Lasse Andersen, Per-Øivind Bang og Kristian Wenstøp står bak Fimbulvetr-trugen. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Startup-eventyret investorene ikke forstår: Men både Forsvaret og Burton vil bli med på trugetur

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer i Shifter

Publisert 9. november 2018

De lander kontrakter i et milliardmarked, og store deler av utviklingen er digital. Likevel opplever gründerne bak Fimbulvetr at norske teknologiinvestorer er skeptiske. 

— Det er helt unikt hva trugen tåler. Vi har til og med livstidsgaranti, sier Per Øivind Bang i Snowmotion, selskapet bak trugekonseptet Fimbulvetr.

Det handler om plast. Shifter har akkurat fått bøye trugen helt sammen, så tuppen møter hælen, før vi slipper den igjen. Den føyer seg tilbake der den var, ingen bøy eller sprekk. Ifølge Bang har plasten frysepunkt på 90 minusgrader, og er av samme slaget som brukes i bildeler, fra legendariske Du Pont, kanskje verdens lengstlevende selskap.

I år ender Fimbulvetr på rundt 5000 solgte par, for neste år sier prognosene at de skal selge det dobbelte. Nylig landet de den første leveransen til forsvarsmarkedet. Men ikke alt har vært like lett, og det handler om de som sitter på pengene.

— Vi er ikke fintech eller medtech, men noe helt annerledes. For oss som har et produkt som oppfattes så tradisjonelt, har det vært krevende å få norske investorer til å se potensialet, sier Bang, lederen av vintersportsstartupen som har tilhold hos coworkingspacet 657 Oslo.

Suksess i Amerika

— Vi har jo vanket litt i investormiljøene, og gjort noen presentasjoner. Men vi opplever vel at vi blir møtt som en outcast. Det er vanskeligere å nå frem med et fysisk produkt enn å snakke om digitale løsninger og tjenester, mener han.

Når det at på til dreier seg om truger, et produkt nordmenn flest forbinder med noen vaklete trepinner som de må reime fast, for å gå de siste meterne frem til hytta fra parkeringsplassen, blir det enda vanskeligere.

— Kanskje hadde det vært lettere med langrennsski. Vi måtte jo ut av Norge for å starte dette eventyret. Truger er for amerikanere det ski er her i Norge, forteller Bang.

Den mest berømte vintersports-legenden i USA er ikke Sondre Norheim, men utvandreren og sambygdingen hans Jon Torsteinson Rue. Han tok med seg skisporten til Nord-Amerika. Selv om han ifølge historien altså gikk på lange ski, ble han likevel kalt «Snowshoe Thompson» — som et symbol på hvor sterkt trugene står blant amerikanerne. Bang viser til hvordan både «native americans» og pelsjegere tok seg frem i snøen på denne måten.

— Det er en arv som går langt tilbake, og USA og Canada har hittil vært våre største markeder. Men interessen i Norge er nå økende, og vi ser at flere har oppdaget det fantastiske med truger, og den naturopplevelsen det er å gå utenfor oppkjørte spor. Nå er halvparten av salget vårt her, sier Bang.

Digital prosess

Bang kaller det et banebrytende industriprodukt, med lokal produksjon, montering og logistikk. For at dette skal være mulig er hele prosessen digital, fra fødsel til overlevering.

Designer Kristian Wenstøp forteller hvordan store deler av utviklingen foregår digitalt. Alt tegnes og testes digitalt. Datasimuleringer luker unna potensielt svake punkter i trugen. Dersom noe skal endres, for eksempel en endring på stegjernet, printes delen ut på en 3D-printer.

— Så går vi opp i en bratt bakke i Holmenkollen og tester det, før vi går vi gjør endringer. Skulle vi ha fått noen til å produsere testprodukter i et annet land, måtte vi sendt det inn og det hadde tatt lang tid. Nå kan vi finne ut av ting i løpet av uka, forteller Wenstøp.

Han anslår at opptil 80 prosent av prosessen foregår digitalt, før trugen produseres på fabrikk på Hønefoss.

Kristian Wenstøp med en av 3D-printerne som Fimbulvetr bruker i utvikling og testing. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Napp hos Forsvaret

Selskapet ble stiftet av ideskaperne, og ved hjelp egne oppsparte midler, en modig engleinvestor og Innovasjon Norge ble grunnlaget lagt. En som har sett potensialet i Fimbulvetr er Get-toppen Gunnar Evensen, som har gått inn med kapital.

— Han har teft og ser potensialet i teknologien. Samtidig har han stor interesse for vinteraktiviteter.

Planen nå er å satse inn mot både fritidsmarkedet og det mer profesjonelle markedet. På den ene siden har snøbrettprodusenten Burton fått laget en spesialutgave av trugene, med sin særegne grønnfarge. Og med en utviklingskontrakt med Forsvarsdepartementet, og de første forsvarsleveransene til utlandet, ser de starten på et større internasjonalt marked. Klimaendringene vil trolig også føre til at markedet for truger øker, tror gjengen bak Fimbulvetr.

— Når du får mer uforutsigbart vær og flere «freaky snowfalls» med ekstreme snømengder, er truger et bedre egnet produkt enn ski for å ta seg frem. I fjor solgte vi mange truger til nettselskaper som måtte ut og rydde.

Frykter ikke kopier

— Men er det ikke lett å kopiere dere, truger er jo ikke åpenbar høyteknologi?

— Vi har sikret oss fulle patentrettigheter både i Europa og globalt. Det viktigste er imidlertid materialet. Plasten i trugene er unik, og selv om noen kopierer designet, er det umulig å få den like robust og lett, sier Bang.

I en tid der plast i seg selv har fått et mildt sagt dårlig rykte, er selskapet bevisst på miljø og bærekraft. For eksempel er alle komponentene i trugene utviklet for å kunne erstattes. De ødelagte delene støpes om og brukes i nye truger. Dette fokuset på miljø og bærekraft har gjort at Fimbulvetr har vunnet blant annet vunnet ISPO ECO Awareness og Red Dot Award.

— Dessuten er det jo kult at vi skaper reelle arbeidsplasser, og ikke bare er en gjeng folk som er samlet rundt en idé. Vi produserer og selger, sier Bang.