Ukens Norden: Ikea og Apple lager møblert virkelighet. Og kinesere flørter med finske fugler

Når Ikea og Apple utvikler AR-app sammen, så kan vi for alvor snakke butikk for en teknologi på vei mot det store gjennombruddet. Butikk kan det også bli om kinesiske Tencent gjør alvor av planene om å kjøpe Angry Birds-skaperne. For ikke å snakke om Danmark der barna snart får sjansen til selv å betale i butikk.

I Ukens Norden tar vi en kikk over landegrensene, for å se hva som har foregått i nabolandene i uka som har gått.

To giganter lager butikk

Ikea og Apple er to giganter på hvert sitt felt, når de to nå samarbeider om en AR-app som gjør det mulig å plassere ut virtuelle Ikea-produkter i hjemmet før du tar kjøpsbeslutningen, er det ganske åpenbart at dette er to selskaper som ikke leker butikk.

– Dette vil bli den første augmented reality-appen som lar deg ta en sikker kjøpsbeslutning, sier Michael Valdsgaard, digital transformeringssjef på Inter Ikea Systems, selskapet som eier varemerket Ikea, til Di Digital.

Ikea er ikke noen nybegynnere på området, de har eksperimentert med digitale versjoner av Ikea-katalogen i flere år og har allerede et ganske omfattende bibliotek av 3D-modeller av møbler. Men Valdsgaard tror at den nye appen vil bli ganske mye bedre enn Ikeas egenutviklede forsøk.

Ifølge Ikea-sjefen har Apple tatt noen skikkelig skritt fremover på AR-området. Blant annet har forbedringer på størrelse og lyssetning av de virtuelle objektene gjort posisjoneringen mer eksakt.

Valsgaard håper at appen skal være klar til lansering til høsten – samtidigt som Apple kommer med neste versjon av IOS. Målet er å ha 500-600 produkter tilgjengelige fra start. For fremtiden vil den derimot bli helt sentral i Ikeas virksomhet.

– Når vi fremover lanserer nye modeller, vil det først bli lansert i AR-appen, sier Valsgaard

Og det er åpenbart at Ikea ser for seg en fremtid der du ikke bare kan teste ut møblene uten å ta turen til Ikea-varehuset, men også kjøpe dem direkte på hjemmesiden.

– Jeg kan ikke love at den vil fungere i den første versjonen, men det vil være ideelt å kunne plassere en sofa i stua og med et klikk på appen legge den i handlevognen.

Apple har fått kritikk for at de ikke helt vært med på AR-toget som har begynt å rulle. Å kunne slå tilbake med å lansere den første plattformen som seriøst flytter AR ut av spillverden, er selvfølgelig av interesse. At den i tillegg tilhører et selskap med en større global kundegruppe en de aller fleste, er jo heller ingen ulempe.

Finske fugler kan bli kinesiske

De sinte finske pip-pipenes kamp mot de onde grisene ser aldri ut til å ta slutt. Denne uken kom den siste oppdateringen av Angry Birds – Evolution.

Samtidig dukket det opp rykter om at neste skritt i morselskapet Rovios evolusjon går i kinesisk retning. Det er nyhetstjenesten The Information som rapporterer (bak betalingsmur) at Kinas nest største selskap Tencent skal være intressert i å sluke enda et finsk spillselskap.

For nesten eksakt et år siden kjøpte Tencent Supercell for 8,6 milliarder dollar. Ifølge kilder som er innsatt i situasjonen skal Tencent være beredt å plukke frem omtrent tre millarder dollar, drøyt 25 millarder kroner for å få kontroll over de finske fuglene.

Rovio har ikke kommentert oppkjøpsryktene, men i uttalelse som ble publisert etterpå, skriver selskapet at ”Rovio og dets aksjeeiere vurderer jevnlig ulike alternativer til å utvikle Rovio. En børsnotering på et punkt i fremtiden kan bli aktuelt for å støtte den fortsatt sterke veksten til Rovio”.

Det kan virke som om Rovio ikke har noen umiddelbare planer om å la seg kjøpe opp, om det stopper verdens største spillselskap fra å gå videre med planene, gjenstår å se. De over 100 nye fuglene i Angry Birds Evolution vil neppe være nok for å stoppe et angrep fra øst, heller ikke det faktum at Evolution er den første Angry Birds-tittelen som har latt seg inspirere av asiatiske rollespill.

Lager mobil betalingsløsning for barn

Det danske fintechselskapet MyMonii har mange år tilbudt en app som hjelper barn å skjønne hvordan privatøkonomien henger sammen. Ved hjelp av appen har barna kunnet holde styring på lommepengene, sparingen og ha fått en forståelse for hvordan et plastikkort fungerer.

Nå innleder selskapet et samarbeid med Dankort som skal løfte virksomheten til neste nivå.

– Våre brukere har lenge etterspurt en løsning som gjør det mulig også å betale med pengene i MyMonii-appen. Det kan vi nå tilby, takket være samarbeidet med Dankort app/Dankort på mobilen, sier Louise Ferslev, gründer og administrerende direktør i MyMonii til techsavvy.media, og legger til at løsningen nå testes ut av en lukket gruppe.

– Vi gleder oss helt vilt til å åpne opp for at alle danske barn skal kunne betale med appen i alle butikker som tar i mot Dankort på mobilen, fortsetter Ferslev.

Også Nets, selskapet bak Dankort, er fornøyde med samarbeidet.

– Det er et godt eksempel på at vi inviterer til samarbeid om nye tjenester som bygge på toppen av økosystemet til Dankort, sier Jeppe Juul-Andersen, Dankorts-ansvarlig i Nets.

Jørgen Skjelsbæk

Jørgen Skjelsbæk

Journalist