Sigve Brekke (Telenor) og Rune Bjerke (DNB).

Tjener flere hundre millioner på papirfakturagebyrer hvert år

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 12. september 2018

Det koster ikke mer enn 5 kroner å sende ut en papirfaktura, men Telenor tar 59 kroner i gebyr. 

Til tross for økende grad av digitalisering i samfunnet — det sendes ut millioner av papirfakturaer til norske kunder hvert år, skriver Dagens Næringsliv. Avisen har regnet ut at DNB og Telenor dermed henter inn omkring en halv milliard kroner i ekstrainntekter per år.

Telenor vil ikke kommentere regnestykket Dagens Næringsliv har brukt for å regne ut teleselskapets konkrete inntekter som følge av gebyrene — 330 millioner kroner.

— Jeg ønsker ikke å dele så detaljert info. Det stemmer at papirfakturagebyret er 59 kroner, forteller Telenor Norges kommunikasjonssjef Anders Krokan, til Dagens Næringsliv.

Han grunngir de 59 kronene med at selskapet forsøker å motivere til at folk flest skal velge digital faktura, men at det fortsatt er en del som «holder fast på papirfakturaen».

Samtidig forventer selskapet i år en nedgang i inntektene fra papirfaktura på like over åtte prosent.

— Må nesten stå for DNs regning

DNB, på sin side, sender årlig ut omkring 12 millioner fakturaer knyttet til kredittkort, og at litt over halvparten av disse er papirfakturaer. Standardgebyeret er — ifølge DNB — 39 kroner med moms, eller 31 kroner uten moms.

Dagens Næringsliv har kommet frem til at DNB dermed får en gevinst på 156 millioner kroner i året, ved utsendelse av seks millioner papirfakturaer.

— Regnestykkene må nesten stå for DNs regning, skriver Even Westerveld, informasjonsdirektør i DNB, til Dagens Næringsliv.

Også han sier at det fortsatt er en del kunder som ønsker papirfakturaer, og at dette i seg selv koster penger å produsere — både knyttet til selve utsendelsen, men også bankens egne systemer og arbeid.

— Vi er helt enige i at papirfaktura ikke er fremtiden, hverken miljømessig eller forretningsmessig. DNB har ligget langt fremme når det gjelder innføring av e-faktura, og vi har satset mange hundre millioner på utviklingen av Vipps, som har som forretningsmodell å gjøre papirfakturaer til historie. Nå i vår gikk vi også inn som eier i Payr, skriver Westerveld.