16 spørsmål med Alexander Woxen: Hvis vi skulle vært drevet av en «hypefaktor», ville vi alltid vært på etterskudd
Av Stine Jutila og Per-Ivar Nikolaisen
Grunnleggeren av StartupLab og Founders Fund tror det ville vært dørgende kjedelig å være menneske hvis man kunne lese andres tanker, men deler gjerne sine tanker om hvordan gründere og investorer bør tenke.
Alexander Woxen har studert matematikk på Universitetet i Oslo og senere økonomi ved Handelshøyskolen. Arbeidet med det som ledet til StartupLab, der han nå er CEO, begynte i Forskningsparken allerede i 2010. Han har vært med og startet to selskaper tidlig i karrieren, en IT-bedrift ut fra UiO og senere en pan-skandinavisk inkubator på toppen av internett-bølgen i 2001. Har også vært investeringsdirektør for Møller-familien.
1. Hva jobber du med akkurat nå?
- Jeg har blikket på utrolig mange ting. Jeg er mest opptatt av selskapene våre – det er det som er 24/7-operasjonen, og noe vi ikke kan minne oss selv nok om. I tillegg er det lanseringen av Mobility Lab, og at vi skal gjøre noe utrolig spennende innen «data science». Det gleder jeg meg til å komme tilbake til.
2. Hvis du kunne gått tilbake i tid og gitt deg selv ett tips – hva ville det vært?
- Jeg er sannsynligvis litt fatalist, så kanskje engste meg litt mindre over saker som jeg ikke kan påvirke.
3. Hvilken teknologi klarer du deg ikke uten?
- Mikrobølgeovnen. En svært undervurdert og stigmatisert teknologi.
4. Hvis du kunne vært en annen person – hvem ville det vært?
- Det finnes en haug med inspirerende mennesker man sikker kunne vært. Men som oftest er det bare noe av personligheten som flyter til overflaten. Derfor måtte det vært noen jeg kjenner godt, og det måtte vært min kone, Irmelin Bergh. Hun jobber jeg tett med, og jeg er utrolig imponert over henne. I min kaotiske verden er hun en solid klippe som klarer å håndtere både jobb og barn. Hun er langt fremme innen forskning og tok nylig en doktorgrad i psykologi, og er både en moralsk og faglig rettesnor og inspirasjon.
5. Når på døgnet er du mest produktiv?
- På morgenen. Jeg er nok et A-menneske og bruker et par timer for meg selv, før jeg lar meg dra inn i hverdagen. Det er vanskelig å se de store linjene i kaoset av daglige gjøremål og beslutninger. Men på morgenen har jeg et rent og klart hode, og kan ta de gode beslutningene og se nyansene. Den morgenstunden er utrolig deilig, og det er utrolig hva man får gjort når man har overskudd.
6. Hvis du skulle investert 10 millioner i et selskap i morgen – hvilket ville det vært?
- Jeg har jo gleden av å jobbe med så mange dyktige gründere og det er nesten umulig å gjette hvem som lykkes over tid. Vi studerte suksessfulle gründere i perioden frem til 2010 og så da at svært mange av de som lykkes, endte opp med noe ganske annet enn der de startet. Det å peke ut en, blir uansett feil. Men Founders Fund hjelper mange gründere i året, bortimot 20, så da ville jeg – kanskje ikke overraskende – satt pengene der. Fondet var satt opp for å hjelpe mange, uten å dømme. Tanken er å ha lav terskel og hjelpe mange, uten at vi skal mene for mye. Ta reMarkable for eksempel, det var en modig idé av gründerne, men var det lett å tro på noen som ville lage en «ipad», men med færre funksjoner til høyere pris? Jeg liker å være posisjonert i selskaper som er tidlig på reisen, før det blir for åpenbart. Hvis vi skulle vært drevet av en «hypefaktor», ville vi alltid vært på etterskudd i porteføljen.
7. Hva er din dårligste egenskap?
- Jeg er både rastløs og tenker høyt. Jeg vet ikke hva som plager de rundt meg mest.
8. …og hva er din beste?
- Kanskje humor, men jeg håper andre tenker at det er empati.
9. Hva ville du bli da du var liten?
- Jagerflyger. Jeg kom veldig langt på i opptaket, men kom ikke over den siste kneika helt på slutten. Det handler vel om at jeg liker ting som er vanskelig. Og hvis du skal glemme den romantiske ideen om å endre samfunnet, så er det også det som er utrolig fascinerende med venture, at det er få som får det til og vanskelig å regne seg frem til ting.
10. Hvis du kunne spist middag med hvem du ville, død eller levende – hvem ville du invitert?
- Arne Næss. Filosof og leken livsnyter.
11. Hvis du kunne velge, ville du kunne lest andres tanker eller vært usynlig?
- Usynlig. Jeg tror noe av det spennende med å leve er at det er mye vi aldri helt forstår. Dersom det ikke skulle være noe mystisk med andre mennesker, blir det fryktelig lite spennende å være menneske. Utfra et egoistisk perspektiv, der målet er å bli steinrik, kunne det kanskje vært å lese andres tanker, men det vil bli dørgende kjedelig.
12. Du er tilbake på skolebenken, hva studerer du?
- Matematikk, igjen. Ren og presis vitenskap, lite å måtte huske på – så lenge man forstår. Dessverre opplever mange faget som vanskelig. Men redningen for en lat person som meg selv.
13. Hva er du mest stolt over å ha fått til?
- Jobbmessig må det være å ha etablert StartupLab på et tidspunkt da de fleste syntes startups var ganske selsomt, enten det gjaldt kapital, talent eller næringsliv. Jeg begynte i 2010 og offisielt etablerte vi virksomheten i 2012. Siden den gang har vi hjulpet en vel 200 bedrifter, hvorav 2/3 vokser fortsatt og disse har skapt 1000 arbeidsplasser.
14. Hva er det smarteste kjøpet du har gjort det siste året?
- Treningsklokke. Det fikk meg til å trene, få en rytme i livet. Før, da jeg trodde jeg hadde trent mye, hadde jeg kanskje bare trent en gang i måneden.
15. Hvilken oppfinnelse skulle du ønske du stod bak?
- Det er ekstremt mange viktige oppfinnelser. Jeg tror det er bra for resten av verden at jeg ikke stod bak noen av dem. Sånn sett vil kanskje bindersen passet best.
16. Hva er ditt beste tips til norske gründere?
- Vanskelig å gi et generiske råd, som ikke er selvfølgeligheter. Kanskje bedre skille mellom startup-sirkuset; verden slik vi leser om den og virkeligheten som den er. Mange lar seg inspirere av lotteridelen av det å skape nye bedrifter, såkalte unicorns. Dette blir en kilde til frustrasjon for mange, særlig når virkeligheten ikke ønsker dem velkommen. Selv er jeg er fortsatt glad i kontantstrøm, topp- og bunnlinje. Det går aldri av moten. Et råd er å bruke tid på å forstå de grunnleggende forutsetningene for ideen og definere en god hypotese for verdikjeden som man er del av, samt hvordan man tror denne vil endre seg over tid.