COOP og Norgesgruppen utfordrer bankene på mobilbetaling
Det er ikke bare av små fin-techstartups at bankene nå utfordres, også dagligvarebransjen gjør felles front mot bankene og vil lage sin egen mobil-betalingsløsning.
Norgesgruppen og Coop har fått tillatelse av konkurransetilsynet til å stifte et nytt selskap sammen, Retail Payment, som skal utvikle mobilbetaling, skriver Dagens Næringsliv fredag.
I tillegg har de fått med seg Rema, Reitan Convenience, Umoe restauranter, og bankalliansen Eika-gruppen. De ønsker å utvikle kontaktløse betalingskort og mobilbetaling basert på Bankaxept-standarden.
Bankene har alle kommet med sine versjoner av mobilbetalingsløsninger det siste året. Danske Bank står bak MobilePay, som du kan betale med i Rema-butikker. Sparebank1 kjøpte opp mCash. I tillegg har DNB utviklet Vipps, som først og fremst ble kjent gjennom vennebetaling, men som du også kan bruke til å betale med for eksempel på Elkjøp og i andre butikker.
Felles for disse mobilløsningene, er at de baserer seg på internasjonale kredittkort. Det betyr at kostanden ved å betale på denne måten er høyere enn om man eksempelvis brukte Bankaxept. Den ekstra kostnaden er det vanligvis butikkene som absorberer.
Hans Petter Hoel, som er konstituert daglig leder i Retail Payment, sier til DN at man vil risikere at melk, brød og cola vil koste vesentlig mer uten en felles løsning.
Selskapene bak Retail Payment står for 50 prosent av alle kortkjøp i butikk i Norge.
Er du interessert i å lese om flere av utfordringene bankene står overfor de nærmeste årene? - Bankene er hemmet av et innovasjonsparadoks.