Se opp for disse markedene: Venter dobling av mobilt bredbånd, og det er ikke i Europa og Nord-Amerika det skjer
Afrika, Asia og Latin-Amerika får eksplosiv vekst, og video blir den store vinneren, skriver den svenske nettverkgiganten Ericssons i sin årlige ”Mobility report”.
At det er mobiltelefonen som er blitt veien til å nå ut folk er heller ikke noe nytt, men hvor mange er klar over hvor raskt dette skjer og at antallet mobile bredbåndsabonnement i verden økte med 240 millioner i første kvartal i 2017. Det er nesten som om hele Indonesia hadde fått mobilt bredbånd i løpet av ett kvartal. Økningen betyr at det nå finnes 4,6 milliarder mobile bredbåndsabonnement på global basis. Det er likevel bare begynnelsen. Ifølge rapporten vil det tallet nesten være doblet om fem år til 8,3 milliarder. Det tilsvarer over 90 prosent av det totale antallet mobilabonnement som ventes å være cirka 9 milliarder.
Det bør tillegges at fremveksten av tingenes internett bidrar. Antallet unike menneskelige abonnenter ventes nemlig ikke å være mer enn 6,2 millarder.
De nye abonnentene kommer selvfølgelig fra de deler av verden som er minst utbygget. Asia, Midtøsten og Afrika. Det er imidlertid interessant å notere at Nord-Amerika og Vest-Europa allerede i dag er de to minste markedene regnet i antall abonnement. Bare antallet nye abonnement i Kina i den kommende femårsperioden (495 millioner) er større en hva antallet abonnenter er i de to vestlige rettede områdene.
Det tar disse to igjen gjennom å ligge klart foran hva gjelder utbygging av LTE og planene for utbygging av 5G-nett og hva gjelder bruk av mobilnettene.
LTE, eller 4G, er den raskest utbygde mobilnetteknologien noensinne og vil om fem år være det helt dominerende teknologien overalt utenom Afrika og Midtøsten.
Når det gjelder 5G-standarden, som faktisk ikke en gang er helt vedtatt enda, er det meningen at utrullingen skal begynne i 2019, og at det i 2022 skal finnes litt over en halv milliard abonnement og en klar majoritet av disse i Nord-Amerika. Det er ikke lite, men for Ericsson er det sannsynligvis dårlig nytt likevel. Levebrødet til selskapet er jo å levere nettverkene til mobiloperatørene og det er i teknologisprangene de store pengene finnes å hente.
Også i bruken av mobilnettene dominerer Nord-Amerika og Vest-Europa med et dataforbruk på 6,9 GB respektive 3,9 GB per måned i dag. Trafikkmengden økte med 70 prosent i løpet av 2016. Også her vil den utviklingen bare fortsette. I 2022 ventes tilsvarende tall være 26 respektive 23 GB per måned. Siden smarttelefoner vil utgjøre 90 prosent av alle telefoner i 2022 vil den totale trafikkmengden i de globale mobilnettene være 71 exabyte per måned!
Det kommer neppe som en overraskelse at den store majoriteten av denne trafikken blir generert av video. Allerede i fjor sto video for halvparten av all trafikk i mobilnettene, mens den om fem år vil utgjøre cirka 75 prosent av trafikken. Video ventes å ha en sammensatt årlig vekstrate på cirka 50 prosent frem til 2022. Den er så kraftig at selv om all annen bruk også vokser med mellom 19 og 38 prosent per år, vil deres relative andel av hele kaken minske på grunn av den sterke veksten i video.
Hvis du vil grave deg ned i Ericssons tall enda litt mer, finner du dem her.