Lena Apler, Sverige mektigste kvinnelige entreprenør og Jonas Tellander adm. dir. i Storytel. Foto: Collector/Teresia Jatta Kjölin

Ukens Norden: Hun ser en startup-boble, og han skal få russere til å lytte

Er det bra eller dårlig å være et Airbnb for noe? Det er steile fronter når engleinvestorer og gründere krangler om rollen til Stureplansentreprenøren. 

I Ukens Norden tar vi en kikk over landegrensene, for å se hva som har foregått i nabolandene i uka som har gått.

Svensk advarsel mot startups som sier de skal bli et Airbnb for noe

Ukens ”snakkis” i den svenske startup-verdenen er noen engleinvestorers generalangrep på startup-miljøet i Stockholm. Ved et private banking-event i regi av investmentbanken Carnegie og nettavisen Breakit var det ikke noen snille, oppmuntrende ord som ble delt ut fra scenen.

– Vi har ikke noen techboble, men en startup-boble. Det finnes altfor mange livsstilsgründere som lager apper ingen vil ha, sa Lena Apler, gründer av den digitale banken Collector og kåret til Sveriges mektigste kvinnelige entreprenør to år på rad.

Hun fikk støtte av Staffan Persson, eier av Swedia Capital:

– Det er mye dårligere kvalitet på entreprenørene i dag enn for fem-seks år siden. Skulle jeg gjøre 50 investeringer i dag, skulle ikke en gang ti prosent bli en suksess. Noen av dem burde helt enkelt gre seg og få seg en jobb.

Et eksempel på kvalitetsproblemene gjør seg gjeldende allerede når gründerne skal pitche sine ideer, i følge Adler:

– Forretningsideen er ofte dårlig gjennomtenkt og pitchen pratete. Et sikkert varselstegn er når noen sier at de skal bli et Airbnb for noe.

Både Adler og Persson erklærte seg som litt lei av forbrukertjenester som de mener er mye vanskeligere å beskytte mot konkurranse.

Responsen fra gründerne lot ikke vente på seg.

– Hade Airbnb eller Snapchat kommet til dem, hadde de sannsynligvis trodd at det bare var enda en wannabe-entreprenør, sier seriegründeren Ted Valentin til Breakit.

– Jeg oppfatter det som at disse personene kanskje ikke er superdigitale. De beste startup-selskapene vender seg til de beste venturekapitalistene. Som startup begynner man ikke med å gå til disse folka, det er mer mot slutten.

Blant de som har reagert på investorenes uttalelser finnes også Christopher Kingdon, sjef i spilleselskapet Happy Landlord, som vil bygge et slags ”Youtube for spill”. På Facebook skriver han ifølge Breakit: ”Selv er jeg nøye med hvem som får investere. Arrogante investorer kommer ikke på tale.”

Breakit-gründeren Stefan Lundell oppsummer krangelen med å lure på om investorene er begynt å gå lei og gir selv en beskrivelse av den som fremstår som måltavlen for kritikken – «Stureplansentreprenøren»: ”Mann, rundt 30, Handelshögskole-eksamen, innlosjert hos noen av de hippeste startup-hubbene og selvfølgelig med ambisjonen å skalere opp sin tjeneste globalt”.

Spørsmålet man nå må stille seg er om det finnes en tilsvarende Tøyen-gründer og ikke minst om også Oslos startup-scene risikerer å rammes av svenske tilstander.

Dansk millioninvestering i båt-Airbnb

At den danske startupen Boatflex har hentet inn fem millioner danske kroner fra Seed Capital og to hemmelige engleinvestorer for å kunne jobbe videre med sin plattform som skal bidra til sende flere dansker på seilferie, er isolert sett ikke noe denne spalten ville ha interessert seg for.

Men så var Lena Adlers kommentar i notisen over, om hva som får henne å tvile på et nystartet selskap: ”Et sikkert varselstegn er når noen sier at de skal bli et Airbnb for noe.”

Åpenbart har danske investorer et litt annet forhold til dette fenomenet. Boatflex blir beskrevet som nettopp et Airbnb for båter, der selskapets plattform formidler kontakten mellom eierne av de 1400 registrerte utleiebåtene og de 4000 registrerte brukerne.

