Kathrine Tøraasen i Tryg.
Kathrine Tøraasen i Tryg.

16 Spørsmål med Kathrine Bjerga Tøraasen: -- Samfunnet har havnet i en kollektiv økonomisk luksusfelle

Publisert

Innovasjonssjef Kathrine Bjerga Tøraasen i Tryg skulle gjerne spist middag med Donald Trumps velgere, for å høre om de fortsatt er fornøyde med valgresultatet. 

1. Hva jobber du med akkurat nå?

-- Akkurat nå jobber jeg med et nytt og spennende innovasjonsinitiativ -- Tryg Xplore -- hvor vi utfordrer tech startups til å utvikle radikale løsninger for forsikringsselskapet Tryg. Tryg Xplore ble lansert for en måned siden, og er spesielt designet for travle startups. Det er for dem som ikke har muligheten til å delta i et tradisjonelt akseleratorprogram som krever relokalisering. Vi ønsker gjennom dette programmet å tilby høyest mulig verdi for deltakerne, til minst mulig forpliktelse. Selve Xplore-programmet består av workshops med ulik innhold, og alt skal skje ved vårt norske hovedkontor i Bergen. Vi har valgt den anerkjente gründerfabrikken Rainmaking som partner.

2. Hvis du kunne gått tilbake i tid og gitt deg selv ett tips – hva ville det vært?

-- Det ville vært å roe ned og nyte livet litt. Forpliktelsene kommer raskt nok. Når jeg tenker meg om, hadde jeg det veldig travelt da jeg var ung voksen, fordi jeg skulle komme meg ut i jobb. Så da ble jeg ikke med på ”jorden rundt”-reiser og slikt, og tenkte at jeg nok kunne dra på de samme reisene senere. Da jeg omsider var ute i jobb, fant jeg ut at en ”jorden rundt”-billett tross alt ville vært mer fristende enn de tre ukene jeg fikk fri fra jobben.

3. På hvilke områder er du henholdsvis optimistisk og pessimistisk på vegne av Norge?

-- Jeg opplever et veldig positivt skifte for norske startups og den norske startupscenen. Vi ser flere dyktige startups, god aktivitet i gründermiljøet og ikke minst bedre samspill mellom startups, bedrifter, det offentlige og investorer.

Pessimistisk sett er jeg redd Norge mister gode sjanser fordi vi fortsatt ikke tar gründere seriøst nok. Selv om flere ser mulighetene til ny norsk næringsvirksomhet og det kommer nye programmer og økonomisk støtte for startups, opplever jeg fortsatt at noen ser på gründeren som offer for finanskrisen eller folk som ikke er flink nok til å få jobb i etablerte selskap. Her må det en holdningsendring til.

4. Hva er den største utfordringen i din bransje?

-- Forsikringsindustrien utfordres radikalt av ny industri og går en ukjent fremtid i møte. Hvis man sammenligner det med endringen bankene har vært igjennom, tror jeg vi bare ligger noen år bak, men utviklingen vil trolig gå mye raskere. For øyeblikket er  globale investeringer innen såkalt "insuretech" bare en tidel av det som investeres i fintech totalt, men investeringens vekstprosent er 10 ganger. Det er med bakgrunn i dette Tryg investerer 3,5 millioner kroner oppstartsselskaper vi håper skal skape fremtidens forsikringsteknologi, gjennom programmet Tryg Xplore.

5. Hvis du kunne vært en annen person eller hatt en annen rolle – hva/hvem ville det vært?

-- Det er mange personer jeg beundrer, og med litt mot ville jeg gjerne prøvd en dag i andre sine ”sko”. Det jeg kanskje ville forsøkt, er å være en modig og lovende gründer som selv var deltaker i Xplore. Med en bærekraftig forretningsmodell og gode investorer -- dét tror jeg hadde vært veldig spennende.

6. Hvordan ser mobilskjermen din ut?

-- Skjermbildet mitt gjør meg glad! Akkurat nå har jeg et gruppebilde av familie og bestevenner på en fjelltopp. Vi stod på ski sammen. Jeg velger de bildene som gjør meg glad og minner meg om noe gøy vi har i vente, eller noe gøy vi har gjort, så jeg skifter bilde ganske ofte.

 Kathrine Bjerga Tøraasen skifter ofte bakgrunnsbilder på mobilen, og velger bevisst de bildene som gjør henne glad. Dette bakgrunnsbildet viser slalåmturen hun for kort tid siden var på sammen med venner og familie.
Kathrine Bjerga Tøraasen skifter ofte bakgrunnsbilder på mobilen, og velger bevisst de bildene som gjør henne glad. Dette bakgrunnsbildet viser slalåmturen hun for kort tid siden var på sammen med venner og familie.

