Ukens Norden: Søte svenskepenger til mobilstartups

Publisert Sist oppdatert

Candy King-gründernes venturefond Sweet Capital skal dyrke frem nye mobilsuksesser.

I Ukens Norden tar vi en kikk over landegrensene, for å se hva som har foregått i nabolandene i uka som har gått.

King er blitt konge på søte penger

Er man blitt milliardær på menneskers lyst til å jakte på godteri i mobilen, er det kanskje ikke så rart at man døper sitt venturekapitalselskap til Sweet Capital.

Det er omtrent et år siden King-gründerne Sebastian Knutsson, Thomas Hartwig, Patrik Stymne, Riccardo Zacconi og Lars Markgren bestemte seg for å bruke noen av de milliardene de fikk for å selge King til Activision Blizzard. Det første fondet til Sweet Capital var på cirka 90 millioner svenske kroner og har allerede ført til et titalls investeringer.

Med fond nummer to er det tid for å ta investeringene til neste nivå.

– Vi planlegger å stenge den nye fonden til våren, og den vil være vesentlig mye større enn den første. Den var mest for å teste hvordan vi kunne jobbe, sier administrende direktør Christian Dørffer til Di Digital.

Dørffer signaliserer også at selskapet endrer strategi.

– Vi kommer til å konsentrere oss om tidlige såkorninvesteringer, først og fremst i selskaper som lager konsumenttjenester for mobilen. King-gründerne bygget Candy Crush, en av verden mest populære mobilapper. Med den kunnskapen har vi mest å tilføre til startups som fremmer slike produkter, sier Dørffer.

Lager veikart for morgendagens smarte byer

I en verden der mer enn halvparten av menneskeheten bor i byer og der urbane områder står for 70 prosent av naturressursforbruket og 75 prosent av CO2-utslippene, er det ikke nok med bare å lære oss å leve mer miljøvennlig. Vi må også utvikle smarte, energigjerrigere og bærekraftige systemer.

Arbeidsgruppen The International Council for Research and Innovation in Building and Construction (CIB) har derfor jobbet frem veikart for fremtidens smarte byer. Et arbeid som koordineres av det statseide VTT Technical Research Centre of Finland, skriver goodnewsfinland.com. Rapporten har syv hovedtemaer: energi, bygninger, infrastruktur, bruk av land, transport og mobilitet samt samfunn og brukere.

Rapporten peker på utviklingen av systemer som realtidsovervåker statusen i bygninger og produserer informasjon som kan brukes av bygningenes egne smarte materialer. For eksempel ser rapporten for seg smarte avløpsrør som kan reparere seg selv om det oppstår en lekkasje. Andre ting er oppgradering av gamle bygninger med 3D-printede elementer,  og bruk av selvlærende og prediktive systemer som automatisk styrer temperatur og lys i en leilighet utfra hvor menneskene befinner seg for å minimere energibruken et tredje.

Vil du bruke på romjula på å fordype deg i de finske fremtidsvisjonene finner du hele rapporten her

”Jeg mobil-payer dig lige”

I Norge har det å vippse penger blitt en del av hverdagsspråket. Danskenes svar på det, er i 2016 blitt til å ”mobil-paye”. Den danske kampen om betalinger på mobiler var lenge Danske Bank mot røkla. Men da Nordea tidligere i år bestemte seg for å bytte side raste konkurrenten Swipp sammen som et korthus.

Danske Banks betalapp MobilePay tok kommanden og sjefkonsulent for Mobilpay, Michael Schmidt Barsøe, er glad for at en stor del av konkurrentene nå har gått over til Mobilepay.

– Nå kan vi fokusere på innovasjon og vår på sikt viktigste oppgave: å gi våre mest fryktinngytende konkurrenter massiv motstand; Google, Facebook med flere. De er ikke på det nordiske marked ennå. Det er på grunn av oss, mener Schmidt Barsøe til Trendsonline.dk.

For å være i forkant av de internasjonale gigantene jobber banken blant annet med å kraftig redusere behovet for fysiske kvitteringer og fakturaer, men også med å innføre funksjoner som å swipe e-fakturaene direkte på telefonen.


Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.

Hør vår seneste podcast med to  skarpe digitalhoder, Christoffer Hernæs i Skandiabanken og Wasim Rashid i Telia, om hvordan det er å drive innovasjon i store etablerte selskaper og plukk opp noen råd for hvordan du kan gå frem for å skape innovasjon på din arbeidsplass, enten det er i en startup eller i et stort og tregt selskap med en etablert forretningsmodell.

Hør på episoden her, eller enda bedre, last den ned i Itunes/podcaster. Hvis du har Android-telefon, kan vi anbefale appen podkicker.

Og please rate oss på iTunes. Nå har podcasten 8.500 innovative lyttere, men kun tre av dere har lagt igjen en anmeldelse. Vi trenger flere (positive :)) anmeldelser for at podcasten skal bli synlig for enda flere. Tusen takk til deg som nå faktisk går inn på iTunes og rater oss:)