Alexander Haneng er eks-gründer, men ble i september i år ansatt som direktør for digital innovasjon i Posten Norge og Bring. Dersom den 370 år gamle bedriften skal leve i 370 nye år, mener han de må være klare for den rette ideen fra feil folk til feil tidspunkt.
Annonse
1. Hva driver du med nå? Jeg holder på å bygge en ny enhet i Posten Norge som heter «Digital Innovasjon», som er et kompetansesenter og en pådriver for innovasjon og digitalisering i Posten og Bring. Vi er nå 23 stykker og skal ansette 10 til. Jeg har også ledet prosessen med å utvikle en ny digital strategi for konsernet med en veldig dyktig prosjektgruppe og med innspill fra noen av våre kunder.
2. Hva er den største utfordringen du pusler med nå? Den største utfordringen er at ting går så raskt. Med nye teknologi, nye forbrukertrender og disrupsjon av bransjer. Vi er jo en 370 år gammel «startup» som muliggjør kommunikasjon og handel mellom mennesker. Vi må jobbe hardt for å forbli relevante for kundene våre også de neste 370 årene, og da må vi tenke og handle mer som en startup.
Annonse
3. Men kan du være mer spesifikk på en konkret utfordring? Det er kanskje dualiteten i det at vi har reduserte brevvolumer og økende pakkeleveringer. Brevvolumet har blitt halvert siden 2000 og samtidig har omsetningen på pakker eksplodert de siste årene. Det har økt med over 50 prosent de siste fem årene. Vi ser en kjempemulighet i økt netthandel og levere direkte på døren, noe som sparer folk for tid. Som vår konsernsjef har uttalt, ser vi behov for å kutte antall dager med tradisjonelle brevleveringer samtidig som vi har et ønske om å levere enda flere pakker på døra. Vi må gi gass og bremse samtidig.
4. Hvordan vil du løse dette? Når det gjelder det å få levert mer rett hjem, så har vi en pilot ute hvor man kan definere sin egen postkasse. Det kan være en putekasse, en låst bod, eller under trappa, så leverer vi pakkene dine dit når du ikke er hjemme.
5. Men hvordan jobber dere konkret med innovasjon? Du må være klar for den riktige ideen fra feil folk på feil tidspunkt, som tidligere VG-sjef Torry Pedersen har uttalt. Vi har eksempelvis internt utfordret alle ansatte med å komme opp med ideer rundt AR (augmented reality) og hva vi kan bruke det til praktisk.
6. Hva har det resultert i ? Mange uventet bra forslag fra folk som er nære der arbeidsoppgavene blir utført?
Annonse
7. Er det uventet at folk i deres egen organisasjon kommer opp med gode ideer? Nei, men det er uventet at folk ser potensialet i en relativt ukjent teknologi som AR. Vi fikk inn over hundre ideer som er veldig konkrete på hvordan vi praktisk kan anvende denne teknologien.
8. Har Posten en fremtid? Ja. Posten investerte i de to første dampskipene i Norge, den første togbanen, første ruteflyet og lanserte den første nettbanken, så vi er vant med teknologiske endringer, men vi har aldri sett større endringer enn nå. Med nye forretningsmodeller, IOT og disrupsjon i bransjer, samt endrede forbruksmønstre. Påvirker det ikke bare oss, men også våre kunder. Både avsendere og mottakere. Det blir spennende å se hvilke nye oppgaver vi kan løse. Størstedelen av Postens virksomhet handler om logistikk. I Frankrike tilbyr posten oppsyn med eldre. Du kan, som sønn, bestille at postbudet sjekker innom dine foreldre.
Annonse
9.På hvilket område har du utviklet deg mest de siste årene, og hva konkret har du lært? Godt spørsmål. Jeg har fått mer lederansvar, og vokst inni den rollen. Jeg synes det er gøy å jobbe i større organisasjoner. Jeg har tidligere jobbet i startups hvor jeg ikke trenger å spørre om lov og bare kan gjennomføre ting. Men det er også gøy å klare å få til noe i en stor bedrift, for da kan du potensielt få mer impact. En viktig ting jeg har lært er kraften i et tverfaglig team som jobber med et vanskelig problem. Det er da jeg har opplevd magi i det som har blitt utrettet.
10. Hva slags startup jobbet du i? Jeg laget en nettside som heter inviter.no. Dette var i 2005, en stund før Facebook. Det var en invitasjonsside hvor man kunne sende ut inivtasjoner. Hvis du skulle ha fest, sendte du ut invitasjoner gjennom tjenesten og kunne se hvor mange som kom, osv. Jeg solgte den til et selskap som heter Cotech.
Annonse
11. Hvor mye solgte du det for? Det kan jeg ikke si, men det ble sendt ut over en million invitasjoner mellom 2005 og 2012.
12. Andre startups? Ja, jeg laget en software i 2001, Haneng Charts, og hadde kunder som Intel, Xerox, Sony, og det britiske helsevesenet.
13. Hva var det? Det var en tjeneste som lot deg lage interaktive grafer på nettsider. Jeg solgte lisenser på det, men la det ned i 2012.
14.Hva er du noen gang vært nesten utbrent? Hvordan taklet du det? Nei, det har jeg heldigvis ikke. Jeg takler det ved å være veldig tydelig på balanse. Jeg kan godt jobbe mye, hvis positivt ladet, men jeg passer på å koble av. Jeg går mye tur alene i skog og mark, og jeg tilbringer mye tid med familie og venner. Jeg kjenner mange som har vært utbrent. Det er ikke noe hyggelig.
15.Kan du si noe du selv tror på, men som mange vil være uenige med deg i? I januar 2017 skrev jeg i DN at halvparten av salg av fysiske varer vil skje på nett. Mange var uenige med meg i det, men det er noe jeg er helt overbevist om. Jeg har ingen tidslinje på det, men det er i den retningen jeg tror vi er på vei.
16.Hvilken science fiction film liker du best og hvorfor? Jeg er veldig sci-fi-fan. Det må enten bli Alien eller Blade Runner. Kanskje Blade Runner. Jeg er fascinert av science fiction og det å tenke seg til et annerledes samfunn. Hva er roboter vs mennesker, og hvor går skillet? Elon Musk snakker om at AI kan ta over verden.
17.Favorittbok? Jeg leser mye. Én favoritt er vanskelig. Jeg leste en bok som heter «Small Data» av Martin Lindstrom. Man snakker mye om big data, men også de små datene er interessante, om det å observere mennesker og se hvordan de agerer.
18.Har du investert i kryptovaluta? Nei, det har jeg ikke. Jeg angerer bittert på at jeg ikke minet (utvinne bitcoin).
19. Er det for sent nå? For sent? Jeg var sikker på at når bitcoin lå på 1000 dollar så var det game over, men nå har den vært oppi 17.000 dollar.