657 Oslo øker inntektene kraftig: Nå vil de gjøre "creative tech" lekkert for investorene
657 har fått inn noen av Oslos heteste startups, og legger nå ut på turné for å gjøre kreativ næring mer interessant for tech-investorer.
Coworking-spacet som ble grunnlagt av Anniken Fjelberg og Joachim Levin, går så det suser. I fjor endte selskapet på over 12 millioner kroner i inntekter, opp fra knappe 8 millioner året før der igjen. Nå skal de bruke musklene til å løfte "creative tech" i resten av landet.
-- Det er vanskelig for folk å forstå helt hva dette handler om. Internasjonalt er jo «creative tech» et begrep, men ikke her i Norge. Målet er å få til dette også her, og at det på denne måten oblir mer interessant for investorene, sier Camilla Watz Johannessen, daglig leder i 657 Oslo.
-- Men hva er egentlig «creative tech». Det virker som dere definerer det veldig bredt?
-- Når du kombinerer kreativ næring for eksempel reklame og markedsføring, musikk, film og TV, gaming, arkitektur og design med teknologier som tillater skalerbare modeller, blir "creative tech" født.
Hun viser til at land som Storbritannia og Australia opplever at "den kreative økonomien" vokser raskere enn resten av økonomien. Nå legger 657-gjengen ut på en turné i landets største byer for å få opp farten også her i Norge.
Tidligere har coworking-spacet vært nasjonal vert for den internasjonale pitchekonkurransen «Creative Business Cup». Watz Johannessen forteller at det nå blir slutt på pitchingen, og i stedet fullt fokus på hva oppstartsselskapene i bransjen faktisk trenger. På turneen er det de etablerte selskapene som må opp på scenen for å fortelle hva de kan gjøre for startups.
-- Det er jo når vi får med oss næringen, at dette kan bli ordentlig stort, forteller Watz Johannessen.
Hete selskaper
Tidligere har selskaper som Vibbio og No Isolation holdt til hos 657. Nå for tiden er kjente "creative tech"-startups som Vev, Inzpire.me, Time to Riot og Graphic leietagere.
-- Selv om «creative tech» ikke får den oppmerksomheten det fortjener her i landet, går det jo bare oppover og oppover med dere i 657?
-- Ja, vi har fått større og større lokaler. Og til tross for at vi ser at det er mye konkurranse, ser vi at vi har en nisje inn mot «kreativ næring» og kommersialisering. Selskapene kommer til oss fordi de vet hva vi er gode på, og finner andre likesinnede her, sier Watz Johannessen.
Hun viser til at arbeidsfellesskapet også har blitt kåret til «Norges beste» coworking-space.
Investorfritt i gangene
657 har også landet flere partner-avtaler og oppdrag med etablerte storselskaper, som Nordea, Deloitte, Sands, AF Gruppen, Nissan og Finn.
-- Hvordan skal dere følge opp denne veksten?
-- Vi har per i dag ingen konkrete planer om å vokse mer enn dette, og har redusert antall bedrifter, så det går greit å følge opp den enkelte. Vi synes det er utrolig gøy at selskaper som Inzpire.me ser verdien av komme hit. De er opptatt av egen kultur, men ser også styrken i å være en del av det fellesskapet vi representerer.
Watz Johannessen viser også til viktigheten av å være tett på selskapene, og ta vare på dem, i en tid der det har gått litt inflasjon i coworking.
-- Dere har ikke funding og investorer som en del av konseptet, slik andre har. Hvorfor ikke?
-- Nei, vi har ingen faste investorer, men har likevel et godt nettverk av investorer rundt oss. Noen hos oss har dessuten investert som privatpersoner. Men generelt ønsker vi å være et sted der du ikke trenger å møte investorer i gangene hele tiden. Vi vil være av og for gründere.
Les også: 657 tråkker opp nasjonal coworking-løype over fjellet: Kjøper seg inn i Bergen Works
Kjente startup-fjes
Blant de som slutter seg til turneen for «creative tech» er startup-profilene Kimberly Larsen (Time to Riot), Sigrun Syverud (Fjong), Andy Chen (Weorder) og Johan Brand (WeAreHuman/Kahoot).
-- Vi trenger flere investorer som stiller de riktige spørsmålene, slik Microsoft og Disney gjorde det til Kahoot. De skjønte hva vi drev med, påpeker Brand.
Han mener det ligger et stort potensial for Norge i den kreative næringen, spesielt med tanke på å bygge merkevare.
-- Facebook og Google har klart å bygge merkevarer der de kan gjøre nesten hva som helst. Nordmenn er kreative, men vi klarer ikke å gjenkjenne suksessene når de kommer.
Les også: Hun blir ny sjef for 657: «Den optimale lederen»