Spiff-teamet. Fra venstre: Håvard Andersen, Michael Pangopoulos, Tanya Hirst, Steve Mellbye-Stølen, Audun Kjelstrup, Iben Syvertsen, Carl-Nicolai Wessmann, Arve Nygård. Foto: Spiff.

4.000 brukere 30 dager etter lansering, men nå er pengekassa tom hos Spiff

Lucas Weldeghebriel

Lucas Weldeghebriel

Journalist og gründer i Shifter

Publisert 29. juni 2018

Situasjonen er kritisk for spare-app-selskapet Spiff. Til tross for flying start på produktlanseringen, er pengekassa snart tom.

–Vi har over de siste tre årene hentet penger for 3-6 måneder av gangen. På den måten har vi bygget team og produkt, men det blir stadig vanskeligere å funde selskapet på den måten. Det tar fokus vekk fra produkt og selskap, så vi har i det siste vært på utkikk etter en industriell investor eller VC, men der tar prosessene så lang tid. Mye lenger tid enn det vi har til rådighet, sier Spiff-gründer Carl Nicolai Wessmann til Shifter.

–Hvorfor en slik strategi?

–Vi har brukt tid på å få med oss investorer som kan bidra utover penger. Vi har ikke gått etter de større pengene ennå.

–Hvorfor ikke?

— Vi kunne nok gjort ting annerledes. Vi var kanskje litt for stae, og ikke ville binde oss til noen, det kunne kanskje vært noe ville gjort det raskere å ta produktet til markedet, sier Wessmann.

Han og medgründer Steve Mellbye-Stølen startet selskapet for om lag tre år siden. Men det er først for en måned siden at den sosial spare-appen ble lansert.

Gjennom de siste årene har de blant annet fått med seg Sverre Munch, Trond Riiber-Knudsen, Silvija Seres og Sigrid Bonde Tusvik på investorsiden.

Nå er de imidlertid i prosess med flere større investorer, men ting tar tid.

–Vi fikk beskjed om å komme tilbake når vi hadde et produkt på markedet og vi kunne vise til traction. Når vi nå har det, så starter prosessene hos investorene, og det tar tid, sier han.

På 3. plass i App-store

Etter lansering av appen for 30 dager siden, har de havnet på 3. plass innen finansielle tjenester på App-store i løpet av første uke.

Etter 30 dager har de 4000 brukere, som til sammen har spart 1,2 millioner kroner, samt satt opp spareplaner for over 8 millioner kroner i løpet av en 12 måneders-periode.

–Produktet går som en kule. Folk som sparer som «bare faen». Vi er trygge på at vi skal ta en ledende rolle med Spiff. Vi har fått så mange kundehenvendelser at alle i teamet har jobbet med kundesupport, og vi har hatt 90 prosent vekst i uken de fire første ukene. Vi har levert på det største målet vi hadde og er kjempestolte av hva vi har fått til, sier Wessmann.

På toppen av det hele, har de også rekruttert Kahoot-gründer Johan Brand inn i styret.

–Johan skal hjelpe oss å bygge fremtidens finansprodukter. Veldig stolte over å få han med i Spiff, sier Wessmann.

Skjermdump av Spiff.

 

BN Banks infrastruktur

Spiff har ikke egen bank-konsesjon, og har heller ingen planer om å bli en bank.

–Vi skal jobbe MED bankene. Vi er klienten som legger seg på toppen av bank-infrastrukturen. Som en start har vi en avtale med BN Bank, men etter at PSD2 blir implementert, kan vi koble oss på flere banker, sier Wessmann.

Veien videre

–Er pengekassa nå helt tom?

–Nei, det er ikke helt tomt, men det er kritisk. Nå trenger vi å jobbe raskt. Vi har noen eksisterende investor som blir med videre, men vi trenger mer kapital for å vokse videre. Vi har klokkertro på å jobbe med industrielle aktører. Det kan gi en ramme for videre vekst, sier Spiff-gründeren.

Verdsettelsen av selskapet ved siste emisjoner er på om lag 45 millioner kroner. Og de har hentet totalt 20 millioner kroner i løpet av de siste tre årene. Syv millioner er hentet fra utlandet, og de har totalt 13 investorer fra andre land.

–Vi jobber nå konkret med utenlandske banker og VC-fond. Det matcher ambisjonene våre. Vi tror vi kan ha stor impact utenfor Norge. Derfor viktig å jobbe med aktører som sikter høyt, sier han.

Trenger arbeidsro

–Hva er «worst case» nå?

–Vi jobber dag og natt for å finne løsning med eksisterende investorer på våre kortsiktige behov. Så har vi en del spennende prosesser med industrielle investorer. Vi har fått til det vi har sagt vi skal få til. Vi har en god plan. Nå trenger vi arbeidsro for å jobbe gjennom disse prosessene, sier Wessmann.

–Hva har du lært av å starte en bedrift?

–Å starte bedrift, noe av det mest utfordrende og lærerike jeg har vært med på. Alt vi har gjort har vi måttet lære oss. Jeg har respekt for de som klarer å bygge bærekraftige bedrifter og ta vare på de ansatte. Det er litt av en reise å bygge bedrift, men det er gøy, sier han.

Startup og familieliv

–Både du og Steve er småbarnsfedre. Hvordan har det vært å kombinere startuplivet med familie?

–Å kombinere familielivet med startup er kjempekrevende, og det er én ting som kommer først, og det er familien. Det gjør at vi har en mer balansert tilnærming til startuplivet. Det er fint at 23-åringer kan jobbe døgnet rundt, men man trenger også melk og brød. De fleste i Spiff har små barn. Vi prøver å legge til rette for det. Hvis man ikke gjør det, hva driver man med da? Som gründere er det kanskje ikke alltid like lett med den balansen, sier han.

–Er det irriterende med langdryge prosesser hos potensielle partnere?

–Det vi ikke kan kontrollere, kan vi ikke kontrollere. Vi kan bygge produktet med kundene våre, og det gjør vi. Vår drøm er å ha en skikkelig ramme for å bygge videre. Alle i teamet er engasjerte og flinke. Og har bevist etter 30 dager at vi har 4000 brukere og mange som sparer regelmessig.

Ikke redd for konkurransen

–Dere lanserte midt i et marked med aktører som Spare fra DNB og den svenske appen Dreams? Har det vært en ulempe?

— Vi er kjempepositive til Dreams og Spare. Vi tror det vil gjøre alle bedre. Bring it on, sier jeg bare.

–Er dette noe man bare må si?

–Hvis du driver med en idrett og skal spille i en serie, og ikke har lag å spille mot, hvor god blir du da? spør Wessmann.