Christoffer Hernæs sitt bidrag til "10 Year Challenge" til venstre, og Mark Zuckerberg til høyre.

Ny Facebook-trend: – Millioner av brukere gir frivillig fra seg «labelled data»

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 17. januar 2019

Nå vil «alle» sammenligne gamle og nye bilder av seg selv på sosiale medier, men vet vi egentlig hva disse bildene brukes til?

De siste ukene har en ny utfordring bredt om seg på Facebook og andre sosiale medier: den såkalte «10 year challenge», der den enkelte bruker laster opp to bilder av seg selv. Ett fra 2008 eller 2009, og ett fra 2018 eller 2019. Disse bildene skal tjene som sammenligningsgrunnlag, og er en god anledning til å trekke frem gamle bilder som ikke fikk nok oppmerksomhet for et tiår siden.

Og folk synes det er moro å dele bilder av seg selv — og av kjendiser «før og nå»: i skrivende stund er 2.7 millioner bilder med hashtaggen #10yearchallenge lastet opp på Instagram. Samtidig mener flere at det gir grunn til å reflektere — eller være bekymret: For hvem startet denne utfordringen? Og hva skal bildene egentlig brukes til?

Urolig for konsekvensene

Forfatter, tech-humanist og Keynote speaker Kate O’Neill uroet seg for hva «10 Year Challenge» egentlig er da hun så det første gang, og har skrevet i en artikkel publisert på The Wire — etter at hun publiserte en tweet som raskt gikk viralt.

I artikkelen trekker hun frem at det finnes både fordeler og ulemper ved å la AI-teknologi lære seg å gjenkjenne ansikter og hvordan de eldes over tid. Det kan for eksempel bli lettere å finne savnede barn, men det kan teoretisk sett også bli vanskeligere å få en god forsikring, dersom man eldes fortere enn man «burde». Dessuten kan politiet og myndigheter i flere land ha god nytte av å ha kontroll på befolkningen.

Facebook selv oppgir at de ikke står bak «10 Years Challenge», men kritikere er likevel urolige for at de millionene av bildene Facebook-brukere har lastet opp til utfordringen, kan brukes til noe annet på lengre sikt.

Tobias Judin, juridisk seniorrådgiver hos Datatilsynet, mener det er generelt lurt å være skeptisk til ansiktsgjenkjenningsfunksjoner, fordi man ikke så lett kan si hvordan disse vil brukes i fremtiden.

— Å dele to bilder tatt med ti års mellomrom er kanskje ikke det verste man gjør — vi kan jo heller tenke litt på alle de andre bildene vi har publisert i samme tiårsperiode. Det er en ganske omfattende slettejobb å fjerne alle disse bildene igjen senere hvis man angrer på overdeling: Prøv selv å slette alt gammelt innhold på Facebook og se hvor lang tid det tar!

Gir fra seg «labelled data»

Christoffer Hernæs, CDO for Sbanken, er blant dem som har valgt å delta i «10 Year Challenge», forteller at Facebook allerede har bilder av ham fra ti år tilbake. Samtidig er det usikkert nøyaktig når disse bildene ble tatt, men «10 Year Challenge» vil gi konkrete år til bildene.

— Metadata knyttet til bildet kan gi dette, men bilder som er scannet (noe vi drev med før) vil jo forstyrre bildet. En av mekanismene innen machine learning er såkalt «data labelling», og i dette tilfellet vil jo millioner av brukere frivillig gi såkalt «labelled data» i form av meg i dag og meg for ti år siden, sier Hernæs.

Christoffer Hernæs sine bilder fra «10 Year Challenge» — da og nå.

Poster heller mye enn lite

Han legger til at det foreløpig kun er ren spekulasjon hvorvidt Facebook vil bruke bildene til noe skadelig. Han mener det er mulig at de for eksempel samler data til en funksjon for å  gjenkjenne personer over tid. «10 Year Challenge» er en god drahjelp for det.

Hernæs forteller at han er ganske bevisst på hva hans aktivitet på nettet kan og ikke kan brukes til, og at han har en personlig strategi på å dele mye heller enn lite.

— På den måten vil jeg mitigere risikoen for at dersom noen skulle finne på å poste noe jeg usant om meg, så vil den informasjonsmengden jeg selv kontrollert har lagt fra meg på nettet overskygge informasjon jeg ikke kan stå inne for eller er direkte usant.

Samtidig erkjenner han at han potensielt «betaler prisen» ved å gi Facebook treningsdata til sine algoritmer, men på den annen side er bildene hans i «10 Year Challenge» allerede postet på Facebook og Instagram. Forskjellen denne gang blir derimot at de nå fungerer som «labelled data».

Han oppsummerer med et resonnement om hvorfor han til sist bestemte seg for å delta i «10 Year Challenge».

— At the end of the day, så tenkte jeg først at dette var noe tull jeg ikke gadd å bry meg om. Men etter å ha sett bilder av mine venner fra 2009/2019 så synes det var gøy å se forandringen/mangelen på forandring og ville «join in on the fun» — til en teoretisk pris. Alt koster, eneste forskjellen er hvilken enhet man velger å betale med, avslutter Hernæs.

Bransje: 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.