Ukens Norden: Finland vil bli best på kunstig intelligens

Publisert Sist oppdatert

At finner er flinke på skolen, vet vi fra før, nå vil de bli best også på AI. Svenske bilhandlere har sett seg lei på at Schibsted stikker av med for mye av pengene på bruktbilsalg og starter konkurrerende tjeneste. Og i Spotify er det ”the same procedure as every year” – stor omsetningsvekst og like store tap.

I Ukens Norden tar vi en kikk over landegrensene, for å se hva som har foregått i nabolandene i uka som har gått.

AI, AI, AI – dette er viktig

Når analysebyrået Gartner presenterte de ti viktigste teknologitrendene for 2017 var kunstig intelligens og maskinlæring på førsteplass, fulgt av intelligente apper og intelligente ting.

Allerede neste år regner Gartner med at denne typen teknologier har begynt å spille en avgjørende rolle for hvordan en majoritet av verdens 200 største selskaper skrur sammen sine tilbud og forbedrer kundeopplevelsen.

Land, myndigheter og regjeringer pleier derimot å trenge litt mer tid på seg for å følge trender. Finland kan muligens være litt av et unntak, selv om ord må etterfølges av handling.

I det finske næringsministeriet har man i hvert fall fått med seg at kunstig intelligens er blitt noe av kjernen i den kommende digitaliseringsbølgen, og at AI og robotikk kan være en nøkkelfaktor for finske selskapers fremtidige suksess.

I forbindelse med at den finske næringsministeren Mika Lintilä presenterte sin regjerings nye AI-fokuserte styringsgruppe uttalte han, ifølge goodnewsfinland.com, at Finland ønsker å bli best i verden på innføre AI-løsninger og fornye måten å arbeide på.

Finland har allerede et program gående som ser på hvordan AI kan brukes før å effektivisere samhandlingen mellom selskap, forskning og myndigheter. Programmet skal etter planen levere en rekke konkrete forslag som den nye styringsgruppen så tar over ansvaret for.

Forhandlere vil ta tilbake bruktbilsalg

Blocket og Bytbil er de to største plattformene for å kjøpe og selge bil i Sverige. Begge eies av Schibsted og har vært reelle "vinstmaskiner". Bytbil omsatte for 87 millioner svenske kroner siste regnskapsår og fikk et resultat etter finansielle poster på 42 millioner SEK. Blocket har ikke egne tall for bilsalg, men ifølge Breakit, omsetter siten for over 100 millioner kroner per år og har også de en margin på omtrent 50 prosent. I tillegg finnes det ytterligere et titall nettsteder som selger biler.

Nå får de konkurranse fra uventet hold når forhandlernettverkene bak Sveriges to mest solgte bilmerker Volvo og Volkswagen går sammen og lanserer sin egen salgsplattform – Wayke. Sammen står de for omtrent halvparten av det svenske personbilmarkedet.

Et forbilde for Wayke skal være boligsiten Hemnet, som ble startet av svenske boligmeglere. Om bilforhandlerne klarer å ta tilbake kontrollen over den digitale salgskanalen, gjenstår å se. Skulle de lykkes, blir det nok ikke den siste bransjen som utfordrer Schibsted rubrikkannonseimperium.

Daniel Ek, Spotify, legger frem nye tapstall. Foto: Michael Loccisano/Getty Images for Spotify

Tapssluk verdt 122 milliarder

En uke etter at Spotify endelig bekreftet at det blir børsnotering i New York mot slutten av året, rapporterer the Information (krever inlogging) at 2016 ble enda et år med enorme tap for den svenske musikkgiganten. Tapet skal ha endt på mellom 300 og 400 millioner euro, mellom 2,8 og 3,8 milliarder kroner. Siten henviser til to anonyme kilder som ska ha blitt informert av selskapet. Samtidig kunne Spotify vise til en omsetningsvekst på hele 50 prosent opp til 2,9 milliarder euro, 27,3 milliarder kroner,

Omsetningsveksten kommer av at Spotify i løpet av 2016 passerte 50 millioner betalende prenumeranter. Selskapet skal være vurdert til 13 milliarder dollar, cirka 122 milliarder kroner, skriver Breakit. Også det tilsvarer en økning på 50 prosent sammenlignet med Spotifys siste emisjon i 2015.

Selv  om Spotify vurderes som et vekstselskap finnes det en god del analytikere som lurer på Spotifys evne til å gå i pluss. Etter ti år som selskap, har selskapet aldri gått med vinst.

Denne uken ble det også kjent at Spotify har brukt på penger på å kjøpe sitt fjerde selskap bare i 2017. Denne gang var det det fransk selskapet, Niland, som lager smartere spillelister hjelp av kunstig intelligens.