-- Nå må jeg ringe pappa, sier en sjokkert Leif Stavøstrand, etter seieren i 100 Pitches.
Annonse
Tradisjonen tro var det feststemning når DNB NXT arrangerte finalen i 100 Pitches. I år var 8 finalister valgt ut av de over hundre gründerne som under Oslo Innovation Week og i forkant rundt i landet har pitchet sine ideer.
Hadde ikke tro på seier
Torsdag kveld ble vinneren kåret, og det ble Evoy fra Florø. Selskapet Evoy (kort for Electric Voyage) jobber med å bygge elektriske motorer til båter, både til store selskaper, og til privatmarkedet. Gründer Leif Stavøstrand har sammen med faren Gunnar Stavøstrand og Audun Askeland som mål å kutte miljøutslipp fra båter både i Norge og på verdensbasis.
Annonse
Og det var en sjokkert vinner som mottok premien på 300.000 kroner, sponset av DNB.
-- Det er helt surrealistisk. Vi trodde ikke vi skulle vinne i Bergen, vi trodde ikke vi skulle gå videre fra semifinalen på tirsdag, og da vi så selskapene i finalen, tenkte vi at vi ikke hadde sjangs.
-- Hva skal pengene gå til?
-- Jeg aner ikke. Først må jeg la det synke, ringe pappa og resten av teamet, og så får vi se.
Annonse
Og fra scenen hadde den ferske vinneren et budskap til alle i salen:
-- Kjøp en elektrisk båt!
Annonse
Kjempeimpact
Annonse
Juryens medlemmer var etter sigende veldig uenig i etterkant av pitchene om hvem som fortjente seieren. Startupsjef i Oslo Business Region og jury-leder Jørn Haanæs forteller at det var en vanskelig avgjørelse.
-- Alle hadde sine klare favoritter, og argumentene var svært gode. Men til slutt endte vi på Evoy fordi vi mener dette er et selskap med kjempeimpact. Og de kan bruke plattformen OIW 100 Pitches riktig. Pengene er en ting, men det å få nytte av plattformen er likeså viktig, sier Haanæs og legger til:
-- Tenk om Evoy kan være selskapet som elektrifiserer båttrafikken, slik vi har gjort med biler. Det er et enormt miljøproblem, sier han.
100 Pitches har til hensikt å koble de mest lovende, nordiske såkornselskapene med investorer, venturekapital, og bedriftsverdenen. Selskapene som pitchet i finalen, var Impact Mapper, Zero Waste, Littery, Marna Energy, Evoy, SonoClear, Nordic BrainTech, Ihopa.
Startupene ble blant annet bedømt ut i fra om de presenterte effektivt, om produktet eller tjenesten er et gjennombrudd, om markedsføringsstrategiene er skalerbare og om distribusjonskanalene er enkle og tilgjengelige. FNs bærekraftsmål har vært sentrale under årets 100 Pitches.
Dette er det femte året 100 Pitches arrangeres, og i fjor hadde konkurransen over 100 startups som kjempet om en plass i den innledende runden. I år deltok åtte startups fra både Norge og utlandet i finalen.