Gruppefoto av alle deltakerne i Tryg Xplore. Lifekeys, Aimo og Tracy (sistnevnte for anledningen med en hund på laget) fikk alle muligheten til å signere intensjonsavtaler med Tryg Xplore etter at "treningsprogrammet" var over. Foto: Tryg Xplore
Gruppefoto av alle deltakerne i Tryg Xplore. Lifekeys, Aimo og Tracy (sistnevnte for anledningen med en hund på laget) fikk alle muligheten til å signere intensjonsavtaler med Tryg Xplore etter at "treningsprogrammet" var over. Foto: Tryg Xplore

Tryg Xplore har signert tre intensjonsavtaler etter "treningsprogram" for startuper: Psykologtimer, AI-teknologi og hundehelse

Publisert   Sist oppdatert

Tryg Forsikring har inngått tre nye intensjonsavtaler, og skal fremover teste startupenes prototyper på markedet. 

Totalt tre av syv startuper som ble tatt i Tryg Xplore-programmet har nå signert intensjonsavtaler -- og kanskje er også en fjerde avtale på trappene. Kathrine Bjerga Tøraasen, Head of New Business Innovation i Tryg, forteller Shifter at målet bak treningsprogrammet først og fremst var å bli kjent med de ulike startupene, og at både Tryg og startupene kunne lære av hverandre.

-- Vi hadde en ambisjon da vi startet opp programmet, og det var å få med "later stage"-startups, der vi kunne vurdere samarbeider også etter Tryg Xplore. Samtidig har det å signere intensjonsavtale med tre av startupene vært langt over det vi forventet — nivået har vært skyhøyt, sier Tøraasen. 

Tryg Xplore-programmet for 2018 gikk fra midten av april til slutten av juni, og det har i løpet av den tiden blitt arrangert ni workshops. Treningsprogrammet har hatt det norske markedet som hovedmarked, men startupene som har deltatt i Tryg Xplore har kommet fra flere land: Sverige, Finland, Nederland, Litauen og Norge.

-- Har sett på hvordan vi sammen kan skape noe nytt

De tre startupene som har signert intensjonsavtaler er Tracy, Lifekeys og Aimo, og Tryg er for tiden i samtaler med AI-startupen Ultimate, angående et mulig samarbeid. I tillegg til hvor langt i innovasjonsløpet de ulike startupene har kommet, har det skadeforebyggende elementet vært et av kriteriene for hva Tryg har ønsket å finne i startupene.

— Vi har lagt til grunn hvor langt de ulike startupene har kommet, når vi har gjort våre vurderinger av dem. Vi har for eksempel sett på om de har prototyper, og hvordan vi sammen kan skape noe nytt, mer enn å bare bringe produktet ut til folk, sier Tøraasen. 

De tre startupene tar for seg ulike sider ved hverdagen vår: Lifekeys utvikler en telefontjeneste for psykologtimer, og en app der man kan følge og måle sin egen mentale helse. Aimo bruker kunstig intelligens og 3D-skanning til bevegelsesanalyse, med formål om å unngå skader. Tracy utvikler en fitbit for hunder, som følger med på om hunden blir syk eller oppfører seg unormalt. 

Fremover skal Tryg gjøres tester i samarbeid med startupene for å se hvordan markedet responderer på de ulike løsningene -- og hvordan de eventuelt kan implementeres i Tryg sitt forsikringstilbud. Det er viktig at testene kan vise til et dokumenterbart skadeforebyggende potensiale.

 Kathrine Bjerga Tøraasen introduserer startupen Tracy -- som har laget en fitbit for hund -- mens hun holder en av brukerne deres på armen. Foto: Tryg Xplore
Kathrine Bjerga Tøraasen introduserer startupen Tracy -- som har laget en fitbit for hund -- mens hun holder en av brukerne deres på armen. Foto: Tryg Xplore

-- Planen er først og fremst å teste ut de løsningene og konseptene startupene har, for å se om kundene opplever dem som ekstra verdier. Fitbit for hund er ikke noe vi har sett tidligere, så dette er nye ting. Konseptene og løsningene er så gode, at vi vil teste om vi kan bringe dette ut til markedet. Selskapene har kommet veldig ulikt på vei, så for noen av dem handler dette om å utforske et marked og konsept sammen, sier Tøraasen. 

Fokuserer på det norske markedet

Hun forteller at man også har vært i dialog med de svenske og danske delene av Tryg-konsernet, med formål om å utforske mulighetene for skalering utenlands. Tøraasen trekker frem at startupene meldte seg på Tryg Xplore fordi det var rettet spesifikt mot det norske markedet, og at det er dette markedet som i første omgang skal utforskes.

-- Det er litt tildig å si noe mer, men vi vil nå fokusere på det norske markedet. Hvis resultatene fra testene blir som vi håper, er det mulig at selskapene skalerer opp til utlandet etterhvert også, sier Tøraasen.