– Delingsøkonomien opplever stor fremgang i mange industrier og Boatflex rider på den bølgen. De formidler en tjeneste i et gigantisk marked, der det ikke er særlig mange spillere. Dessuten har selskapet et riktig sterk og erfarent team, som har levert fra dag én, sier Alexander Viterbo-Hansen, investeringssjef i Seed Capital i en pressemelding som gjengis av techsavvy.media.

Avstanden mellom Sverige og Danmark kan nok til tider være mye lenger enn de 15,9 kilometerne man må kjøre for å komme over Øresund.

Lydbokselskap drar i østerled

Og mens dere funderer på om det er bra eller dårlig å beskrive seg som et ”Airbnb for noe”, avslutter vi ukens oppsummering med å fortelle om selskapet som blir beskrevet som ”et Spotify for lydbøker”.

Gründer og administrerende direktør av Storytel, Jonas Tellander, tar nemlig noen veivalg som ikke er helt vanlige.

Da pengene nesten tok slutt, etter finanskrisen 2008, valgte han som en siste utvei å melde seg på den nystartede tv-serien Draknästet. Han klarte å overbevise en av ”dragene”, fikk inn en million kroner mot ti prosent av selskapet og kom seg på beina igjen. Siden 2010 har selskapet vært lønnsomt

I fjor sommer tok denne startupen, som tilbyr en streamingtjeneste for lydbøker, den svenske bokbransjen på sengen da man kjøpte Sveriges eldste forlag, Norstedts, for 152 millioner svenske kroner.

Etter ytterligere noen oppkjøp og etablering i de nordiske landene, Nederland og Polen er selskapet klart for en større internasjonal ekspansjon. Men der nesten alle andre startups drømmer om det store landet i vest, velger Jonas Tellander å rette blikket østover.

Han begynner utenlandssatsingen i Russland og siden venter India, Forente Arabemirater og Spania.

– Lydboken er et relativt ukjent produkt på disse markedene, sier Tellander til Breakit.

Med tanke på hvor mange mennesker som bor i disse landene finnes det et gigantisk potensial, men også en haug med store utfordringer – som det at selskapet må bygge opp en egen katalog med bøker, siden det eksisterende utbudet på de lokale språkene ikke er særlig stort.

Lykkes han med den ekspansjonen, er det mulig at han også kan leve opp til sin egen fremtidsvisjon. I et intervju med Breakit for snart et år siden, mente han at Storytel om 20 år er et selskap av samme kaliber som H&M er i dag.

– Det er en reise som tar tid, men vi skaper et nytt behov som er universelt. Det finnes ikke noen naturlig begrensing av det vi gjør, sa han den gang.


20. april går vi «live» med konferansen The Shift– stedet å være denne våren for alle som bygger fremtidens selskaper:

The Shift 2017

Foruten en lang rekke ledende norske gründere kommer gründeren av Indiegogo, investorer fra Creandum, Northzone, Point Nine Capital, Bauer Venture Partners, EQT Ventures og mange, mange flere. Growth hacking, salg, funding, rekruttering og teknologi – og det du måtte trenge av triks og tips fra noen av de beste hodene.

Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt

Og hør for øvrig vår seneste podcast med seriegründer Per-Otto Wold i Spond. Han forteller om de første tabbene og hvordan han fikk skuta på rett kjøl igjen. Nå vet han hvordan han skal tjene penger, og er klar for å prøve seg i Amerika. Om den utrolige tiden i supersuksessen Point Carbon, der han satt ved maktens bord. Som en av grunnleggerne av denne analysetjeneste for karbonmarkedet, var han med på å rigge til EUs marked for klimakvoter, ga råd til verdens største kraftselskaper, det amerikanske senatet og statsminister Jens Stoltenberg. Vi får høre hvordan Wold gikk frem for å bygge det han hevder er «det perfekte team» i Spond. Og ikke minst hvordan han gjennom meditasjon blir en bedre gründer, far og kjæreste – blant annet ved å være helt taus i ti dager, og at han nå bygger et buddhistisk kloster i skogen i Østfold.  Og m.m.

http://html5-player.libsyn.com/embed/episode/id/5198287/height/90/width/640/theme/custom/autonext/no/thumbnail/yes/autoplay/no/preload/no/no_addthis/no/direction/backward/render-playlist/no/custom-color/87A93A/

 

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta nyheter, reportasjer og innsikt rett i innboksen.

Jørgen Skjelsbæk

Jørgen Skjelsbæk

Journalist

Ledige stillinger

Utviklet av Martin Grønneberg