Bakken & Bæcks "baby" flytter hjemmefra: Men gründerne har fortsatt ukentlig kontakt
Den opprinnelig norske startupen Wake er blitt kjøpt av InVision, som skal tilby en gratisutgave av Wake-plattformen.
InVision, en digital plattform for produktdesign, har kjøpt det opprinnelig norske selskapet Wake. Dette fortelles i en pressemelding fra Hopscotch. Wake står bak et verktøy som skal gjøre det lettere for digitale produktdesignere å holde kontakten med hverandre og vise frem arbeider til hele organisasjonen. Blant annet bruker Airbnb, Spotify, Evernote og Facebook verktøyet fra Wake, for at designerne skal ha kontakt med andre designere.
Dette er blant annet nyttig i de største selskapene, der det kan være utfordrende å skulle holde oversikt over hva andre designere i samme selskap holder på med, eller hvor i arbeidsprosessen de er.
Lager gratisutgave av Wake
Johan Bakken, co-founder av flere startups -- deriblant Bakken & Bæck og Wake -- forteller at gründerteamet er svært fornøyde med InVisions kjøp av Wake.
-- Målet har hele tiden vært å forandre hvordan design og produktdesign gjøres internt i bedrifter. Et oppkjøp fra InVision er perfekt posisjonert for at Wake kan nå ut til flere. InVision har allerede omkring 55 000 designteam som kunder, og vi håper at mange av disse også vil ta i bruk Wake, sier Bakken.
Han legger til at med den kraften og musklene Invision har, kan Wake tilby et bedre gratisprodukt til flere. Gründerne bak Wake ser fortsatt på selskapet som deres "baby", og fortsatt har de ukentlig kontakt med selskapet, som nå har base i San Fransisco.
-- Design er blitt viktigere i alle selskaper
Ideen til Wake forteller Bakken at kom da Bakken & Bæck-gründerne møtte Chris Kalani, som hadde erfaring som Facebook-designer. Kalani hadde ideer til et selskap som Johan Bakken og Tobias Bæck også hadde ideer til, og etterhvert ble Wake gründet.
-- Wake ble startet for å løse et problem vi hadde jobbet med i Bakken & Bæck -- det å gjøre designprosessen mer transparent, slik at en større del av de ansatte i selskapet kan følge med på designprosessen fra sidelinja. Vi ser at design er blitt mye viktigere i alle selskaper, selv hos dem som man ofte tenker på som veldig rigide og byråkratiske, sier Bakken.
Wake sin merkevare vil fortsatt være separat fra InVision, og Wake har fortsatt en stor kundegruppe i Norge. InVision tilbyr designverktøy og utdanningsressurser, så selskaper kan navigere seg gjennom hvert steg i designprosessen, fra idé til utvikling. 3,5 millioner bruker i dag InVision, og ifølge Hopscotch-pressemeldingen er 80 prosent av Fortune 100 blant brukerne. Store selskaper som Airbnb, Amazon, HBO, Slack, Starbucks, Uber og Amazon er blant brukerne.