BANK OG FINANS
DNB tvinger Sbanken til å slutte med Apple Pay
DNB opprettholder den harde linjen mot Apple. Det går ut over Sbanken-kunder som liker å betale med Iphone.
«Hei
Etter 27, august 2023 kan du ikke lenger bruke Sbanken-kortet ditt til å betale med Apple Pay. .... Vi vet at mange av dere som har brukt Apple Pay har vært fornøyd med tjenesten, og vi forstår at dette er en dårlig nyhet,»
Det var beskjeden i en e-post som ble sendt til alle Sbankens kunder onsdag morgen.
Den meldingen vil med all sannsynlighet skape betydelig mer temperatur enn de stadige drypp som er blitt sendt ut i løpet av vintern og våren om hva det betyr for Sbanken å bli et konsept i DNB.
Uten så mye som en antydning til protestgrupper på sosiale medier, har bankene kunnet fortelle at personkundene skal få fortsette å være kunder i Sbanken (til og med Finanstilsynet mente til slutt at det var greit å videreføre navnet), mens bedriftskundene blir flyttet over til DNB.
Betent beskjed
Som forklaring på hvorfor Apple Pay opphører, skriver Sbanken helt kort: «Etter fusjonen er ikke Sbanken lenger et eget finansforetak, men en del av finanskonsernet DNB Bank ASA. DNB har ikke samarbeid med Apple Pay. Derfor vil avtalen Sbanken har hatt med Apple Pay opphøre».
Temaet er åpenbart følsomt. Da Shifter tar kontakt for få vite mer, er det så vidt at bankene klarer å utdype informasjonen i brevet:
– Vi i DNB tok denne beslutningen for vår del for lenge siden, og de grunnene vi hadde står ved lag, uttaler DNBs ferske direktør for produkt og innovasjon, Per Kristian Næss-Fladset i et skriftlig svar til Shifter.
Noe mer enn det ønsker ikke DNB å si om saken.
Det samme gjelder for Sbanken. Et skriftlig svar fra Hanne Krum, leder av markedsavdelingen, er alt Shifter får:
– Å miste Apple Pay er kjipt for kundene som har vært fornøyd med tjenesten. Når vi slutter å tilby Apple Pay, har vi per nå ingen like gode alternativer for kundene.
Komplisert forhold
At banken ikke vil si mer om årsakene til beslutningen, er litt spesielt. I hvert fall når de på forhånd kan regne med at det vil komme reaksjoner.
Men så er norske bankers forhold til Apple og Apple Pay ikke ukomplisert.
En hovedårsak er at Apple har konsekvent har nektet andre aktører å ta i bruk Iphonens NFC-chip, som gjør at mobiltelefonen kan brukes for kontaktløs betaling. Siden Apple er den største mobilprodusenten både globalt og i Norge, påvirker nekten alle selskaper som vil tilby betalingsløsninger i mobiltelefonen – som for eksempel Vipps.
Den nekten har gjort at Vipps største eiere, med DNB, Sparebank 1-Alliansen og Eika Gruppen i spissen, har sagt nei til å la kundene sine ta i bruk Apple Pay.
At Vipps ikke har kunnet bruke NFC-chipen, bidro til at selskapet prøvde seg med QR-koder i butikkenes betalingsterminaler. Etter 2,5 års virksomhet og en markedsandel på to promille, ble QR-kodesatsingen lagt ned i tidligere i år.
– Det er jo ingen hemmelighet at det finnes enklere løsninger, sa Caroline Lunde, kommunikasjonssjef i Vipps til Shifter i januar.
Der er også derfor Vipps drar til Brussel og håper på at EU skal tvinge Apple til å åpne opp tilgangen til NFC-chipen.
På hver sin side av striden
Inntil det skjer, ser det ut til at den norske bankverdenen vil være delt i to leire.
De som står beinhardt bak Vipps og sier nei til Apple, og de som ikke synes det er grunn nok til ikke å la kundene betale med Apple Pay.
Det er et forhold som blir satt på spissen etter fusjonen. DNB og
Sbanken har vært solid plantet i hver sin leir.
Sbanken var en av de første bankene som åpnet for Apple Pay. Da tjenesten ble introdusert i august 2018 uttalte daværende daglig leder Magnar Øyhovden:
«Tusenvis står på vår Apple Pay-venteliste. Vi har aldri sett en slik entusiasme for en tjeneste hos Sbanken noen gang. Nordmenn ønsker helt klart valgfrihet til selv å bestemme hvordan de skal betale. Vi er glade for å gi dem valgfriheten».
Det skiller seg kraftig fra den linjen DNB har holdt fast ved: «Apples NFC-nekt hindrer både friheten til å velge og rettferdig konkurranse i betalingsmarkedet» og at det over tid kan bidra til å «hindre innovasjon, skape færre valgmuligheter og gi mindre kostnadseffektive betalingsløsninger for både sluttkunde og kjøpmenn».
Elefanten i rommet
Det er ikke uten grunn at man kan si at Apple Pay har vært «elefanten i rommet» som DNB har hatt særdeles lite lyst til å snakke om helt siden oppkjøpet av Sbanken ble kjent.
Da Shifter i mars 2022 spurte konsernsjef Kjerstin Braathen om hvordan hun hadde tenkt å løse Apple-floken etter oppkjøpet, var svaret følgende:
– Her har vi ikke noe nytt å melde. Dette er vurderinger vi gjør løpende, mens Sbanken har gjort sitt valg. Dette er helt sikkert et tema som kommer opp til vurdering fremover.
I begynnelsen av mai, etter at fusjonen var gjennomført og Sbanken-kundene fortsatt kunne bruke Apple Pay, stilte Shifter spørsmålet på ny til kommunikasjonssjef Vibeke Hanssen Lewin. Svaret var nesten identisk:
– Her har vi ikke noe nytt å melde. I dag kan fortsatt Sbanken-kunder bruke Apple Pay, mens DNB har valgt å ikke tilby tjenesten til sine kunder. Dersom det kommer endringer på dette vil vi informere kundene i god tid.
Det er det som har skjedd nå.