Bakkeid i Vizflex forteller at standplassen på Technoport har vært mer verdifull enn de først hadde trodd.

-- Vi har snakket med potensielle samarbeidspartnere og investorer, og fått vist fram VR-løsningene vi jobber med, sier han.

VizFlex lager svært virkelighetsnære VR-utgaver av leiligheter som er under planlegging, men enda ikke bygget. Slik kan potensielle kjøpere dra på virtuelle visninger og få et realistisk inntrykk av arkitektur, romfølelse og interiørmuligheter.

-- Det er veldig vanskelig å forklare VR, man må nesten prøve det. Technoport er et perfekt sted å gi folk muligheten til å teste løsningen og oppleve hva det er snakk om. Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger, både på hva som er bra og hva vi må forbedre i produktet vårt, forteller Bakkeid.

CPO Elina Willert i Playpulse tester ut spillet de har laget. Foto: Johannes Jakobsen.

Selskapet har fått sine første salg og har smått begynt å se seg om etter mulige investorer, først og fremst norske industrielle og finansielle aktører.

-- Selv om det naturligvis ikke er rett frem å hente kapital i den fasen vi er i, har vi troen på at vi med tiden finner riktige partnere som i tillegg til kapital også kan bidra med kompetanse og erfaring inn i styret vårt.

, forteller Bakkeid.

Oslo-basert NTNU-spinoff på Technoport

CEO Erlend Sierra i Versor. Foto: Johannes Jakobsen.

I år hadde Technoport satt opp et dedikert område for spill og underholdning. En av de mest populære standene på Playground-området var Playpulse. Selskapet, som på tampen av 2017 hentet 2,2 millioner kroner, har laget en spillplattform for trening på spinningsykler. På standen sto det to spinningsykler, utstyrt med hver sin skjerm og kontroller. Slik kunne konferanse-deltakerne konkurrere mot hverandre.

-- Vi får overveldende positive tilbakemeldinger. Det er jo bare å se på reaksjonene til folk, svarer CPO Elina Willert i Playpulse på spørsmål om hvilke tilbakemeldinger de får.

Konseptet er utviklet i Trondheim og basert på forskning fra NTNU. Selskapet har nå flyttet til Oslo, men Willert er fortsatt Trondheims-patriot.

-- Technoport er en stor "happening" i Trondheimsregionen, og det er viktig å være her og vise seg fram som en NTNU-spinoff, sier hun.

-- Var mer trykk i fjor

Versor lager en programvare som gjør det mulig for droner å fly helt autonomt, både ute og inne. Bare noen dager i forveien av Technoport fikk selskapet på plass sin første MVP (minimum viable product). CEO Erlend Sierra i Versor fortaller at han var svært fornøyd med at selskapet fikk vist frem teknologien på konferansen.

-- Ettersom vi også hadde stand her i fjor, var det fint å kunne vise frem utviklingen vi har hatt. Vi begynner å nærme oss kommersialisering nå, sier han.

Sierra mener årets tema passer deres løsning veldig bra.

-- Teknologien vi har utviklet er ledende i Norge og gjør at vi kan hevde oss globalt, forteller han.

Fjorårets Technoport gikk over to dager, og Sierra har merket seg at trykket var høyere i fjor.

-- Det var rett og slett litt flere folk her. Men det er likevel veldig verdifullt for oss å være her, sier han.