Å undre over en bolts livshistorie i én time - det kan gi deg noen fordeler, ifølge denne gründeren
Kim Iversen er selverklært nerd og seriegründer på papiret. Nå vil han få opp farta til hele landets budbiler ved å erstatte mennesker med matematikk.
Hans nye selskap skal automatisere transportørenes administrasjonssystem - og nylig fikk teamet en million i støtte fra Forskningsrådet. Nå flytter Zendera inn på StartupLab i Oslo.
– Vi har jo vært med ut i budbilene, sittet i ro en tredjedel av dagen, tvinnet tommeltotter og observert transportørenes mange problemer.
28-åringens tanker er tilbake på fjorårets research.
– Gjengangerne var lite produktivitet på kontoret, ineffektive kjøreruter og lav fyllingsgrad, som igjen betyr økt trafikk, økt klimagassutslipp og økt veislitasje. Zendera skal automatisere de administrative oppgavene, som for eksempel ordrefordeling og kjøreruter i sanntid.
– Hvordan har det vært å bringe ideen på banen?
– Veldig mange i bransjen er skeptiske. Vi har siden oppstarten i fjor høst, kontaktet rundt 50 transportører i TMS-systemet. Av dem har vi i dag tre pilot-kunder vi snart skal implementere systemet hos.
– Hvordan holder du motivasjonen oppe?
– Jeg liker friheten til å kunne velge selv, friheten til tiden, friheten til å lære. Så det er vel heller frykten for begrensninger som driver meg.
– Så det er bare fordeler med å være gründer?
– Det har jo til tider vært veldig mye på en gang, men du lærer deg å fokusere og prioritere. Kontoen kan være skrapa og fakturaene vokse seg stadig større, men da må du ha en litt «gi faen»-holdning.
– Hvordan klarer du å ha det?
– Av og til må du bare se opp på stjernene, tenke at det er noe mer der ute. Vi er jo ganske små i det store bildet. Og hva er det verste som kan skje?
– Ser du ofte opp?
– Ja. Det er viktig å være litt filosofisk innimellom. Var det ikke Steve Jobs som reiste til India, gikk i kjortel og spiste ett eple til dagen?
– Noe du kunne tenkt deg?
– Det blir litt mye. Men når du prøver å skape noe radikalt nytt, må du også tørre å presse grenser. Da er det viktig å gå over noen psykiske grenser også. Du må tørre å være litt annerledes, rett og slett.
– På hvilken måte er du annerledes, da?
– Jeg er en skikkelig nerd. Aldri sett en skjønnlitterær film eller lest en skjønnlitterær bok. Det går kun i dokumentarer og faktabøker.
– Hva interesserer deg?
– Alt. Jeg kan sitte og se på en bolt i en time, undre over dens livshistorie, hva slags materiale den består av, hva den tåler, hva den har vært gjennom …
– Har du faktisk gjort det?
– He he. Nesten litt flaut å innrømme, men jo. Jeg har det.
– Hvilke fordeler har det gitt deg, å være en nerd?
– Da jeg tok over vaskeriet etter foreldrene mine og den første maskinen røyk, ante jeg jo ikke hvordan jeg skulle fikse den. Men fordi jeg kunne elektronikk og mekanikk, klarte jeg det likevel. Interessen for ulike bestanddeler, gjør at jeg klarer ting jeg ikke visste at jeg kunne.
– Gratulerer med penger, forresten!
– Takk. Jeg blir nesten mer nervøs eller glad, vet du.
– Hvorfor det?
– Vi har jo jobbet på nesten null kapital hele veien. Nå må vi virkelig holde kostnadene så lave som overhodet mulig, og sørge for at de rekker over mest mulig. Nå skal vi utvide teamet med to utviklere - og etter hvert se etter ekstern finansiering.
– Og målet er?
– Vi ønsker å komme oss raskt ut i markedet, samtidig som vi får betalt for systemet vårt. Testene vi gjør hos pilot-kundene nå vil jo være helt avgjørende for videre utvikling. Vi starter hos budbil-firmaer, men tjenesten kan utvides til å gjelde annen transport også.
Zendera var blant de 13 selskapene som fikk støtte fra Forny Student-programmet tidligere i april. Selskapet består også av CTO Eirik Antonsen og utvikler Alice Nguyen, stasjonert i San Diego. Iversen er fra Stavanger, nyutdannet sivilingeniør med spesialisering i logistikk fra NMBU - og har tidligere startet Rent Levert og Budbil-portalen.