Kodak-filmen var både selskapets styrke, men også undergang. Foto Kodak.

Hvem hadde trodd dette fra Kodak? Selskapet som ikke fulgte med i timen.

Publisert Sist oppdatert

På full fart inn i blockchain. Aksjen økte med 44 prosent.

Kodak har nesten blitt et synonym for å «ikke følge med i timen».

Vi kjenner alle historien om fotofilm-giganten som tjente så mye penger på film, at de ikke "hadde råd" til å følge den digitale utviklingen. Til tross for at det var Kodak selv som hadde funnet opp det digitale kameraet i 1975.

Med utbredelsen av smart-telefoner med kamerafunksjonalitet, spørs det hvor lukrativt det digitale kameramarkedet uansett ville være. Nok om det.

Lanserer egen kryptovaluta

Nå, med «ingenting» å tape, ser vi et interessant trekk fra filmselskapet. Og kanskje betyr dette trekket at de i fremtiden vil være et synonym for Fugl Fønix, som reiste seg opp fra asken.

I går meldte selskapet i en pressemelding at de skulle gjennomføre en ICO, en såkalt Initial Coin Offering, og lansere sin egen kryptovaluta Kodakcoin for å hente penger til å utvikle en blokkjede-plattform. Og aksjekursen til selskapet steg umiddelbart med 44 prosent(!).

Sammen med bildebyrået WENN Digital (som helt sikkert hadde ideen til dette), skal de bygge en kryptert, digital, loggbok for rettighetseierskap til bilder.

Fotografer kan dermed registrere nye og eldre bilder som de kan lisensiere gjennom platformen. Med Kodakcoin kan fotografene få betalt for å lisensiere ut sine bilder umiddelbart etter salget.

Plattformen KodakOne skal crawle nettet for å overvåke og beskytte IP-rettighetene til bildene som er registrert i plattformen.

-- For mange i tech-industrien er «blockchain» og «kryptovaluta» buzzord akkurat nå. Men for fotografer som lenge har strevd med å ha kontroll over deres arbeid, samt hvordan det blir brukt, er disse buzzordene nøkler for å løse noe som har føltes som et uløselig problem, sier Jeff Clarke, CEO i Kodak.

ICO-en vil åpne 31. januar, og er åpen for godkjente investorer fra USA, UK, Canada og et utvalg andre land.

Det er umulig å si om dette vil lykkes, men hvis det gjør det, kan Kodak-historien snus fra å være skremselspropaganda for bedriftseiere, til å bli en inspirasjonshistorie med budskapet: Selv når alt håp er ute er det fortsatt håp.