Joachim Levin, Camilla Watz Johannessen, Preben Sander, Stella Oskarsdottir Wehrmann,  Christer Grandal og Anniken Fjelberg i nye 657 Scale. Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Joachim Levin, Camilla Watz Johannessen, Preben Sander, Stella Oskarsdottir Wehrmann, Christer Grandal og Anniken Fjelberg i nye 657 Scale. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Startup-profiler vil hjelpe bedrifter inn i voksenlivet: "Mange er altfor trege til å snakke med folk som ikke er venner av dem"

Publisert Sist oppdatert

Det må mer til enn god teknologi og et par varme og vennligsinnede pilotkunder den dagen oppstartsbedriftene skal ut i det kalde, store markedet. 

Det er ingen "hvem-som-helster" i det norske oppstartsmiljøet som slår sine hoder sammen, når 657 Oslo og Scale nå kjører i gang sitt nye konsept for å hjelpe bedrifter med å lykkes i overgangen fra liten til stor.

Anniken Fjelberg og Joachim Levin har sammen startet Superblaise og 657 Oslo, landets største arbeidsfellesskap for kreativ næring. Stella Oskarsdottir Wehrmann og Christer Grandal har lang erfaring fra både etablerte bedrifter og startups, og var sist sammen i Bubbly, før de gründet konsulentselskapet Scale i fjor. Der har de blant annet jobbet tett med vekstbedriftene til Viking Venture.

-- Vi har sett et behov for å bistå med markedsavklaring, salgsmetodikk og kommersiell kraft. Sammen med 657 ønsker vi å styrke dette arbeidet ytterligere med et sterkt "go-to-market"-team, sier Wehrman.

Styrke konkurransekraften

657 har på sin side opplevd at startups kommer til dem etter at bedriftene har vært innom akseleratorer eller inkubatorer. Gründerne har kommet et stykke på vei -- gjerne med et par pilotkunder på plass, men trenger hjelp videre.

-- Kort fortalt handler det om at vi konseptualiserer det vi allerede har gjort i mange år, nemlig å tilby startups de tjenestene som er relevante i skaleringsfasen, forteller Anniken Fjelberg om konseptet som har fått navnet 657 Scale.

Smørbrødlista inneholder blant annet posisjonering, merkevarestrategi, testing av ulike hypoteser, markedstilpasning, prisstrategi og rekruttering.

-- Vi hjelper dem rett og slett å optimalisere tjenesten sin mot riktig målgruppe og styrke deres konkurransekraft, forsetter Fjelberg.

Hun viser til selskaper som No Isolation, Foodora, Oslo Business Forum og Vibbio, som har hatt suksess med veksten sin mens de har sittet på 657 .

Krevende overgang

Blant de sentrale i den nye satsingen er ny 657-sjef Camilla Watz Johannessen og Superblaise-partner Preben Sander. Sistnevnte viser til hvordan de har erfart at dyktige teknologidrevne startups gjerne får det krevende i overgangen fra produktutvikling til salg og skalering. Pilotkundene er gjerne varme og vennligsinnede. Gründerne har stor tro på eget produkt, men undervurder det som må til i det store "kalde" markedet.

-- Mange er altfor trege til å snakke med folk som ikke er venner av dem. De forelsker seg i ideen, forstår ikke «pain points», øker kostnadene og driver det i en retning som gjør det vanskelig å pivotere, sier Preben Sander, partner i Superblaise.

Kompetansen som må til når en ung tech-bedrift går fra å være en fersk startup, til å rulle ut produktet i markedet, beskrives som «variabel». De færreste selskaper har egne spesialister innen dette. Det er her 657 og Scale hevder å kunne trå til i overgangsfasen.

Sander avviser at tech-gründere flest vil se på det som "jåleri" å søke markedshjelp i denne fasen. Han hevder de også ser et skifte hos investorene, som krever at gründerne konsentrerer seg mer om «go-to-market»-strategien, ikke bare selve produktutviklingen.

Frir til de etablerte

657 Scale er ikke et idealistisk bistandsprosjekt, men noe initiativtagerne vil tjene penger på. En grad av "betal etter evne" er det likevel. Den nye «huben» henvender seg ikke bare til de yngste bedriftene, men også til større etablerte selskaper i endring -- som naturlig nok vil kunne betale mer for tjenestene.

-- Det er mange bransjer som har fått seg noen trøkker de siste årene. Store bedrifter er noe annet i dag enn for ti år siden. De vet at de ikke sitter på alle svar alene, og det er mer ydmykhet der ute, sier Preben Sander.

Anniken Fjellberg mener «corporates» er mye mer åpne for innspill og hjelp utenfra.

-- Alle er på en måte truet av endringsprosessene i dagens samfunn. Så når de møter noen som kan hjelpe dem, tar de dem i mot.

Tine er blant de selskapene som har brukt 657 i slike sammenhenger.

-- For oss har det vært viktig å komme ut av eget hus i en tidlig fase i prosjektene for å ikke bli for mye farget av eksisterende måter å gjøre ting på. Dette gjelder spesielt når vi jobber med prosjekter som går utenfor kjernevirksomheten, sier Hege Homlong fra Forretningsutvikling Radikal innovasjon i Tine via en pressemelding fra 657.

Fakta om 657

657 Oslo ble grunnlagt i 2012 og er Norges største coworking space for kreativ næring, med 225 medlemmer i over 100 selskaper. De støtter medlemmer og kunder gjennom faglig konsulentbistand, nettverkskoblinger, fasilitering av tverrfaglige samarbeid og mentortjenester. 657 er ansvarlig for å arrangere den globale startup-konkurransen Creative Business Cup hvert år, og er også pådriver for et nasjonalt samarbeid mellom coworking spaces for å styrke kreativ næring på landsbasis gjennom partnere som Work-Work (Trondheim), Bergen Works (Bergen), Flow (Tromsø) og Innovation Dock (Stavanger).