Nofence skulle selge 4.700 virtuelle gjerder i år. Nå er de utsolgt, og åpner "distriktskontor" i London
Samtidig forbereder selskapet seg på en større A-runde i Europa. Men det blir uten daglig leder Erik Harstad ved roret.
– Det løsner skikkelig for oss, så vi må rigge litt om, sier daglig leder i beiteteknologi-selskapet Nofence, Erik Harstad.
I mai fortalte Shifter historien om den krevende veien til markedet med deres "virtuelle gjerde" for beitedyr. Teknisk trøbbel, Mattilsynet og Landbruksdepartementet måtte håndteres før de nylig kunne satse med 20 friske millioner.
Målet for året var 4700 solgte enheter, fortalte de da.
Nå er de utsolgt.
– Det fungerer så godt at eksisterende kunder kjøper mer. Dette er det ultimate tegnet og testen på "product-market fit", sier Harstad til Shifter.
Bytter ut sjefen
Nå er de i gang med forhåndssalget til neste år, og rigger seg for å skalere ut i Europa.
Et av grepene selskapet gjør, er å skifte ut topplederen og halve styret.
– Det er helt udramatisk, og på ingen måte vanskelig. Det har ligget i kortene en stund, sier Harstad, som altså er avtroppende CEO i selskapet.
Han forteller at avtalen med Nofence i utgangspunktet bare skulle vare i ett år. Snart har han ledet selskapet i to og et halvt.
– Det er fornuftig å slippe til nye koster når en går inn i en slik vekstfase, så for oss er det helt naturlig. Nå skal vi skalere opp, og da ønsker vi å hente inn mer erfaren lederkompetanse, sier han.
Harstad blir imidlertid værende i selskapet, og skal ifølge han selv gjøre "mye av det samme", nemlig kapitalinnhenting og forretningsutvikling.
Skal hente penger
Så langt har selskapet vært så godt som egenfinansiert. Tidligere i år gikk Geogroup AS, som allerede var en strategisk partner av Nofence, inn med 10 millioner. Styreleder og engleinvestor Olbjørn Kvernberg er også tungt inne, mens resten har vært hentet fra de øvrige ansatte og styremedlemmer.
– Godt over 90 prosent av aksjene ligger hos folk tett på selskapet, bekrefter Harstad.
– Men nå er lommene til de ansatte helt skrapte. Så til nyåret vil vi hente inn ny vekstkapital. Det blir i størrelsesorden en typisk europeisk "A-runde", sier han.
Selskapet har ikke bestemt seg for hvor mye de vil hente ennå, men regner med å hente mellom 30 og 40 millioner kroner.
– Interessen for agritech er stor, og økende. Siden vi startet opp, har vi fått tre konkurrenter, og noen har hentet store penger, forteller Harstad, og legger til:
– Nå er det på tide at også vi involverer de første profesjonelle investorene. Det kan hende det blir en miks av venture og industrielle aktører. Vi har en case som vil være rykende interessant for mange.
Først tar vi London, så tar vi Berlin
Tidligere i år inngikk Nofence en avtale med City of London, som ble selskapets første utenlandske kontrakt. Der skal de levere virtuelle gjerder til et beite rett ved lufthavnen Gatwick.
– Akkurat nå håndplukker vi bare eksepsjonelt gode prosjekter i utlandet, kunne Harstad fortelle.
Fortsatt er det slik at de må "holde produktet tilbake" for å ikke gape over mer enn de kan tygge. Det er stor interesse fra blant annet USA, Australia og en rekke europeiske land, bekrefter han.
– Vi må ta dette steg for steg. Det er vanskelig å drive med "hardware". Men neste steg er å etablere oss i Storbritannia, sier nordmøringen, som også forteller at de skal øke bemanningen med 2 - 3 personer fra dagens 14 i løpet av året.
– Er det aktuelt med et Oslo-kontor?
– Det er jo ikke utenkelig. Vi har allerede en ansatt som sitter på Ås og jobber med sin nærings-PhD om Nofence, og så er vi jo sporadisk innom MESH, sier han, men legger til:
– Vi har vårt hovedkontor her på Nordmøre, blant fjord og fjell, og det fungerer godt. Dessuten er det er verdifullt å være så tett på næringen vi jobber med. Men vi skal skaffe oss et "distriktskontor" i London.