Klar for å fly: Nå skal Klarna bli bankenes svar på Ryanair

20 måneder etter at søknaden ble levert, er det klart. Den svenske betalingstjenesten Klarna får tillatelse til å drive bank.

Det gjør Klarna til det største fintechselskapet i Europa som har sikret seg banklisens. Dermed kan gründer og administrerende direktør, Sebastian Siemiatkowski, for alvor gå løs på storbankene, som han i mange år har kritisert for å tilby dårlig kundeservice til høye priser.

Klarna kommer først og fremst til å utfordre de tradisjonelle bankene på konsumentsiden gjennom å tilby tjenester relatert til betalinger som betalkort og spar- eller lønnskontoer. Når det gjelder lån og andre tjenester, regner han med at det vil komme andre fintechselskaper som utfordrer bankene.

I et eksklusivt intervju med Financial Times (bak betalmur) tror Siemiatkowski at bankene står foran et Iphone-øyeblikk – punktet da et nytt produkt fullstendig snur opp-ned på bransje.

– Bankene er utfordret. I tech-verden ville disse selskapene bli utkonkurrert veldig raskt om de ikke leverer. Men på grunn av reguleringer har bankene kunnet leve videre med gammel teknologi og dårlig kundetilfredshet.

Siemiatkowski er overbevist om at det er et fintech-selskap som kommer til å stå bak bankverdenens ”Iphone-moment”, men velger litt overraskende å eksemplifisere med et selskap fra en helt annen bransje.

– Vi vil være med på å støpe om bankmarkedet for konsumenter. Ny reguleringer gir de rette forholdene for å forvandle bransjen, men det trengs at det kommer inn et Ryanair og snur opp-ned på situasjonen. Vi ønsker å bli den spilleren, sier Siemiatkowski.

Klarnas inntog i bankverden vil ikke bare skje i Sverige og Skandinavia, men over hele Europa. Siemiatkowski utelukker heller ikke en videre ekspansjon til USA – tvertimot vil banklisensen være til en fordel for en slik utvidelse av virksomheten.

– Utenfor Sverige er vi blitt sett på som ”en slags bank”. Med en lisens i hånden blir det enklere å snakke med mydigheter og opprette tjenester.

 

Jørgen Skjelsbæk

Jørgen Skjelsbæk

Journalist