7. Har du et produktivitetstips?

-- Jeg har ett, hentet fra en forelesning på NTNU. Forelesningen handlet om prototyping, og foreleseren var Martin Steinert. Han rådet oss til at hvis du ikke vet hva du skal gjøre, så bare gjør noe. Den læringen jeg har jeg tatt videre -- hvis du står helt bom fast, bare gjør noe og få litt action i det du driver med. Et annet produktivitetstips er å bruke prototyping aktivt. Form idéene dine til noe fysisk veldig fort. Gjør dem til noe aktivt, noe som er i utvikling. Test idéen og prototypen på folk rundt deg, og se på responsen deres. Mantraet til mange startups i Silicon Valley er jo ofte ”fail sooner”, fordi det betyr at man kan lære av det og lykkes etterpå.

8. Hvis du skulle investert 10 millioner i et nytt område, hva ville det vært i og hvorfor?

-- Det hadde vært gøy å ha så mye penger å investere! Jeg ville nok valgt farmtech. Jeg vet ikke helt om det er et begrep ennå, men landbruket er i endring, og jeg tror vi står overfor en revolusjon for smart og bærekraftig matproduksjon. Jeg ville etablert et senter for innovasjon, koblet sunt bondevett med teknologi og designet et produkt av typen ”bonden 2.0”.

Tenk så gøy å bygge om den gedigne låven til et farmtechsenter fylt med nysgjerrige landbrukere, gründere, forskere og byråkrater. En spire ble sådd på Beit konferansen i høst, en optimistisk konferanse om teknologi og landbruk for oss som har oppdaget at vi står foran en grønn og interessant revolusjon.

9. Hva er din dårligste egenskap?

-- Det må være at jeg til tider kan være veldig utålmodig -- kanskje så utålmodig at det glipper noen muligheter på veien.

10. …og hva er din beste?

-- Det å være utålmodig av natur er en egenskap på godt og vondt. Det kan være en fordel, i hvert fall i mitt felt med innovasjon. Utålmodigheten betyr at arbeidet går unna, og man får ikke vurdert ting så nøye. Det gjør jo at man får ting gjort, og kan gå videre til neste steg.

11. Hva ville du bli da du var liten? Og hvorfor ble du det/ikke?

-- Jeg ønsket å bli bonde. Det var ikke så tradisjonelt – i hvert fall ikke for meg, som var en jente fra Nesttun. Jeg ville stelle med dyr og slikt, og det kunne jeg fortsatt tenke meg. I dag ville jeg nok heller fokusert på fremtidens landbruk og produksjon av neste generasjons mat. I og for seg har jeg stilt meg ganske bra for å innfri drømmen – jeg har nemlig giftet meg med en odelsgutt. Så kanskje det blir farmtech på sikt, hehe.

12. Hvis du kunne spist middag med hvem du ville, død eller levende – hvem ville du invitert? Hvorfor?

-- Da ville jeg samlet Trump sine velgere og hørt om de fremdeles er fornøyd med resultatet av presidentvalget i USA.

13. Hva er din største tabbe?

-- Det tror jeg må være at jeg hadde det så travelt i ungdommen, at jeg ikke tok meg tid til å ”loffe rundt” i verden.

14. Hva er du mest stolt over å ha fått til?

-- Det er mange ting, men jeg lever i nuet og akkurat nå er jeg mest stolt over satsningen på gründere i Tryg. Jeg gleder meg vilt til å møte startupene vi skal jobbe med i Tryg Xplore, og jeg tror at begge parter kan lære mye av hverandre.

15. Kan du si noe du selv tror på, men som mange vil være uenige med deg i?

-- Jeg mener at veldig mange store selskaper som sier at de har kunden i fokus, har det mest i vokabularet. Økonomisk gevinst på kort sikt har en lei tendens til å vinne over investeringer i kundeopplevelsen. Dette har vært en utfordring i Tryg også for vi skal selvsagt tjene penger. Men vi utfordrer toppledelsen på å satse og jeg er glad for at vi bruker penger på å innovasjonsprogrammet Tryg Xplore der resultatet skal bli bedre kundeopplevelser.

16. Hva er ditt beste tips til norske gründere?

-- Min opplevelse er at norske gründere er veldig dyktige og veldig modige. Jeg har gjennom akseleratorprogrammer jobbet med tech-startups fra både Norge og Europa, og min opplevelse er at nordiske gründere ligger langt fremme -- kanskje lengst fremme. Hvis jeg skulle driste meg til et råd, så er det at jeg ville jobbet ut en god forretningsmodell tidlig, på grunn av endringene vi nå ser at skjer i markedet. Trussel i markedet er den største driveren for innovasjon og for å endre forretningsmodell. Samfunnet har havnet i en kollektiv økonomisk luksusfelle, så det er et sterkt behov for å drive frem noen gode og bærekraftige forretningsmodeller.