Disse 12 selskapene deltar på Katapults akselerator
I dag gikk startskuddet for Katapult-akseleratoren. I løpet av tre måneder skal «impact»-selskaper få fart på businessen.
I tillegg til oppfølging og hjelp, får hver av bedriftene en investering på 100.000 dollar hver. Totalt utgjør dette 15 millioner kroner, fordelt på 12 selskaper, skriver DN.
Selskapene som skal delta i den nye akseleratoren, må allerede ha inntekter, eller ha en god plan for det. Samtidig bør det helst være selskaper innenfor såkalte eksponentielle teknologier, som kunstig intelligens, blockchain, virtual reality og internet of things, skrev Shifter i mars.
– Det er ikke veldedighet eller filantropi vi driver med her. Dette er business. Selskapene skal tjene penger, det er det dette handler om. Men de skal tjene penger basert på et ønske om å bidra til en bedre verden, sier Anders Lier, en av partnerne bak akseleratorprogrammet til DN. I tillegg står Tharald Nustad og Haakon Brunell bak programmet.
Her er selskapene som deltar:
Agri Eye: er et Ukrainsk selskap som vil øke effektiviteten i jordbruket gjennom et dataverktøy.
Coders Trust: Dansk-tysk selskap. Jobber med nettbasert opplæring i programmering for folk i utviklingsland.
Chooose: Norsk selskap som hjelper privatpersoner med å bli klimanøytrale.
Impact Mapper: Amerikansk selskap. Utvikler et analyseverktøy for veldedige organisasjoner.
Bead: Tyrkisk selskap som lager sensorer som vil bidra til å effektivisere bygninger.
Intel Flows: Dansk-baltisk selskap. Utvikler av sensorer til offentlig transport for å gi informasjon om luftkvalitet.
Needs List: Amerikansk selskap. Vil gi oversikt over behov for nødhjelp etter humanitære katastrofer.
Sky Garden: Dansk selskap som har laget en online handelsplattform for små og mellomstore bedrifter i Afrika.
OTTA Project: Argentinsk selskap. Utvikler løsninger for mennesker med kommunikasjonsutfordringer.
Sensewaves: Fransk selskap. Jobber med energistyring i bygninger.
SheKab: Pakistansk selskap. En samkjøringsplattform for kvinner i Pakistan som har en risikofylt reisevei til og fra jobb.