Lucidtech ved Ståle Zerener Haugnæss og DNB’s leder for digital utvikling, Øyvind Brekke Westby. Foto: DNB
Lucidtech ved Ståle Zerener Haugnæss og DNB’s leder for digital utvikling, Øyvind Brekke Westby. Foto: DNB

DNB valgte konkurrentens startup til fakturaskanning i mobilappen: "Lucidtech hadde den beste teknologien"

Publisert   Sist oppdatert

11 år etter at Norges største bank lanserte forrige mobilapp, har de fått hjelp av en oppstartsbedrift for å gi kundene noe flere har ventet lenge på.

− Vi kan ikke være best i klassen på alt selv, så da må vi ta inn tredjeparter, forteller DNBs leder for digital utvikling, Øyvind Brekke Westby.

DNB har tidligere investert i Luca Labs og Payr, men gikk denne gangen for en ny partner. I arbeidet med fakturaskanning, falt valget på Lucidtech, fintech−startupen som i fjor hentet fem millioner til utvikling av sin AI−teknologi - fra konkurrerende Sparebank 1 SR-banks investeringsarm, Finstart Nordic.

− Fordelen med å ha en partnerskap-strategi er at man kan velge ut de som er best innenfor en teknologi. For selv om en startup er veldig god på et område, er de nødvendigvis ikke like god på et annet. Da vil vi ideelt sett plukke den beste, forteller Brekke Westby - og legger til:

− Vi hadde valget mellom å lage det fra bunnen selv, eller å samarbeide med noen som allerede kan det.

Bak andre banker

Den nye funksjonen kan ta bilde av regningen, for så å automatisk legge inn KID-nummer, kontonummer, forfallsdato og beløp, slik at du bare kan trykke betal.

Regninger i en PDF-fil kan lastes opp og leses av på samme måte.

− Hvis vi kan hjelpe to millioner kunder å spare tid i året, er det noe vi gleder oss til, sier Brekke Westby.

– Dette er teknologi som konkurrerende banker har hatt i noen år allerede. Hvorfor har dere ventet så lenge?

− Vi har lenge hatt planer om å åpne en ny mobilbank. Det er elleve år siden forrige mobil-app kom. For en tid tilbake bestemte vi oss for å gjøre det ordentlig, og da sluttet vi samtidig å videreutvikle den gamle tjenesten. Da ventet vi også med denne teknologien til den nye appen var klar, forteller Brekke, og legger til at teknologien stadig utvikler seg.

− For oss er det viktig at løsningen leser riktig flest mulig ganger, og at teknologien er bra nok før vi sender den ut på markedet, sier Brekke Westby.

Nå føler DNB altså at den er god nok.

− Lucidtech var best

Lucidtech-gründer Ståle Zerener Haugnæss er fornøyd, og synes banken har vært en god og tydelig partner å jobbe med.

-- Krasjer dette med samarbeidet dere har fra før med SpareBank 1 SR-Bank?

-- Nei, det har ikke vært et problem. Tvert i mot så har samarbeid med SR-Bank og investeringen fra Finstart Nordic vært en døråpner, forteller Haugnæss.

 Den nye funksjonen gjør at du kan ta bilde av regningen, og all info vil hentes ut. Foto: DNB
Den nye funksjonen gjør at du kan ta bilde av regningen, og all info vil hentes ut. Foto: DNB

Og han mener det er en fin videreutvikling for selskapet.

-- Denne tjenesten kjører på samme teknologi som det vi leverer når vi har fakturatolk for et regnskapsbyrå. Den største forskjellen her er business-caset, og at banken implementerer dette for å gi en bedre brukeropplevelse.