Oslo, Norge, 05.10.2015:
Henrik Müller-Hansen, sjef og Gründer i det norske skyselskapet Gelato Group. De har gjort det stort globalt innen trykking og vurderes nå til en verdi på 1,5 mrd.
Foto:Hampus Lundgren
Gelato-gründer Henrik Müller-Hansen ville spurt statsministeren: "Hvordan bør utdanningssystemet endres for å forberede skiftet fra olje og gass til den nye industrien?"
Han leder en av Norges største gründersuksesser. Vi har stilt Henrik Müller-Hansen 16 spørsmål, om alt fra hans største tabbe til hva han er mest stolt av.
Alle piler peker oppover for Gelato og Henrik Müller-Hansen. Det delingsøkonomiske konseptet knytter sammen trykkerier verden over. Bestiller du en trykksak gjennom Gelato, får du levert den fra et lokalt trykkeri. Ideen har vist seg så effektivt at den fortsatt ganske unge bedriften hadde en omsetning på nærmere 280 millioner kroner i fjor.
- Hva holder du på med akkurat nå?
− Jeg har akkurat kommet tilbake fra to ukers ferie med min familie. Nå er det business review med Gelato-teamet og planlegging for annet halvår.
- Hvis du ikke hadde gjort det, hva hadde du gjort da?
− Da hadde jeg vært med mine barn og min familie. Vi pleier å dra ut i naturen.
- Hvilken politiker har du et spørsmål til, og hva er spørsmålet?
– Det ville gått til vår statsminister. Jeg mener at innovasjon må være spisset med utdanning. Så spørsmålet er «hvordan bør utdanningssystemet endres for å forberede skiftet fra olje og gass til den nye industrien»?
- Hva er det beste med norsk startupscene?
− Det er veldig raskt og effektivt å sette opp og operere selskaper i Norge. Altinn mener jeg at vi kunne rebrande og eksportere til andre land. Det er verdensunikt å gjøre innberetninger på en så supereffektiv og raskt måte som vi kan gjøre i Norge, at på til på et selskap som opererer globalt.
- Hva er det verste?
− Medias fokus på hvor mye penger folk har tjent, i stedet for hvorfor og hvordan du gjør en forskjell. Gasellelisten er et eksempel. Jeg tror hverken Linkedin, Instagram eller Slack hadde kommet inn der. Du må ha et alternativ til gasellelisten for selskaper med en global visjon. Det er begrenset sammenheng mellom å tjene fra dag 1 på den ene siden og på den andre siden forandre måten en industri operer globalt.
- Beskriv følelsen av å være gründer?
− Mye hardt arbeid. Men selvsagt hadde jeg ikke kunnet jobbe så mye hvis jeg ikke hadde gjort noe med en mening. Jeg jobber med mennesker fra hele verden. Og det er ikke så byråkratisk og politisk som det ofte er i store selskaper.
- Hvorfor valgte du å starte et eget selskap?
− Jeg var ganske systematisk i tilnærmingen til hva jeg skulle gjøre. Jeg så på muligheter i tre industrier. Optikkindustrien, men den var altfor konkurranseutsatt globalt til å starte fra Norden. Antikkindustrien, men der hadde jeg for lite kunnskap. Trykkindustrien, der jeg fant en industri som var 50 ganger større enn musikkbransjen. Jeg så hvordan teknologi kunne endre strukturen globalt, hvordan software og delingsøkonomi kunne håndtere produksjon og distribusjon på en mye mer effektiv måte.
- Hva er du mest stolt av å ha gjennomført noen sinne?
− Utenom min familie og Gelato: Å ta initiativ til masterprogrammet Global Business Venturing på Norges Handelshøyskole. 50 studenter får oppleve noen av de fremste foredragsholderne fra hele verden, og det er en fantastisk måte for meg og Gelato å investere vår tid i neste generasjons entreprenører.
- Hva er din største tabbe?
− Framgang og motgang er begge deler med og former deg som individ og menneske. En tabbe jeg gjør hver dag er å tenke for mye på fremtiden og reflektere for mye over fortiden – ikke leve i nuet. Å være «mindful» er en forutsetning for å fungere privat og profesjonelt, og for å maksimere verdien som nuet har.
10 Hvem er ditt forbilde?
− Stanford-universitetet. Gjennom sin struktur har de skapt 40.000 nye selskaper og flere arbeidsplasser enn Norge har i antall innbyggere.
- Hva er ditt hemmelige produktivitetstips?
− Disiplin. Fokusere på det essensielle, gjør mer ved å gjøre mindre.
- Hva inspirerer deg?
− Mennesker som ikke tar virkeligheten for gitt. Stanford som eksempel nok en gang. De har skapt et miljø for å stille spørsmålstegn rundt hvordan ting fungerer i dag, og hvordan man kan gjøre ting på en bedre måte.
- Beste businessbok du har lest?
− «The Hard Thing About Hard Things» av Ben Horwitz. Om hvordan gründere forholder seg til vanskeligheter, og den kompliserte reisen fra idé til selskapet har en identitet. En annen bok er «The Innovator’s Dilemma» av Clayton Christensen. Den gir et rammeverk på hvordan man må tenke som selskap for alltid å forandre seg.
- Beste album?
– Det er et vanskelig spørsmål. Det må bli «The Times They Are a-Changin'» av Bob Dylan.
- Hvilken podcast hører du på?
− Jeg lytter ikke til podcast, men lytter til lydbøker, noe jeg alltid har gjort. Akkurat nå lytter jeg til «Lincoln on Leadership» av Donald Phillips.
- Noe du ikke klarer deg uten?
− Wifi. Uten det er det vanskelig å bygge et globalt selskap.
- Gratulerer. Du vant en milliard kroner. Hva gjør du med resten av livet ditt?
− Det samme som jeg gjør i dag – bygger et selskap som gjør at mennesker over hele verden kan dele andres og egen kreativitet effektivt.