Bjellesermoni for Zwipe AS på Oslo børs mandag morgen. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix

Zwipe gikk på børs: – Posisjonert i forkant av et globalt skifte

Publisert Sist oppdatert

Med 120 nye millioner i potten, markerte biometriselskapet en milepæl i selskapets historie. 

– På oppdrag om å gjøre det trygt å handle lettvint, er Zwipe posisjonert i forkant av et globalt skifte mot kontaktløs betaling, sier CEO André Løvestam i en børsmelding fra selskapet.

Parallelt med opptakten til notering på Oslo Børs' Merkur Market, landet også selskapet en emisjonsrunde på 120 millioner kroner.

Da ble selskapet verdsatt til 200 millioner kroner.

– Gjennom den vellykkede kapitalveksten og dagens opptak til handel på Merkur Market, styrker vi vår finansielle balanse, samt utvider antall aksjonærer. Begge er viktige faktorer for videre vekst, sier Løvestam.

Selskapet har utviklet en løsning for biometrisk autentisering til bruk i smartkort for betaling, adgangskontroll og ID, og var blant de åtte selskapene som før jul fikk penger fra EUs Horisont 2020-program.

Zwipe fikk 22 millioner av rekordpotten på 160 millioner kroner.