Christine Steinsholt i Listfully har laget en podcast om hennes gründerreise. Foto: Lucas Weldeghebriel

Ny podcast fra Shifter: Seks måneder på å starte et selskap

Publisert Sist oppdatert

Førstegangsgründer Christine fra Asker har seks måneder på å skaffe seg 10.000 brukere

Ved siden av jobben som kommunikasjonsrådgiver i Burson Marsteller, fikk Christine Steinsholt ideen. Hun prøvde, men klarte ikke å slå den fra seg.  Noen måneder senere ba om permisjon fra jobben, og satte deretter i gang med å utvikle et selskap på fulltid.

–Tjenesten heter Listfully og er en ønskeliste-tjeneste. Altfor mange kjøper feil gaver fordi de ikke vet hva mottageren ønsker seg. Det var en utfordring i vår internasjonale familie og ble et personlig problem jeg ville løse, sier Steinsholt, som i samarbeid med Shifter nå lanserer en podcastserie (6 Months to Start a Startup) om hennes vei til 10.000 brukere.

Gjennom serien snakker hun med suksessfulle gründere, investorer og internasjonale eksperter om de ulike aspektene ved det å starte et selskap.

Hun er en amerikansk alenemor, som bor i Asker. Med seg på deltid har hun utvikler Marte Dybevik Løge.

–Ikke akkurat prototypen på noen som vil starte et teknologiselskap, men hvorfor kan ikke jeg få det til, tenkte jeg, og kjørte på, sier hun.

Vil gi innblikk i det å starte et selskap

–Hvorfor lage en podcast om dette?

– Jeg ville dra på startup-konferansen The Shift fordi jeg hadde lyst til å hilse på en investor, men hadde ikke råd til billett. Så da tok jeg kontakt med Per-Ivar i Shifter og hørte om jeg kunne være frivillig. Siden jeg har erfaring som medierådgiver, så fikk jeg intervjue foredragsholderne etter at de hadde vært på scenen. Mens jeg sto der skjønte jeg at jeg hadde så mange spørsmål fordi jeg selv var midt inni det. Det var mange ting jeg ikke visste som jeg nå fikk muligheten til å stille spørsmål om, sier hun.

Og slik ble ideen født.

–Jeg ville gi et innblikk i hvordan det er å starte et selskap, sier Steinsholt.

Hun mener at det er en stor hype rundt startuplivet som noe glamorøst og kult.

–Jeg ønsker imidlertid å få frem et mer reelt bilde og vise hvordan det egentlig er. Kanskje inspirere andre til å gjøre det samme, men også advare de som går inn i det på feil premisser, for det er beintøft, innrømmer hun.

Hun mener det er veldig mange som kommer med veldig forskjellige råd og som er gode eller dårlige avhengig av hvilken fase man er i.

–Jeg ville fokusere på det som skjer helt i startfasen.

Utfordringene er en luksus

–Er det hardt å være gründer?

–Ja, det er klart. Vi lever på knekkebrød, men vi vet samtidig at dette bare er for en periode. Sønnen min er heldigvis med på dette, og han er stolt av moren sin, selv om han har måttet ofre mye. Han har ikke vært på kino siden vi startet, men han klager ikke. Selv om vi ikke har råd til så mye, så føler jeg meg heldig fordi vi har klart oss så bra, sier Steinsholt.

–Er denne podcasten egentlig bare et PR-stunt for Listfully?

–Jeg håper selvsagt at dette vil ha en positiv effekt, men det er også utrolig skummelt, for jeg er egentlig veldig privat. Det å dele så personlige tanker og opplevelser er skummelt! Men jeg hadde ikke gjort dette hvis vi ikke hadde trodd at vi kunne lage en god story, sier hun.

Hun forteller at hun heller ikke ønsker at folk skal synes synd på henne.

–De utfordringene jeg har er bare en luksus. Selv om de er frustrerende der og da, er jeg heldig at jeg er i en posisjon hvor jeg kan gjøre dette. Selv om jeg opplever motstand, er sliten eller lei av og til, er jeg også bevisst på at dette er et valg jeg har tatt for å kunne forfølge drømmen, og jeg visste det ville være utfordrende, sier hun

 

Podcasten er produsert av Shifter Media, med Benjamin Ulstein som produsent. Innovasjonsselskapet Itera er hovedsponsor og har gjort serien mulig.

 «6 Months to Start a Startup» og kan allerede nå abonneres på i Itunes.