talenter

To? Tre? Nei, fire norske gründere på Forbes 30 under 30-liste

Ronald Griffin og Seb Haugeto er både unge og lovende, ifølge det amerikanske magasinet.

Unge og lovende: Seb Hageto, Synne Sauar og Ronald Griffin.
Publisert Sist oppdatert

Magasinet Forbes gir årlig ut lister over unge og lovende mennesker. Listene er inndel i verdensdeler og forskjellige bransjer. 

I København sitter Seb Haugeto, den norske gründeren i den danske faktureringstartupen Dealflow (som ikke skal forveksles med folkefinans-startupen Dealflow i Bergen), 

Haugeto er på listen for Europa og finans. Ingen nordmenn har tidligere vært på akkurat denne listen. Men Seen-gründer Ronald Griffin er samtidig utnevnt på en 30 under 30-listen for media og markedsføring i Europa. 

Da denne saken ble publisert var ikke Shifter kjent med at også Synne Sauar i Litech var tatt med på den europeiske listen «manufacturing & industry». Hun er nå inkludert. 

Vi er i ettertid også gjort oppmerksomme på at restaurant-gründer Elisabeth Kress, som er gründer, medeier og daglig leder i Michelin-resturanten K2 i Stavanger, er tatt inn i kategorien «Art and Culture». 

Skikkelig stolt

– Jeg er skikkelig stolt over å komme på lista til Forbes, og kanskje særlig fordi jeg har hatt et så utradisjonelt utdanningsløp, sier Griffin til Shifter. 

– Av ulike grunner sluttet jeg på skolen da jeg var 14, noe som fort kan være en utfordring i næringslivet. Men jeg skjønte tidlig hva jeg ville jobbe med og hva jeg var flink til. Jeg har jobbet hardt, trodd på meg sjøl, og egentlig aldri sett meg tilbake.

Det har krevd mye jobb av mange å bygge Seen til det selskapet som nå blir lagt merke til i Forbes, og som har fått store internasjonale kunder som Demokrat Partiet i USA, og Miles & More. Men vi har klart å bygge en bra kultur og rekruttert sjukt flinke folk. Samtidig er det stadig flere kunder, også internasjonalt, som ser hvor godt teknologien vår fungerer.

Alvorspreget ungdom

På Linkedin skriver Seb Haugeto at han ønsker å bruke oppmerksomheten han får nå til å si noe mer enn de typiske frasene «Jeg er begeistret, jeg er beæret». 

– Jeg tror vi går inn i en farlig tid for vårt globale fellesskap. Det har aldri vært et større gap mellom de rike og de fattige, den globale konflikten ser ut til å eskalere og ny AI-teknologi har gitt oss problemer vi ikke er rustet til å svare på ennå.

Haugeto peker på at listen over ting å være engstelig for begynner å bli lang, men at han finner motivasjon i menneskene rundt seg. 

– Jeg ser denne styrken hver dag i hjertene til mine andre gründervenner og kunder. Vi har kjempet gjennom en pandemi, lavkonjunktur, krig og vi går fortsatt sterkere enn noen gang, skriver han og peker på at entreprenørskap kan være en motgift i en verden der systemet ser ut til å smuldre.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

– Det er evnen til å skape struktur ut av kaos – og trives. Vi ser for oss en fremtid hvor kapitalismen styrker menneskeånden i stedet for å tappe den med grådighet, konflikter og usikkerhet, skriver han og viser til en visjon om en «åndelig kapitalisme» som legger mer vekt på sunne relasjoner i jakten på avkastning. 

Shifter har vært i kontakt med Haugeto som forteller at han blir nedrent av epost akkurat nå, men at han også er veldig fornøyd med å ha blitt inkludert.

Tidlig ute med AI

Griffin synes det er gøy når en internasjonal aktør som Forbes ser at det kommer spennende tech-startups også fra Norge. 

– Det er ikke så vanskelig å forklare hva vi gjør, og hvordan vi hjelper kundene våre, og Forbes skjønte åpenbart forretningsmodellen. Vi i Seen var tidlig ute med å utnytte AI i teknologiplattformen vår, og det har vært avgjørende for at vi har kunnet vokse såpass raskt som vi gjør. I tillegg har vi hatt gode investorer med oss hele veien, noe som har vært helt avgjørende for å kunne utvikle teknologien raskt nok.

– Vi har klart å komme oss gjennom noen tøffe perioder, særlig Covid var krevende, da var markedet plutselig helt dødt. Men vi jobbet med konseptet, la om strategien, og kom oss gjennom det også. Nå er vi i ferd med å få et internasjonalt gjennombrudd, i et marked som har et fantastisk potensial. Da er det ikke dumt å bli lagt merke til av et magasin som Forbes.